2011-01-28, 13:41
Medlem
ShockShocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Om jag är Carola?

Ser jag verkligen ut som Carola?

http://blogg.aftonbladet.se/snilleblixten/2011/01/einsteins-gudsbevis-ondska-ar-bevis-for-gud-ondska-ar-bara-franvaro-av-gudskarlek-gudsmedvetande

Har du inget svar på mitt inlägg? Väljer du kanske att ignorera faktan som faktist tyder på att frånvaron av "guds kärlek" gör människor laglydiga och mer anpassade till samhället.

OT: Psykos much?
2011-01-28, 13:44
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saklighet
Det är inte ett grundläggande tankefel alls. Vi kan förklara hur någonting skapas. Det rättfärdigar vår teori. Vi kan testa det. Om en gud inte ingår i teorin så innebär det (ursäkta om jag blir övertydlig) att gud inte behövs för skapande. Om gud inte behövs för skapande, vad tyder då på att han/hon/den har skapat någonting alls? Vilka belägg har man för det? Inga vetenskapliga i alla fall. Alltså behövs inte gud.

Härligt med liknelser, men oerhört intetsägande i många fall. Här är varför denna liknelse (som faktiskt är väldigt vanlig) är felaktig: En konstnär kan visa hur han målar en tavla. Vi kan studera det och förklara det. Konstnären är en del av teorin bakom tavlans skapelse. Tavlan hade inte kunnat finnas utan konstnären. Detta gäller inte gud i förhållande till vår värld med de teorier vi har idag. Det är väldigt enkelt egentligen.

Guds frid, min vän, och signe!

Man kan inte ha en teori om universums skapelse utan vår evige Skapare, omöjligt!

Det Kosmologiska Gudsbeviset...

Om jag återföds så vill jag heta Signe i mitt nästa liv...
2011-01-28, 14:01
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roflar
Men seriöst. Kan inte du vara så snäll att ge mig ett fysiskt bevis på att det flygande spaghettimonstret eller enhörningar inte existerar?

Ditt flygande spaghettimonster skapades i Bobby Hendersons fertila fantasifulla hjärna år 2005, vilket bevisar att monstret INTE är själva Skaparen utan bara en skapelse!

Skillnad mellan Skaparen och det skapade i skapelsen...
2011-01-28, 14:03
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ditt flygande spaghettimonster skapades i Bobby Hendersons fertila fantasifulla hjärna år 2005, vilket bevisar att monstret INTE är själva Skaparen utan bara en skapelse!

Skillnad mellan Skaparen och det skapade i skapelsen...
Och Gud skapades i en i dagsläget okänd människohjärna för några tusen år sedan, vilket bevisar att gud inte är själva skaparen utan bara en skapelse.
2011-01-28, 14:03
Medlem
Citat:
Man kan inte ha en teori om universums skapelse utan vår evige Skapare, omöjligt!

Det Kosmologiska Gudsbeviset...

Det kosmilogiska gudsbeviset är inget bevis i vetenskaplig mening. Kan du argumentera för att det skulle vara det? Om inte är ditt påstående helt enkelt fel.
2011-01-28, 14:04
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasian
Ursäkta min pettighet, men hur kan du som religiös ha fel om gudarna du tror på?

Inom Hinduismen så är självfallet Brahma guden av skapande.

Ja, tekniskt sett är Brahma skaparen, men han är den sekundäre skaparen, medan Vishnu är den primäre, då Brahma fick alla anvisningar och instruktioner kring hur skapelsejobbet av Vishnu!

Men visst har du rätt, Brahma är vår skapargud!
2011-01-28, 14:09
Medlem
Eemits avatar
Vad är egentligen gud? Är det en snubbe som som byggde upp världen likt lego? knappast. Gud är bara en synonym för vad tror skapade världen. Ingen vet än hur världen kom till, men det om det började någonstans så kanske man kan kalla det "gud" Källan till all energi. Så då kan man säga att gud finns, men att definera gud är väll den stora frågan då.

Och att bevisa honom genom att hävda att brist på gudakärlek resulterar i ondska känns ju lite sådär.
Jag tror att balans mellan ordning och kaos är viktigt.
2011-01-28, 14:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabiesbabies
Diskussionen fortsätter med att professorn säger att trots att ondska inte är skapat så är gud ändå ond på grund av att han inte använder sina allsmäktiga krafter för att stoppa onda händelser, som han inte alltså själv orsakat.

Den här materiella världen är som en uppfostringsanstalt för oss rebelliska själar som revolterade mot Gud en gång i tiden...och därför tjänar ondskan ett syfte här i världen, som en VÄCKARKLOCKA!

Om inte ondskan fanns här, så skulle det vara mycket svårare att komma till besinning och fatta att vi själar inte hör hemma i den här förgängliga Gudsförgätna materiella världen...

Lidandet här i den materiella världen (Guds baksida) fungerar som en väckarklocka för oss själar, att vi stannar upp och ifrågasätter vår existens här i denna mörka förgängliga gudsförgätna värld, att vi ställer oss frågan; är jag verkligen menad att lida? Varför tvingas jag att lida? Varför har jag hamnat här i den materiella världen?

Beviset för att allt inte står rätt till, är just lidandet som existerar här, vilket ju är ett bevis för att vi inte befinner oss i den andliga världen (Guds framsida), som ju är den fullkomliga lyckans värld!

Gud vill inte att vi ska lida, men det är vi själva som har försatt oss i denna prekära situation p.g.a. syndfulla handlingar i våra tidigare liv, som vi nu skördar de beska frukterna av...
2011-01-28, 14:14
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Så den judiska guden finns alltså? Kul för judarna, lite tråkigt för resten av oss.
2011-01-28, 14:17
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Det verkar som att många djupt troende är rädda för att vetenskapen snart ska motbevisa hela Guds existens och bibelns trovärdighet (även om det redan gjorts 900 gånger förr: 13.7 miljarder år vs 6000 som ett exempel)

Varför ska de annars envisas med att försöka motbevisa eller vinkla dessa bevis?
Påven har ju tom. bekräftat Big Bang som sanning med twisten att det var Guds verk. Vart står det i bibeln?

Död o återfödd
Alla troende hävdar att deras Gud är den rätta guden. Vad är det som säger att din gud är den riktiga guden?

Vad är det vi ateister egentligen blir anklagade för?
Början av dokumenterad historia definieras av uppfinnandet av skrivkonsten gjorda av sumererna för ca 6000 år sedan.
Sedan dess har historiker katalogiserat över 3700 övernaturliga varelser, av vilka 2870 kan betraktas som gudar. Vilken gud tror du på? Zeus? Hades? Thor? Odin? Krishna? Jupiter? Vishnu?

Om du svarar den enda Guden, kristna Guden eller whatever så kan jag påpeka att du är nästan lika mycket ateistisk som mig, jag tror inte på 2870 gudar, och du tror inte på 2869.

Påven?

Här bevisas han ha fel, eftersom nya upptäckter bevisar att universum inte expanderar!

Big Bang-teorin anses numera vara en FÖRÅLDRAD TEORI och kullkastas av nya upptäckter, som bevisar att universum inte alls expanderar:

http://wn.com/New_Discovery_Invalidates_The_Big_Bang
http://www.youtube.com/watch?v=RmyR4MZrtDY
http://www.youtube.com/watch?v=3KdKOKw03Sk

Jag tror att ALLA dessa gudar du räknade upp existerar!

Det finns EN Allsmäktig Skapare och så finns det 33 miljoner "halvgudar" i universum, vilka fungerar som administratörer, ministrar i Guds universella regering!
2011-01-28, 14:20
Bannlyst
Citat:
Det finns EN Allsmäktig Skapare och så finns det 33 miljoner "halvgudar" i universum, vilka fungerar som administratörer, ministrar i Guds universella regering!
Nej. Islam säger att det bara finns en gud och den guden är gud.
Hinduism däremot säger att det finns massor av gudar.
Kristendom säger att gud finns på tre olika sätt samtidigt.

Vilken av dom här är sanna? Motivera.
2011-01-28, 14:22
Medlem
Mjofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigerVetus
Det finns många vetenskapsmän som tror på en gud, och likaså många ateister. Sedan är ju gränsen mellan tro och icke-tro ganska flytande, för skillnaden mellan "gud" och "det okända" (eller "en högre princip") kan vara hårfin.

"Ateism (grekiska α, icke och θεος, gud) innebär avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter." - Wikipedia

Du är för fan bara pinsam.

OnT:

Jag kom och tänka på en liknelse med hönan och ägget. Vilken kom först? Gud eller Universum? Men alla är överens om att både ägget och hönan måste existera för att möjliggöra den andre. Kan vi dra detta som en parallell till Gud och världsalltet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in