Resultat: Vill du att sexköpslagen avskaffas?
Ja (Jag är sexköpare)
25,26%
24 röster
Ja (Jag är sexsäljare)
2,11%
2 röster
Ja (Jag varken köper eller säljer sex)
62,11%
59 röster
Nej (Jag är sexköpare)
3,16%
3 röster
Nej (Jag är sexsäljare)
1,05%
1 röster
Nej (Jag varken köper eller säljer sex)
6,32%
6 röster
  • 1
  • 2
2011-01-28, 18:21
Medlem
Rulle76s avatar
Kan börja med att säga att jag inte är särskilt insatt i ämnet, men har läst många intressanta trådar och inlägg här i eskortforum och kände att det va dags att regga sig här och ställa en intressant fråga till er (tycker jag iallafall)!

Vill ni, köpare respektive eskorttjejer, verkligen att sexköpslagen ska försvinna helt?

Jag instämmer i att lagen egentligen är fördjävlig så länge det handlar om fria val mellan säljare och köpare. Varken jag eller ni (som debatterar mot den) gillar den här typen av lagar och regleringar, varje individ ska vara fri att leva sitt liv som man vill. Stor respekt till er eskorttjejer som skriver här för att ni står upp för ert val och verkar nöjda med det!

MEN, om det legaliseras...kommer inte många tjejer (svenska som utländska) strömma till för att söka lyckan med snabba pengar (många kanske nöjer sig med betydligt mindre än de runt 2500 som jag förstått är normalt för en timme)? Försvinner inte spänningen och kickarna i ert jobb då? Självklart förstår jag att ni vill känna er rättvist behandlade som vem som helst i övrigt i samhället och ha samma rättigheter, men är inte det förbjudna en grymt stor del i att ni gillar det ni gör?

Och ni som köper sex, kommer det bli samma grej/kick att köpa om ni bara kan gå till närmaste bordell och köra en timma eller två, eller har det förbjudna i det hela inget att göra med anledningen till att ni köper sex?

Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par timmar just av den anledningen att det är en kick att göra saker som är förbjudna. Har man sen turen att boka en eskort som är grym på det hon gör så är det ju självklart en bonus!

Bara några funderingar från min sida efter väldigt intressant läsning!
Citera
2011-01-28, 18:23
Medlem
Fillers avatar
JA!
Bättre för hororna och torskarna
Citera
2011-01-28, 18:45
Medlem
vallontomtens avatar
Ännu mer moraliskt förfall? Nejtack.
Citera
2011-01-28, 18:47
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulle76
[...]

Vill ni, köpare respektive eskorttjejer, verkligen att sexköpslagen ska försvinna helt?

Ja.

Citat:
[...]

Och ni som köper sex, kommer det bli samma grej/kick att köpa om ni bara kan gå till närmaste bordell och köra en timma eller två, eller har det förbjudna i det hela inget att göra med anledningen till att ni köper sex?

[...]

Det finns naturligtvis en risk att hela grejen med sex trivialiseras och att spänningskänslan försvinner eller åtminstone reduceras om det blir alltför lättillgängligt, men det är ett pris jag är beredd att betala för att verksamheten ska bli legal.
Citera
2011-01-28, 19:19
Medlem
Ogres avatar
Eftersom lagen kom till för att skydda utsatta personer, traffickingoffer, barn och liknande, så anser jag att den är helt felinriktad.
Lagar mot trafficking och barnsex finns redan, sexköpslagen är enbart en moralisk lag, därför skall den bort.
Själva kontentan av sexköpslagen är att du som medborgare inte har rätten att bestämma över din egen kropp, utan den makten har staten, tycker ni att det är ok?
Oavsett vad man anser om prostitution så är den här lagen en otäck totalitär kommunistkvarleva, att det finns folk som gillar den är skrämmande.
Citera
2011-01-28, 19:25
Medlem
BlueStars avatar
La till en omröstning.

/Mod
Citera
2011-01-28, 19:43
Medlem
Johnny Wadds avatar

Offerlöst "brott".
I de fall det finns offer så regleras det i andra lagstiftningar.
Citera
2011-01-28, 20:55
Medlem
Rulle76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Eftersom lagen kom till för att skydda utsatta personer, traffickingoffer, barn och liknande, så anser jag att den är helt felinriktad.
Lagar mot trafficking och barnsex finns redan, sexköpslagen är enbart en moralisk lag, därför skall den bort.
Själva kontentan av sexköpslagen är att du som medborgare inte har rätten att bestämma över din egen kropp, utan den makten har staten, tycker ni att det är ok?
Oavsett vad man anser om prostitution så är den här lagen en otäck totalitär kommunistkvarleva, att det finns folk som gillar den är skrämmande.

Ok eller inte ok är väl en sak, men är inte moral och vissa lagar rätt bra för ett innehållsrikt och spännande liv? Vi som gillar att bryta mot den gällande moralen och åtminstone vissa lagar, skulle vi ha ett lika bra liv om allt det "förbjudna" och "farliga" vi gjorde va helt accepterat av samhället?

Missförstå mig rätt, jag är ingen moralist som säger att det är fel. Däremot är jag glad att det finns
moralister och även viss reglering för annars dör en del av spänningen. Hade det varit helt moraliskt och lagligt ok att ha sex offentligt utomhus hade jag inte haft det, varför skulle jag, det är oftast bekvämare hemma i sängen men det är klart mycket mer spännande att sätta på varandra mitt inne i stan där egentligen vem som helst skulle kunna ta en på bar gärning.
Citera
2011-01-28, 21:09
Medlem
bongsmurfens avatar

Du kan spela in porrfilm och tjäna pengar men du kan inte prostuera dig, var ligger moralen i de? Så länge båda parter acceptera det så bör det inte vara problem med det.
Citera
2011-01-29, 01:42
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Ja.
Det finns naturligtvis en risk att hela grejen med sex trivialiseras och att spänningskänslan försvinner eller åtminstone reduceras om det blir alltför lättillgängligt, men det är ett pris jag är beredd att betala för att verksamheten ska bli legal.

När vi är på resande fot så är ju läget precis så. För mig känns det naturligt. Sveriges politik känns sjuk och förlegad.
Citera
2011-01-29, 04:55
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ja, inte som köpare, utan för att det är en morallag.

Jag är dock övertygad om att det bara är en tidsfråga innan resurserna för att se till att den efterlevs är borta. Resurserna är f.ö. tämligen knappa redan nu.

Det som är tråkigt är att de lagarna som verkligen är motiverade, som avser koppleri och trafficking, får mindre resurser iom denna morallag.

Citat:
MEN, om det legaliseras...kommer inte många tjejer (svenska som utländska) strömma till för att söka lyckan med snabba pengar (många kanske nöjer sig med betydligt mindre än de runt 2500 som jag förstått är normalt för en timme)?
Låter som Hassans busringning "10000 bögar från Tyskland" eller vad den kallas, med anledning av EU inträdet...

Citat:
Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa ett par timmar just av den anledningen att det är en kick att göra saker som är förbjudna. Har man sen turen att boka en eskort som är grym på det hon gör så är det ju självklart en bonus
Jag tar hellre 1-2 timmar riktigt sjysst massage faktiskt.
Har nått det stadiet där sex utan känslor känns ganska meningslöst. Jag vill ha ett monogamt förhållande. Där sexet naturligtvis är en viktig del.
Citera
2011-01-29, 06:49
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Nej det ger mig ingen kick att bryta mot lagen. Om man är ute efter det så borde man väl vara för att allt blir förbjudet? Så att man kan få kickar hela tiden oavsett vad man än gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in