2004-08-17, 22:09
Bannlyst
Tjena alla !

Jag vet inte om jag skriver i rätt ställe men man får chansa då.

De e så att min dator har varit hur tyst som helst, flera år ...grymt tyst är den. Sen en vacker dag gick en bit av fläkten sönder. En sån blad ..den gick av.
Efter det så låter min dator och skakar som fan när jag startar den, väl Windows startas och man loggas in så tystas allt ner å blir tyst som den alltid varit.

Och nu de senaste så låter min dator kraftigt och skakar lite då och då när man spelar CS och Tropico. Trycker på CTRL, ALT och Del knappen och ser att t.ex Tropico tar 80 megabyte av minnet och att CPUn arbetar 100%.

Är det fel på min fläkt, borde jag byta den eller är det något i Windows som får minnet att bli så hög och CPUn att arbeta så kraftigt? Jag kommer väl lämna in den snart, men de kanske inte är fel på fläkten ...eller?

Ciao
Citera
2004-08-17, 22:15
Medlem
Spikeys avatar

Klart det är fläkten. Obalans eftersom ett blad har gått av = lagret slut.
Byt ut den el lämna in den om du inte kan själv.
Citera
2004-08-17, 22:17
Bannlyst
Okej. Då blir det inlämning snarast.

Rekommenderar ni nån bra fläkt som är tyst som fan ? inte ett enda ljud av sig ? Kan inte så mycke om fläktar.

Just nu kör jag "Disk CleanUp" och dator skakar som fan ..haha ..folk sover..har ena foten på fläkten å håller den tyst lite då och då
Citera
2004-08-17, 22:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse
Sen en vacker dag gick en bit av fläkten sönder. En sån blad ..den gick av.
Efter det så låter min dator och skakar som fan när jag startar den

Jadu - Sherlock ... du gav ju svaret i din fråga - varför frågade du?
Citera
2004-08-17, 22:23
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Okej. Då blir det inlämning snarast.

Rekommenderar ni nån bra fläkt som är tyst som fan ? inte ett enda ljud av sig ? Kan inte så mycke om fläktar.

Just nu kör jag "Disk CleanUp" och dator skakar som fan ..haha ..folk sover..har ena foten på fläkten å håller den tyst lite då och då

Större fläkt skyfflar mer luft än en mindre vid samma varvtal (men passar kanske inte i ditt chassi).
Papst och Panaflo är väldigt bra märken vad gäller tysta fläktar.
Lägre varvtal ger lägre ljudvolym men flyttar mindre luft.

Vad du vill ha är en fläkt (av god kvalité, Papst eller panaflo) som är så stor som möjligt och med så lågt varvtal som möjligt men som fortfarande ger tillfredställande temperatur i burken.

Man kan ofta sänka varvtalet genom att ändra hur många Volt som ges till fläkten, antingen i BIOS i de fall fläkten är kopplad till moderkortet och BIOS stödjer det, eller genom en jumper på moderkortet, eller genom speciella adaptrar (Zalman har sin Fanmate) om t ex fläkten är kopplad direkt till nätaggregatet.

Försök använda gummi eller silikon-lager mellan fläkt och chassi alternativt gummi/silikonskrivar för att minimera vibrationer som går vidare ut i chassit. Det finns Vibrationsdämpare att köpa färdigt för fläktar som fungerar för de fall där man skruvar dit fläkten.
Citera
2004-08-17, 22:29
Bannlyst
Ruskigbuss: haha, sant. Men min förra rum var ganska varm å så, så efter att ena bladet gick av trodde jag faktiskt det var för att de va för varmt i mitt rum , så ja trodde inte att de va fel på fläkten tills ja flyttade te ny ställe där det är kallare. Å de e därför jag skriver nu ..hehe Men jo, ja fick reda på att de va obalans å så

Nikolajevitj: Hittade en fläkt på www.inetdata.se från märket Papst.
"Löjligt tyst! Endast 12dBa." ..nu måste jag ta reda på hur 12dBa låter..hehe

Men de får bli inlämning å snack me dom ..

Tack till alla som hjälpte mig så jävla snabbt ..hade inte tänkt å få svar efter 3 minuter tack till alla än en gång !
Citera
2004-08-17, 22:34
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Nikolajevitj: Hittade en fläkt på www.inetdata.se från märket Papst.
"Löjligt tyst! Endast 12dBa." ..nu måste jag ta reda på hur 12dBa låter..hehe

Tack till alla som hjälpte mig så jävla snabbt ..hade inte tänkt å få svar efter 3 minuter tack till alla än en gång !

12dBa är så tyst så du kommer inte höra den, men det är också väldigt låg märkning. För papst som ligger på 12dBa så är ljudvolymen nog högre (typ 20-30 direkt vid den men neråt under 20 vid 1m avstånd) men dina andra komponenter kommer att låta mer (fläkten i nätagget eller den andra fläkten på chassit beroende på vilken det är som är sönder alternativt grafikkorts eller CPU-fläkten) så det kommer nog vara den komponenten du bryr dig minst om.
Citera
2004-08-18, 03:03
Bannlyst
Min burk låter som en dammsugare.En dag fick jag nog och borrade hål i väggen till rummet bredvid och drog sedan alla anslutningarna dit.Tyst och fridfullt som på bibloteket.Enda nackdelen är springet när man ska byta CD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in