Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
7
Fallande priser r inget problem, bor du smre om vrdet p ditt hus halveras? Som bekant finns det massor med mnniskor som vill ha villa i storstad, kan de kpa en utan att behva lna fr mycket r det vl bra? Dessutom gr mindre rntekostnader att man har mer pengar till strmrkningen.
Vad folk som drivit upp huspriser till fantasiniver tycker r irrelevant.
Flytt sderut gller naturligtvis inte alla, men pensionrer osv med svag ekonomi kan utan problem hitta billiga och energisnla bostder p mindre orter i mellan/sdra Sverige. Har man jobb fr man leta efter billigare boende nrmare arbetet - lika bra att vara ute i tid d varken bensin eller strm kommer att bli billigare i framtiden.
Vad r din lsning p "problemet" frutom att skriva p en ljlig protestlista p Aftonbladet.se?
Bara fr att man en gng kpt ett boende r det ingen jvla rttighet att bo kvar dr nr ekonomin frsmras pga. arbetslshet, ddsfall, kade kostnader, pension osv.
Dessutom br vl ni villagare som alltid hvdar att er konsumtion av nya kk och badrum r "investeringar" inse vilka enorma pengar det finns i bra fnster och isolering? Inte nog med att det minskar era kostnader - det kar dessutom vrdet p huset!
Det var som jag misstnkte, du bor sjlv i lgenhet, hyresrtt antar jag?
Vad tror du d skulle hnda med Sveriges ekonomi om huspriserna rasar?
Senaste finanskrisen, som vi ntt och jmt tagit oss ur, utlstes av att Amerikanska
bostadsmarknaden rasade.
Svenska marknaden r givetvis mindre, men resultatet skulle vara liknande.
MIN lsning p problemet r, reglera med lagens hjlp hur stora vinster bolagen fr gra,
och kontrollera VAD dom gr med vinsterna.
Givetvis har man ingen given rtt att bo kvar i ett hus som man inte har rd med, Men
hur gr vi d med alla ensamstende frldrar med bostadsbidrag?
Tycker du att barn skall ha rtt till ett eget rum? eller skall vi bo som frr nr
man sov hela familjen i bddsoffan i kket?
Sedan fr du grna tala om vilka enorma pengar det finns i bra fnster och isolering.
Fnstren skulle som sagt betala sig om 37r, och d r inte monteringskostnaden inrknad.
Totalt kanske 50r. Ingen bra investering enligt mig.
Beskriv grna ditt eget boende. Antal rum, kvadrat, omrde och antal boende + ev. hyra/avgift.