Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-28, 19:11
  #1
Medlem
jomenvisst84s avatar
Jag har en Linux-installation på en 20GB hårddisk som nu börjat låta illa. Jag har en 500GB liggandes som jag skulle vilja klona över till, hur gör jag detta enklast? Jag provade för ett år sen, och halv-lyckades... jag speglade disken till 100%, inklusive storleken(!).. m.a.o. krympte min 500GB-disk med 480Gb

Nån som har ett bra tips hur jag speglar min nuvarande installation till en större disk?
Citera
2011-01-28, 19:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Jag har en Linux-installation på en 20GB hårddisk som nu börjat låta illa. Jag har en 500GB liggandes som jag skulle vilja klona över till, hur gör jag detta enklast? Jag provade för ett år sen, och halv-lyckades... jag speglade disken till 100%, inklusive storleken(!).. m.a.o. krympte min 500GB-disk med 480Gb

Nån som har ett bra tips hur jag speglar min nuvarande installation till en större disk?
är det någonting speciellt du är ute efter i root-partitionen? annars är det nästan enklare att göra en backup av /etc så att du har dina konfigurationsfiler och göra en ny installation på den nya disken (beroende på vilken dist du kör)... /home är ju bara att kopiera...
Citera
2011-01-28, 19:32
  #3
Medlem
jomenvisst84s avatar
Det är en jäkla speciell konfiguration som är tweakad 100ggr om... och nu kommer jag knappt ihåg en tiondel av alla tweaks jag gjort Det är en debian-installation som har hunnit med fyra dist-upgrades så den har hängt med ett tag... har dessutom en hel drös trusted users som har gjort en del egna tweaks, så det blir en jäkla huvudvärk att starta från början... enklast vore att bara spegla servern eftersom jag varken har tiden eller orken att göra om allt från början
Citera
2011-01-28, 19:49
  #4
Medlem
putte31s avatar
Googla på dd.

Edit:

Exempelvis: dd if=/dev/disken du vill klona of=/till disken du där vill image ska vara.
__________________
Senast redigerad av putte31 2011-01-28 kl. 20:08.
Citera
2011-01-28, 19:54
  #5
Medlem
jomenvisst84s avatar
Det var dd jag försökte med förra gången... har för mig jag kom fram till att det inte stödde annat än en ren kloning, dvs att den minskar storleken på target-disken... :/
Citera
2011-01-28, 20:07
  #6
Medlem
putte31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Det var dd jag försökte med förra gången... har för mig jag kom fram till att det inte stödde annat än en ren kloning, dvs att den minskar storleken på target-disken... :/

Skapa en partition med identisk eller lite större utrymme.
Citera
2011-01-29, 17:04
  #7
Medlem
Panchreas avatar
Jag gjorde detta när jag gick från en 74gb raptor till en 80gb ssd

Lösningen är enkel som fan, du klonar med dd och sen resizar du partitionen med gparted
Citera
2011-01-29, 17:16
  #8
Medlem
Efter du har dd kopierat måste du ändra storleken på partitionen och storleken på filsystemet i den partitonen. En enklare lösning är att skapa ett nytt filsystem och rsynca över alla filer från gamla disken. Då behöver du bara kopiera den datan som verkligen är filer och inte allt det lediga utrymmet också.
rsync -v --stats -P -a --numberic-ids -H -A /mnt/oldroot/ /mnt/newfs/
Såhär gör jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback