Tjena!
Jag fixade precis en ny dator och har bytt upp mig till Windows 7 samt Ableton 8.2 (från 8.1.4). Sedan jag gjort detta så har låtarna jag jobbade på innan blivit riktigt skumma. Det handlar om samplingar som jag använt mig av. Det är egentligen bara mp3or som jag klippt massor i och meckat med på olika sätt.
De allra flesta filerna funkar, men vissa låter helt enkelt ingenting. Ingenting i Ableton indikerar att det skulle komma nått ljud från dom, förutom att man ser vågorna, uppspelningsbaren går över dom, även i samplingsläget. Det kanske konstigaste av allt är att vissa filer så kan jag spela upp i början, men inte slutet. Alltså, om jag lägger upp filen helt vanligt och spelar upp den så slutar den helt enkelt låta efter en bit av klippet.
Detta felet kvarstår även om jag använder mig av min gamla Ableton installation. Jag har nämligen kvar min gamla hårddisk i datorn och allt använder samma sökvägar. Det stod något om administrator rights när jag öppnade en av låtarna, men jag är admin och har provat att köra programmet "as administrator".
Har någon haft liknande problem? Har någon någon idé på hur jag ska göra för att fixa det på ett sätt som åtminstone är någorlunda smidigt?
Jag funderar på att ta ut min nya disk, starta min gamla windowsinstallation och consolidatea alla klipp eller rendera alla tracks eller nått om det funkar i det läget. Knappast smidigt dock.