2011-01-28, 17:10
Medlem
1Theone1s avatar
Tjena, jag har ett litet problem angående skatten jag betalade år 2010.

Jag har förstått det som så att om man tjänade mindre än 18 200 kr under år 2010 (vilket jag gjorde) så ska man inte behöva betala skatt. Man ska då begära jämkning, men det visste inte jag grön som jag var så jag betalade full skatt.

Och nu undrar jag hur jag kan få tillbaka pengarna som jag betalat i skatt, jag har läst lite på skatteverket men hittade inte riktigt det jag sökte efter. Måste jag ansöka om någon skattåterbetalning eller deklarera eller något, eller kommer det helt enkelt komma hem ett avi strax efter midsommar utan att jag behöver göra något eller hur fungerar det ?

Det är ju några tusen där som jag gärna skulle få tillbaka, så skulle verkligen uppskatta bra svar.
Citera
2011-01-28, 17:13
Medlem
Vet inte om du kommer behöva deklarera elelr så men det är ju bara slänga iväg ett sms och bekräfta den. Men någon gång under sommaren får du antingen en avi eller pengar in på kontot om du fått det förr. Har varit så för mig iaf.
Citera
2011-01-28, 17:15
Medlem
Du deklarerar väl som alla andra dödliga och sen får återbäring i juni nån gång.

Det kommer antagligen ett brev till dig ang deklaration nån gång. Vet inte när det brukar vara.

Edit: Lokf var lite snabbare.
Citera
2011-01-28, 17:19
Medlem
Du får dem i slutet på juni om du deklarerar via sms/internet. Det kan vara så att du tjänat för lite för att deklarera, och då bör du få dem i juni utan att behöva deklarera.
Citera
2011-01-28, 17:52
Medlem
1Theone1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macke_m
Du får dem i slutet på juni om du deklarerar via sms/internet. Det kan vara så att du tjänat för lite för att deklarera, och då bör du få dem i juni utan att behöva deklarera.

Okej, enligt det här - http://www.skatteverket.se/privat/sv...e80001507.html

Så förstår jag det som att jag inte behöver deklarera, då jag inte tjänat mer än 17 935 kronor. Men jag förstår fortfarande inte riktigt, jag ska alltså inte göra någonting bara sitta och vänta på att jag får en avi ? Det känns ju lite sådär om jag missuppfattar detta och förlorar min chans att få tillbaka det jag betalat i skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in