2011-01-28, 19:20
Medlem
Randomones avatar
Är rätt säker på att det redan finns liknande trådar men de är så jävla gamla så det har förändrats mycket. Har lite frågor som gärna får diskuteras
Vad passar till vem?
För och nackdelar med alla 3?
Varför Linux/windows/apple?
Vad har fått dig att använda just det du använder?
Citera
2011-01-28, 19:27
Medlem
JTKs avatar
Har sett att det finns många LinuxvMacvWindows trådar på nätet och blir alltid lika nyfiken. Varför är Linux med i en sån jämförelse då Mac och Windows är de enda två man springer på till vardags.

Har jag missat något med Linux som gör det så fantastiskt?
Citera
2011-01-28, 19:31
Medlem
Tjatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTK
Har sett att det finns många LinuxvMacvWindows trådar på nätet och blir alltid lika nyfiken. Varför är Linux med i en sån jämförelse då Mac och Windows är de enda två man springer på till vardags.

Server-side, gratis mm.

Såna här trådar är enligt mig helt värdelösa då det endast blir pajkastning av olika fanboys om vilket som är bäst.
Citera
2011-01-28, 19:34
Medlem
Randomones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Server-side, gratis mm.

Såna här trådar är enligt mig helt värdelösa då det endast blir pajkastning av olika fanboys om vilket som är bäst.
helst vill jag ha konkret fakta med källa och sedan åsikter, inte bara "apple är bäst" "nej" "jo" osv...
Citera
2011-01-28, 19:37
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTK

Linux är väldigt anpassbart och är väldigt stabilt, bra filsystem och helt enkelt riktigt bra operativsystem. Samtidigt går det enkelt att köra på en pc så du behöver inte betala dubbelt som mycket för samma hårdvara som i mac fallet. Det enda negativa är ju egentligen brist på program om du frågar mig, kan också vara något svårt för nybörjare. Sen är det ju Gratis.

Windows fördelar är väl att det är lätt att använda för nybörjare eftersom det alltid ger dig alternativ i princip. Sen riktigt bra utbud av program. Det negativa är ju att operativsystemet är sämre i sig, mer buggar. Ett riktigt uselt filsystem jämfört med mac och linux.

Mac är väl i princip som linux, fast med bättre utbud av program. Dock kostar ju en mac dubbelt upp för samma prestanda på en stationär iaf, om ens det räcker. Aningen enklare att använda också. Har dock knappt använt mac så mycket själv, då priserna är helt åt helvete om du frågar mig. Om du vill lägga ner tid på att fixa ett mac os till en PC kan du lika väl fortsätta med windows om du frågar mig.
Citera
2011-01-28, 19:40
Medlem
jomenvisst84s avatar
Linux = server
Windows = desktop
OSX= gay

'simple as that.
Citera
2011-01-28, 19:42
Medlem
stettins avatar
http://images.encyclopediadramatica....slinuxfags.jpg
Citera
2011-01-28, 19:42
Medlem
_ZoutHs avatar
Linux använder jag för friheten, konfigurerbarheten (ord?) och den uppsjö av distributioner, skrivbordsmiljöer och fönsterhanterare som står till buds. Det är roligt att pilla med och dessutom helt gratis.

Apple känns som en diktatur i företagsformat. Operativsystemet du tänker på heter f.ö. Mac OS X vilket borde stå i rubriken istället för Apple (Jämför Microsoft - Windows).

En fördel som brukar nämnas med OS X är att allting "bara fungerar" och att det är löjligt enkelt att använda, man kan alltså vara tekniskt efterbliven utan att ha större problem.

Nackdelen med windows är bl.a. virus, fördelen skulle väll vara programutbudet.
Citera
2011-01-28, 19:44
Medlem
Randomones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Linux är väldigt anpassbart och är väldigt stabilt, bra filsystem och helt enkelt riktigt bra operativsystem. Samtidigt går det enkelt att köra på en pc så du behöver inte betala dubbelt som mycket för samma hårdvara som i mac fallet. Det enda negativa är ju egentligen brist på program om du frågar mig, kan också vara något svårt för nybörjare. Sen är det ju Gratis.

Windows fördelar är väl att det är lätt att använda för nybörjare eftersom det alltid ger dig alternativ i princip. Sen riktigt bra utbud av program. Det negativa är ju att operativsystemet är sämre i sig, mer buggar. Ett riktigt uselt filsystem jämfört med mac och linux.

Mac är väl i princip som linux, fast med bättre utbud av program. Dock kostar ju en mac dubbelt upp för samma prestanda på en stationär iaf, om ens det räcker. Aningen enklare att använda också. Har dock knappt använt mac så mycket själv, då priserna är helt åt helvete om du frågar mig. Om du vill lägga ner tid på att fixa ett mac os till en PC kan du lika väl fortsätta med windows om du frågar mig.

Tackar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Linux använder jag för friheten, konfigurerbarheten (ord?) och den uppsjö av distributioner, skrivbordsmiljöer och fönsterhanterare som står till buds. Det är roligt att pilla med och dessutom helt gratis.

Apple känns som en diktatur i företagsformat. Operativsystemet du tänker på heter f.ö. Mac OS X vilket borde stå i rubriken istället för Apple (Jämför Microsoft - Windows).

En fördel som brukar nämnas med OS X är att allting "bara fungerar" och att det är löjligt enkelt att använda, man kan alltså vara tekniskt efterbliven utan att ha större problem.

Nackdelen med windows är bl.a. virus, fördelen skulle väll vara programutbudet.
okej tack tack hur ändrar jag rubriken? :O måste inte en Mod göra det?
Citera
2011-01-28, 19:48
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Linux = server
Windows = desktop
OSX= gay

'simple as that.

Here we go again.

Jag håller med.

http://www.marmu.de/wordpress/?p=65

"Choose your weapon" är så bäst..
Senast redigerad av Min-Mamma 2011-01-28 kl. 19:54.
Citera
2011-01-28, 19:52
Medlem
Jag använder linux (lubuntu 10.10) för att det drar betydligt mindre av datorn jämfört med win7. Sen uppskattar jag möjligheten att göra om "allt" tills det är precis som jag vill ha det, för att sedan ändra allt igen nästa dag. Det är, enligt mig, mer lättförståligt än windows när man försöker ändra något annat än bakgrundsbild (som förvisso inte går i w7s). Språket är mer lättförståligt och logiskt enligt mig.
Programutbudet är underbart. Paintversionen som är förinstallerad liknar mer photoshop än windows paint (jag vet att ps säkert är 1000 ggr bättre, men ändå, ett exempel). Programmet för att söka upp, ladda ner och installera nya program är helt fantastiskt. Och.. open source är framtiden!
Citera
2011-01-28, 19:58
Medlem
pikzels avatar
Jag använder OSX primärt hemma, efter att ha använt Windows sedan 3.1. Det funkar, absolut, och är mycket mer stabilt och fungerar out-of-the-box jämfört med Linuxdistarna. Men det har många år innan det är i samma nivå som Windows i mina ögon. Jag använder OSX uteslutande för att Logic inte finns till Windows längre.

På serversidan funkar både Linux och Windows toppen. Jag jobbar dagligen med servrar som snurrar med Tomcat eller SQL Server, och det är inga problem.

Linux på desktopen är i mina ögon aldrig ett alternativ. Jag har testkört det många gånger, men det är under all kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in