2011-01-28, 20:50
Medlem
Hejsan Allihopa!

En fråga till er angående skatt

jag är 17 år och detta gäller extrajobb

I somras jobbade jag i 4 veckor ungefär på ett sådär sommarjobb och fick ihop en bruttolön på 12800:- På de drog dom 2200:- i skatt (Även fast jag inte kommit upp 18 000, men de visste ju inte dom)

Sedan på hösten 2010 så började jag jobba extra och jag kom upp i en bruttolön på 12600:- innan de vart 2011 och på de drog dom 2200:- i skatt.

Alltså tjänade jag totallt 25400:- 2010 och totalt har jag skattat 4400:-. Eftersom jag är 17 år och detta gäller extrajobb så är jag osäker. Normalt sätt så måste man ju skatta när man kommer upp i 18 000, men är de då 6000 jag måste skatta av dom 18 000? För som läget är nu så har jag ju skattat 4400:- av 25400:- men OM de är så att jag måste skatta 30% av allt jag tjänar så betyder det att jag IGENTLIGEN skulle skattat 7620:-. OM så är fallet kommer jag få en restskatt på 3220:-!!!

Kom ihåg, jag är 17 år och detta gäller extrajobb
//Mvh CcNtP
Citera
2011-01-28, 20:58
Medlem
QBears avatar
Du blir inte långvarig här men ett svar kan du få, 25400-18000=7400, 7400*0,3 = 2220. Borde vara ca vad du ska betala i skatt. Du skattar icke på dom första 18 000. I så fall skulle du ju förlora på att jobba mer
Citera
2011-01-29, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QBear
Du blir inte långvarig här men ett svar kan du få, 25400-18000=7400, 7400*0,3 = 2220. Borde vara ca vad du ska betala i skatt. Du skattar icke på dom första 18 000. I så fall skulle du ju förlora på att jobba mer

ok btw, tack för svaret
Citera
2011-01-29, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QBear
Jag hör dock precis lika många som säger att man får skatta på hela inkomsten om man går över gränsen, som personer som säger att man bara behöver skatta på det som överskrider ~18 000 eller vad nu gränsen är för 2010.

Sen betalar man väl inte ~30% när väl skatt blir aktuellt, vid så pass låg årsinkomst?

Eller är jag helt ute och cyklar? Kan ingen som jobbar på SKV reda ut detta en gång för alla...
Citera
2011-01-29, 02:50
Medlem
Googlade lite:
Citat:
5. Håll koll på hur mycket du tjänar. Tjänar du 17 999 kr/år blir det ingen skatt. Tjänar du 18 000 kr blir det 1 300 kr i ”skatt” i form av en allmän pensionsavgift. Dessa pengar får du i och för sig tillbaka när du blir pensionär.

6. Du som bara arbetar på loven betalar betydligt mindre i skatt nu än för 3-4 år sedan på grund av ändrade skatteregler. Om du tjänar 55 000 kr/år ska du betala cirka 4 000 kr i skatt. Tjänar du 100 000 kr/år ska du betala cirka 14 000 kr i skatt.

Källa: http://www.sommarjobb.se/lagar_regle...1?articleID=31
Citera
2011-01-29, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UmbilicalBrothers
Jag hör dock precis lika många som säger att man får skatta på hela inkomsten om man går över gränsen, som personer som säger att man bara behöver skatta på det som överskrider ~18 000 eller vad nu gränsen är för 2010.

Sen betalar man väl inte ~30% när väl skatt blir aktuellt, vid så pass låg årsinkomst?

Eller är jag helt ute och cyklar? Kan ingen som jobbar på SKV reda ut detta en gång för alla...

Reda ut och reda ut.... Grundavdraget är minst 18200kr för 2011 vilket därmed innebär att man inte skattar för minst 18200kr oavsett inkomst. Sen betalar man precis som du säger inte 30% i skatt vid inkomster upp till ca: 400.000kr/år utan snarare knappa 25% beroende på vart man bor.
Citera
2011-01-29, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Reda ut och reda ut.... Grundavdraget är minst 18200kr för 2011 vilket därmed innebär att man inte skattar för minst 18200kr oavsett inkomst. Sen betalar man precis som du säger inte 30% i skatt vid inkomster upp till ca: 400.000kr/år utan snarare knappa 25% beroende på vart man bor.
Ok. Har det varit annorlunda förut? (dvs att man behövt skatta för hela inkomsten om man tagit sig över ~17-18k?) Eller varför har så många fått detta om bakfoten?

Men när man tjänar ännu mindre summor blir väl skattesatsen inte ens 25%? Den sidan jag länkade hävdade att när man tjänar 100 000 på ett år får man betala ca 14 000 i skatt dvs 14%. (tar man här hänsyn till grundavdraget så blir skatten ca 17% på det överskridande beloppet, alltså 14k av 82k)

Jag har också en kompis som ringde till skatteverket i höstas och frågade "Hur mycket skatt behöver jag betala om jag i år kommer att tjäna ca 70 000?" och dom svarade "Oftast ca 11-12%."
Citera
2011-01-29, 15:06
Medlem
Citat:
Ok. Har det varit annorlunda förut? (dvs att man behövt skatta för hela inkomsten om man tagit sig över ~17-18k?) Eller varför har så många fått detta om bakfoten?

Men när man tjänar ännu mindre summor blir väl skattesatsen inte ens 25%? Den sidan jag länkade hävdade att när man tjänar 100 000 på ett år får man betala ca 14 000 i skatt dvs 14%. (tar man här hänsyn till grundavdraget så blir skatten ca 17% på det överskridande beloppet, alltså 14k av 82k)

Jag har också en kompis som ringde till skatteverket i höstas och frågade "Hur mycket skatt behöver jag betala om jag i år kommer att tjäna ca 70 000?" och dom svarade "Oftast ca 11-12%."

Att folk fått det om bakfoten beror på okunskap. Ännu fler verka tro att man även betalar statlig skatt på hela inkomsten om man hamnar ovanför den gränsen. Jag säger som jag alltid kommer att säga, ju mer man tjänar desto mer tjänar man.

Du har förövrigt helt rätt i att man inte ens behöver betala 25% utan betydligt mindre.
Citera
2011-01-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att folk fått det om bakfoten beror på okunskap. Ännu fler verka tro att man även betalar statlig skatt på hela inkomsten om man hamnar ovanför den gränsen. Jag säger som jag alltid kommer att säga, ju mer man tjänar desto mer tjänar man.

Du har förövrigt helt rätt i att man inte ens behöver betala 25% utan betydligt mindre.
Då lever inte jag i okunskap längre iaf
Men stämmer den första punkten jag citerade från källan?
Citat:
5. Håll koll på hur mycket du tjänar. Tjänar du 17 999 kr/år blir det ingen skatt. Tjänar du 18 000 kr blir det 1 300 kr i ”skatt” i form av en allmän pensionsavgift. Dessa pengar får du i och för sig tillbaka när du blir pensionär.
För då, beroende på hur man ser det, kan man tjäna mindre trots att man tjänar mer.
Åtminstone inte för tillfället, om man får tillbaka pengarna senare.
Citera
2011-01-30, 15:33
Medlem
Citat:
För då, beroende på hur man ser det, kan man tjäna mindre trots att man tjänar mer.

Man har en skattereduktion på 100% av det man betalar i allmän pensionsavgift så konkret sänker man sin skatt ytterligare. Kort och gott tjänar man som sagt mer ju mer man tjänar.
Citera
2011-02-04, 12:30
Medlem
-Jokern-s avatar
Citat:
Då lever inte jag i okunskap längre iaf

Tjänar du en krona över gränsen så kommer det att dras 1300kr ja, detta är dock en pensionsavgift som alltså är pengar du får tillbaka vid pensionen. Jag trodde själv innan att man självklart bara skattade på det som är över gränsen men så är alltså inte fallet.
Om man kommer jobba så att man tjänar ihop pengar som ligger i närheten av gränsen bör man försöka reglera antalet timmar så att man hamnar precis under gränsen istället för över.

Som ovanstående inlägg säger så blir skatten trots allt inte särskilt hög efter det endå, det räcker med att du tjänar några tusen till så är det helt klart värt det. Jag tjänade ca. 52 tusen förra året på extra jobb o skattade fullt ut på det (ca 15 000 kr) o räknar med att få tillbaka 10 000 vid skatteåterbäringen vilket ger mig en skatt på ca 10% vilket gör att avgifterna som arbetsgivaren betalar mot din pension överstiger den lilla summan skatt man betalar.
Citera
2011-02-04, 13:12
Medlem
Cygones avatar
Man skattar (som det har klargjorts i tråden) bara för belopp överstigande grundavdraget. Däremot kommer den allmänna pensionsavgiften in, som är en avgift. Däremot får man en skattereduktion motsvarande hela den avgiften, vilket gör att man inte behöver fundera på den. Dock så kan man inte få mer i skattereduktion än vad man betalar i skatt (det här har uppmärksammats lite i ROT/RUT-debatten, då det krävs skatteinbetalningar för att man ska kunna ta del av den reduktionen).

Detta betyder att i ett litet intervall från det att man börjar skatta (18 000 år 2010) får en ogynnsam tröskeleffekt. Det är på kort sikt (pension...) bättre att tjäna 17 999 kr än 19 300, break-even vid ca 19 400 och därefter "tjänar" man pengar igen. Dock är skatten lite högre procentuellt tills din kommunalskatt täcker den allmänna pensionsavgiften. För bosatt i Stockholms kommun och ej medlem i trossamfund (Svenska kyrkan) går den gränsen vid ca 23 500. För orter med högre skatter (de flesta) gäller ett aningen lägre belopp.

Man kan också se exakt vilken skatt man påförs genom att mata in sin inkomst och gällande skattesatser i:
http://www.skatteverket.se/webdav/fi...ing11ink1.html
Då har man svart på vitt, från Skatteverket - troligen den säkraste källan i ämnet... kom ihåg att det där alltså är slutlig skatt, TS har i det här fallet redan betalat in mer än så i källskatt (4 400) och kommer få skatteåterbäring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in