Citat:
Ursprungligen postat av kallestolpiller
Aldrig förstått varför Tony Montana hyllas så mycket.. jag menar, visst han jobbar sig upp och blir rik.. men han är aldrig någon som jag riktigt respekterar? han gör dåliga val och blir girig, vilket leder till hans död, är det något att hylla?
edit: Då är väl Mr. Nice hundra gånger mer imponerande.
Samt att han är förälskad i sin syster.
Jag tror att fascinationen för Montana kan härledas till att Scarface togs upp av den amerikanska hiphop-kulturen och på så sätt även blev en kultrulle bland hiphop-fantaster i Sverige. Jag tror att Strage tar upp fenomenet kort i boken Mikronfonkåt när han skriver om Infinite Mass som började lyssna på NWA och kolla på Scarface i tonåren. Lyssna på gammal gangsterhiphop och kolla på Scarface har blivit för dagens hiphopare vad Quadrophenia och The Jam har blivit för modsen.
Scarface har också ett ödesmättat och fatalistiskt slut. Man vet att det kommer att gå åt helvete för honom. Filmen kan inte sluta lyckligt. Det är förutsagt. Just det ödesmättade kan dra till sig ungdomar från förorten. De vet att det inte finns någon väg ut från misären och deras sociala klass. Deras liv och situation är lika ödesmättat som Montanas. Man kan ta sig till toppen och tjäna en massa pengar, men det kvittar - det kommer ändå sluta med att det går åt helvete...
Äsch, jag bara spekulerar och svamlar...ska tänka vidare. Jag är också tämligen övertygad om att det har skrivits om fenomenet.