Citat:
Ursprungligen postat av rabiesbabies
Diskussionen fortsätter med att professorn säger att trots att ondska inte är skapat så är gud ändå ond på grund av att han inte använder sina allsmäktiga krafter för att stoppa onda händelser, som han inte alltså själv orsakat.
Den här materiella världen är som en uppfostringsanstalt för oss rebelliska själar som revolterade mot Gud en gång i tiden...och därför tjänar ondskan ett syfte här i världen, som en VÄCKARKLOCKA!
Om inte ondskan fanns här, så skulle det vara mycket svårare att komma till besinning och fatta att vi själar inte hör hemma i den här förgängliga Gudsförgätna materiella världen...
Lidandet här i den materiella världen (Guds baksida) fungerar som en väckarklocka för oss själar, att vi stannar upp och ifrågasätter vår existens här i denna mörka förgängliga gudsförgätna värld, att vi ställer oss frågan; är jag verkligen menad att lida? Varför tvingas jag att lida? Varför har jag hamnat här i den materiella världen?
Beviset för att allt inte står rätt till, är just lidandet som existerar här, vilket ju är ett bevis för att vi inte befinner oss i den andliga världen (Guds framsida), som ju är den fullkomliga lyckans värld!
Gud vill inte att vi ska lida, men det är vi själva som har försatt oss i denna prekära situation p.g.a. syndfulla handlingar i våra tidigare liv, som vi nu skördar de beska frukterna av...