2011-01-28, 18:13
Medlem
ETANs avatar
Jag och sambon ska värdera min lägenhet för att få med oss det till banken när vi ska söka lånelöfte. Är det så att många mäklare faktiskt värderar ens lägenhet gratis? Vi vill ju värdera lägenheten för att sen gå till banken, inte för att lägga ut lägenheten direkt till försäljning. Går det bra att göra så ändå?

Summan som mäklaren kommer fram till får man på papper antar jag? Hur länge gäller det isåfall?

När det gäller att löpa hus när man har en bostadsrätt att sälja, hur gör folk egentligen. Risken finns ju att man blir stående med lägenheten och måste betala för två boenden?

Någon som vet, berätta för min oroliga själ hur sånt här går till .
Citera
2011-01-28, 18:41
Medlem
jojobantas avatar
Det kostar normalt ca 1500 att värdera en bostadsrätt. Kanske ngn gör det "gratis" och kan lämna en skriftlig värdering utifrån löfte att sedan sälja bostadsrätten. Men en skriftlig värdering i syfte att låna mer pengar på banken kan man räkna med kostar pengar. Det är en tjänst som mäklare tillhandahåller. Banken har möjlighet att göra egna värderingar men de blir genomsnittliga och baserar sig på priser i området och kommer aldrig ner på detaljnivå vilket ju är viktigt om man anser att marknadspriset på sin egen lägenhet jämfört med andra i området bör ligga högre av olika anledningar. Banken använder sina snittpriser mer som en kontrollfunktion för att se att mäklarens värdering är rimlig.

Värderingen är i princip dagsfärsk, men en månad tror jag den håller.

Man säljer först och vet vad man har att köpa nytt för. Eller om man vågar så köper man nytt men riskerar då att den bubbla som man nu pratar om gör att man hamnar i en vågdal efter att man själv köpt dyrt och inte hinner sälja. jag skulle inte våga köpa först och sälja sedan i dagens marknad. Men visst har man barn etc så kan det vara besvärligt om man inte hittar något nytt boende snabbt efter att man sålt sitt eget.
Citera
2011-01-28, 19:32
Medlem
Jag fick kontakt med en mäklare i taxin som värderade min idag. Helt gratis men löfte om lite billiga taxiresor. På henne lät det som att konkurrensen var hård och man var tvungen att värdera lite gratis för att sälja in sig. Men då var hon väl från en mindre mäklarfirma.

Värderade den också för något år sen men då var det en mäklarfirma som har samarbete med min bank. Också då gratis. Vet inte om det bara är min stad men det verkar inte speciellt svårt att få en gratis värdering om man tittar runt lite.

Lycka till.
Citera
2011-01-28, 22:23
Medlem
Itzaxs avatar
Vad jag har hört värderar de oftast gratis om man har planer på att sälja.
Om man vill ha en värdering till bank blir det ju skriftligt och då brukar dom ta ca 500 kronor för det.
I alla fall vad jag har hört bland folk jag känner.
Citera
2011-01-31, 11:43
Medlem
ETANs avatar
Tack för Era svar. Kan man söka lånelöfte i flera olika banker under samma vecka?

Om vi får en mäklare att värdera vår lägenhet och vi sedan gå till banken och får ordnat ett lånelöfte, då gäller alltså bara detta en månad? Tänker på att värderingen bara gäller en månad och där har dom ju räknat in dom pengarna från försäljningen utav lägenheten och utan den håller inte lånelöftet?

Det tar ju lite längre tid än en månad att hitta sitt hus. Hur ofta händer det att folk som ska sälja lägenhet blir ståendes med lägenhet och sin nya bostad? Det är jag ganska rädd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in