Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-14, 20:00
  #241
Avstängd
rymdhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Linux Mint bygger i princip på Ubuntu så det är ungefär lika användarvänligt. Du har en något fulare programcentral som dock är snabbare. Sedan så installeras nerladdade DEB-filer med GDebi Package Installer istället för den något jobbiga Programcentralen. Debian installerade jag på min lillasysters gamla bärbara dator en gång, men när jag var klar med installationen var upplösningen åt helvete och den blev varm fort som fan också, så jag installerade Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin på den istället i princip direkt efteråt, men det blev bara marginellt bättre eller ingen skillnad alls (kommer inte riktigt ihåg).

Angående Linux Mint så kan jag tillägga att jag har personligen haft en del problem med skrivbordsmiljön Cinnamon, vilket är synd då jag gillar den.
Ja så där är det tyvärr ofta med linux då att det inte är skräddarsytt för alla möjliga blandningar av komponenter och ofta har olika problem i samarbetet med hardware och det är en ganska stor nackdel med det OS. Det beror säkert mest på att linux har så liten del av marknaden varför skulle tillverkare bekymra sig om Linux när dom bygger fysiska komponenter eller software-paket.. Mate ser spännande ut får testa det också tack för tipset!
Citera
2015-01-14, 20:20
  #242
Avstängd
rymdhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

Om du surfar som administratör har du så gott som noll säkerhet när det väl gäller. Surfar du däremot på ett begränsat konto är du betydligt tryggare på Windows än om du surfar som admin.

Jag har aldrig någonsin fått skit på någon av mina Windowsburkar, så jag har inte några anekdoter om det faktiskt.
Brukar det vara default eller inte att surfa som administratör i Windows? Är det när man är inloggad som administratör i OS?

När jag använde windows mycket fick jag virus hela tiden men det var som sagt fem år sen nu men det kan ju bero på surfvanor och färdigheter också
Citera
2015-01-15, 14:20
  #243
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdhund
Brukar det vara default eller inte att surfa som administratör i Windows? Är det när man är inloggad som administratör i OS?

När jag använde windows mycket fick jag virus hela tiden men det var som sagt fem år sen nu men det kan ju bero på surfvanor och färdigheter också
Ja, det är standard. Första kontot du gör, och sannolikt surfar på dagligen har administratörsrättigheter. Kontot som heter "Administratör" används så gott som aldrig. Av en eller annan anledning har Microsoft valt att ha det så och jag förstår inte riktigt varför.
__________________
Senast redigerad av salxar 2015-01-15 kl. 14:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback