2011-01-30, 14:16
Medlem
Emalfiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPE
Verkar finnas ganska mycket recept på denna sida.
http://vegomums.com/index.php

Hmm, den där ädelostdippen undrar jag över , den är ju till tillverkad av komjölk . Borde inte det vara

rena döden för er veganer? eller har jag missat något?

men fortsätt gärna med tramset =) mer kött till alla köttälskare!
Citera
2011-02-03, 13:24
Medlem
Lys avatar
Detta är mycket enkelt och billigt. Koka några potatisar och finhacka en lök. Mosa potatisarna, blanda i lite vatten. Fräs löken i olja i en stekpanna, häll på potatismoset, stek och vänd på det så det får färg på båda sidor, det ska gärna bli lite frasigt. Salta, peppra, pudra ev över lite paprikapulver.
Citera
2011-02-05, 00:37
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Instämmer. Jag är inte vegan själv men folk måste ju ha rätten att få välja sin diet själv, och det utan att bli hackade på.

OnT: Här kommer ett supergott och enkelt recept på broccolisoppa. Billigt är det också.

Koka broccoli och lök mjuka i grönsaksbuljong.
Kör ned stavmixern i kastrullen och mixa den hyfsat slät.
Om det behövs så kan du späda soppan till önskad konsistens med litet mer buljong.
Salta och peppra.

Skär vitt bröd (eller ett bröd du gillar) i tärningar.
Hetta upp en stekpanna på medelvärme och häll i olivolja. (Var försiktig med temperaturen så att inte oljans smakämnen förstörs)
Stek sedan brödtärningarna i oljan ihop med litet pressad vitlök tills det är frasigt och gyllende.
Häll upp soppan i kärlet du tänker äta ur och strö över krutongerna (brödet).
Strö sedan finstrimlad basilika över alltihop.
Slutligen så kan du ringla över litet kallpressad olivolja på toppen.
Klart
Ska skriva upp det här receptet, tack.
Citera
2011-02-05, 00:47
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattolf
Här kommer ett recept på min indiska hustrus spenatsoppa. En kryddstark, aromatisk och helvegetarisk rätt.

Du behöver för 4 portioner:

2 tsk korianderfrön
2 tsk spiskumminfrön
1 msk ghee (eller vegetabilisk olja)
2 hackade gula lökar
1 msk ingefärspasta (mixa ingefära med litet vatten)
2 tsk vitlökspasta (samma som ovan)
6 grovt strimlade curryblad
2 torkade och starka chilifrukter (piripiri funkar)
1 msk stark, malen chilipeppar
2 tsk svarta senapsfrön
1/2 tsk bockhornsklöver
1 tsk malen gurkmeja
2 1/2 dl masor dal (röda linser)
2 tärnade potatisar
7 dl grönsaksbuljong
0.8 kg färsk spenat
2 msk färskpressad citronjuice
3 dl kokosmjölk
salt och peppar

Så här gör du:

Hetta upp en tjockbottnad gryta och torrstek koriander och spiskumminfrön under ständig omröring tills att de börjar att dofta. Häll över i en mortel och stöt dom till pulver (alt. använd kryddkvarn)

Hetta upp gheen (el. oljan) i grytan.
Lägg i lök, ingefärspastan, vitlökspastan, curryblad, chili, senapsfrön, bockhornsklöver och stek på låg värme under flitig omröring under ca 8 min el. tills att löken är mjuk och gyllene.
Rör ned de rostade och malda kryddorna med gurkmejan och chilipulver och fräs i ytterligare 1 minut.
tillsätt linserna, potatisen, buljongen och låt koka upp.
Sänk sedan värmen och låt sjuda i ca 15 min el. tills potatisen är mjuk.
Rör sedan ned spenaten och låt sjuda tills att den slokar.

Tag av grytan från värmen och låt den svalna någon minut.
Häll sedan över soppan i en matberedare och mixa den slät (alt. använd en stavmixer direkt i grytan)
Häll tillbaka soppan i grytan och tillsätt citronen och kokosmjölken.
Smaka av med salt och peppar.
Låt det hela värmas upp ordentligt på låg värme, men var noga med att det inte börjar att koka.
Häll upp i sopptallrikar och garnera med färska spenatblad.

Naanbröd eller chapati är gott till.
Soppan går mycket bra att förbereda dagen innan. Den blir nästan ännu godare då.

Smaklig måltid.
Det där lät inte särskilt billigt. Jag har fått tips på maträtter som är betydlig billigare av andra i den här tråden, men tack endå.
Citera
2011-02-05, 02:59
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Det där lät inte särskilt billigt. Jag har fått tips på maträtter som är betydlig billigare av andra i den här tråden, men tack endå.
Jo det kan se litet dyrt ut med tanke på alla kryddor som behövs, men tänk då på att torkade kryddor för det mesta är väldigt dryga, så om man ser på sluträkningen så blir det inte speciellt dyrt i längden.

Har du bara dom initiala medlen att införskaffa dessa baskryddor så öppnar sig sedan en hel värld av billiga indiska maträtter för dig
Citera
2011-02-12, 14:00
Medlem
natsukashis avatar
GG-Allingryta
Sid Viciousgryta

Båda är gjorda av Wegipedia för att vara skitbilliga men mitt tips är istället att du gör tunga gumbogrytor som du serverar till fullkornsbulgur eller fullkornsris för att inte få kraftiga blodsockerfall.

Vegangumbo

Skippa bara de dyra grejerna. Det viktigaste är en bra roux, selleri, tomat och paprika. Jag rekommenderar att investera i en Cajun-kryddmix som brukar kosta runt en 30-40kr på välsorterade matbutiker eller att du gör en egen om du hittar sassafraslöv (något som jag inte hittat).

Sen kan du ju piffa upp annars tråkiga rätter med bra kryddor också. Tomatsåser och asiatiska grytor blir bättre av ca. 1krm kakao per 4 portioner man lagar. En halv tesked hackade kumminfrön gör sig bra i chili sin carne (som också är asbilligt att göra om man gör mycket), också per 4 portioner. Och om du steker potatis någon gång. Vare sig det är en pyttipanna, ungsstekta, rårakor eller raggmunkar så är kardemumma det som gäller. Den behövs bara slås lätt över då kardemumman annars tar över smaken för mycket. Kryddor är din bästa vän!

EDIT:
Investera i några krukor (eller improvisera fram dem med skålar och sånt) och färska örter / bladsallader. Plantera och vattna varje dag och låt dem växa. Du kommer ha färska kryddor i överflöd efter ett tag.
Senast redigerad av natsukashi 2011-02-12 kl. 14:09. Anledning: Lägga till information
Citera
2011-02-12, 19:47
Medlem
The Beach boys avatar
Jag är inte så dålig på engelska, har läst många engelska böcker, men jag förstår inte vad vegetable broth betyder? Okra vet jag inte vad det är och och bay leaves tror jag betyder hamn - löv, men jag har alldrig hört talas om några sånna förut. Annars var det bra recept .
Citera
2011-02-12, 23:19
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Jag är inte så dålig på engelska, har läst många engelska böcker, men jag förstår inte vad vegetable broth betyder? Okra vet jag inte vad det är och och bay leaves tror jag betyder hamn - löv, men jag har alldrig hört talas om några sånna förut. Annars var det bra recept .

broth = buljong
okra = okra (rätt ovanlig i sverige)
bay leaves = lagerblad

men det kunde du antagligen tagit reda på genom google.

all vegansk mat är billig så länge man inte köper halvfabrikat av olika veganska produkter som marknadsför sig till veganer, typ ost, korv, kött- imitationer.
Citera
2011-02-12, 23:24
Medlem
Eirenes avatar
Vegania is your friend!

Citat:
Ursprungligen postat av Emalfiro
Hmm, den där ädelostdippen undrar jag över , den är ju till tillverkad av komjölk . Borde inte det vara rena döden för er veganer? eller har jag missat något?

men fortsätt gärna med tramset =) mer kött till alla köttälskare!
Alla recept på vegomums är inte veganska, vissa är lacto-ovo-vegetariska.
Citera
2011-08-10, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
all vegansk mat är billig så länge man inte köper halvfabrikat av olika veganska produkter som marknadsför sig till veganer, typ ost, korv, kött- imitationer.

Ja, om man lagar själv är det faktiskt extremt billigt att vara vegan...
Jag och en polare gjorde dessutom ett test på köttimitation vs kött. Många av imitationsprodukterna (Quorn/Hälsans kök osv) blir faktiskt billigare än kött om man jämför "pris per vikt ätklar produkt".

Recept:
1 tärnade paprika av valfri kulör
1 en finhackad chili
1 hackad lök
1 buljongtärning
1 burk vita bönor
1 burk valfri annan böna
1 burk krossade tomater
pressad vitlök
lite olja
ev 1 liten burk majs

1. Fräs paprika, lök och chili i olja.
2. Tillsätt allt annat (förutom majs) och låt puttra ett par minuter
3. Tillsätt majsen när allt annat är klart och det är dags för servering

Servera med ris, spagetti eller tortillachips

EDIT: Jag vet att många av imitationsprodukterna inte är avsedda för veganer utan snarare vegeterianer, men dock.
Citera
2011-08-10, 13:55
Medlem
Chaco Substrals avatar
Det här lagade jag igår. Tar den bättre halvan av kvällen men kräver inte så mycket arbete.

Du behöver
1 Kastrull
1 Stekpanna

(1) Ca 3 dl svarta bönor, torra (alternativt två burkar bönor, dyrare och med mosigare resultat, men går mycket snabbare)
(2) En paprika
(3) En stor lök, eller två små
(4) Två-tre vitlöksklyftor
(5) Färsk eller torkad chili (torkad är billigare)
(6) 33 cl billigt öl
(7) En msk vinäger
(8) 1-2 tsk socker
(9) Svartpeppar, oregano och salt
(10) Olja

Blötlägg (1) över natten. Börja koka (1) ett par timmar innan du tänkt äta. Bönorna bör vara täckta av vatten, men inte mer. (Hoppa över om du använder burkbönor)
När (1) kokat i ca 45 min-1h (om torra används), hacka (2, 3, 4, 5) och fräs i (10). När löken är genomskinlig, ta ett par skedar bönor och mosa, tillsätt till stekpannan, rör om och för över innehållet i stekpannan (2, 3, 4, 5) till resten av bönorna.
Efter ytterliggare någon kvart, tillsätt (6, 7, 8). Fortsätt koka på låg värme tills vätskan har reducerats bort och fått kontistensen av tjock sås. Smaka av med (9).
Citera
2011-08-10, 15:27
Medlem
Jag kan rekommendera Cranks kokbok, http://www.bokus.com/bok/97891518348...-grona-kokbok/ med massor av goda recept, här är lite smakprov: http://www.cranks.co.uk/recipes Alla recept är vegetariska, många av dem passar även veganer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in