Citat:
Ursprungligen postat av 1st
Jo, men det räcker inte.
(1)Frågan kan fortfarande ställas - varför? Det är en ganska onödig funktion egentligen. Varför ska vi känna oss lyckliga och kunna känna av kärlek, när det finns så otroligt mycket hat att gotta sig i? /2)Varför ska vi ens kunna vara medvetna om vår egna existens?(2)
Jag tror helt enkelt att vi alla är på väg mot någonting underbart som vi har glömt bort. Everything is information!

För att förstå sig på kärleken bakom allt, måste man först lära sig om det negativa, det vill säga - det du själv inte tycker om, samt det du själv vill ändra på.
Nu är jag inte tillräckligt påläst om hur signalsubstanser och hur hjärnan fungerar, men jag tycker inte det är en "ganska onödig funktion". Hjärnan blir medveten om hur nära hela kroppen är att dö ut, givetvis försöker den då starta i gång så mycket endorfin, serotonin, dopamin och allt vad det heter för att få så bra sista minuter i livet som möjligt.
Vi säger att någon har tagit en överdos och är nära på att dö som ett exempel.
Pang, för mycket heroin i autobahn! Dags att åka med dom trevliga herrarna till sjukhuset. Under tiden så håller man på att dö, man får andningsstillestånd...
Man kommer tillbaka och berättar vad man varit med om under dom minuterna man var borta. Och eftersom hjärnan då skapade så många substanser som ger en inre frid, eufori och ren och skär glädje. Det är såpass stark påverkan för psyket, att det man såg inte kan vara något annat än en glymt av "livet efter" med tanke på omständigheterna (Omg jag var nära på att dö.)
Och blir då religös för att man tror att gud finns ändå. Han gav dig en annan chans. Detta tycker jag är bullshit, önskan att en stor händelse i ens liv hade någon större betydelse i det stora hela - men det gör det inte. Allt hade gått på som vanligt, och jag tror det är vad ni rädda för.
Nu inflikar jag att man också kan få denna känsla, eller iallafall väldigt liknande känslor på droger. Men när man kommer ner från trippen framför tvn så var det man tänkte på var kanske lite smart, men inte direkt praktiskt användbart.
Om vi låtsas att man dog...?
Men vi kan ju inte prata med dom döda, när dom dog, kom dom till helvetet eller himmelen? Visst dom kanske kände ett vitt underbart ljus, skapad av den kemiska processen. Men när hjärnan inte kan hålla igång längre, då dör denna kemiska process ut, och då dör även "medvetandet" - I brist på bättre ord.
Alla ser inte heller ljus, vissa ser sitt liv speglas framför ögonen, andra förminneser sig stå och kolla på sitt egna lik.
ursäktar ifall jag går oftopic. Men detta är intressant.