• 1
  • 2
2011-01-27, 22:29
Moderator
skunkensunes avatar
I dagens DN kan man läsa följande angående att Jens Lapidus skall komma ut med en tredje bok:

Citat:
Är du inte rädd för att glorifiera kriminaliteten i dina böcker?

– Jag höll ett föredrag för några månader sedan för en spaningsrotel och då var det en polis som räckte upp handen och sa "varje gång vi gör ett tillslag i en gängmedlems lägenhet så hittar vi tre grejer: "Svensk Maffia", en affisch från "Scarface" och någon av dina böcker, varje gång".

Detta är även något man kan även se hos de s.k. gangstarapparna, affischen på Scarface och det som nästan verkar vara ett dyrkande av denna karaktär. Jag undrar varför denna vurm finns. Pacinos filmkaraktär är allt annat än lyckad, visst han tjänar en djävla massa pengar under en hyfsad kort tid, men till priset av vad? Han förlorar sin bästa vän, sin syster, sin flickvän och i slutändan även sitt sinne och sitt liv. Varför vill man som kriminell dyrka en sådan misslyckad karaktär och inte alla de lyckade tjuvar i filmer med Rififi-tema? Har det något att göra med en lägre intelligens och ett överskott av testosteron som gör att man föredrar de våldsamma och misslyckade filmkaraktärerna?
Citera
2011-01-27, 22:30
Medlem
Förhoppningsvis går alla kriminella samma slut tillmötes som Scarface. Så slipper vi framtida problem.
Citera
2011-01-27, 22:34
Medlem
obin_gams avatar
Svaret lär väll med största sannolikhet vara att dom har gravt missförstått vad filmen ville säga.
Citera
2011-01-27, 22:36
Medlem
jag ser en viss likhet mellan Lapidus o t ex fera politiker, främst i sossarnas led.

Man vill gärna framstå som att man "bryr sig" vare sig det gäller t ex samhällets utveckling,v arför blir man kriminell bla bla som Lapidus brukar snacka om samt fr karriärs-sossar med Damberg o Palm i spetsen som gärna vill låta som de företräder en sossepolitik o "bryr sig om" men snarare främjar sn egen karriär.

Kränga deckare lr leka politiker är liksom sak samma. man är mest ute efter en schyst image o tjäna stålar.

OnT: Det är väl ändå rätt så logiskt, hur tragisk Pacinos rollfigurs slut än var så var det en häftig resa dit. Han är en fiktiv förebild från staterna såsom Lapidus karaktärer ger en mer nära svenskanknuten förebild. det är liksom lite som med triss-lotter någon vinner ju. pacinos slutöde var gjort av Hollywood, kanske blir mit annorlundA? Jag blir den som lyckats?
Citera
2011-01-27, 23:02
Medlem
Caens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Förhoppningsvis går alla kriminella samma slut tillmötes som Scarface. Så slipper vi framtida problem.
En hel generation män skulle dö ut.
Citera
2011-01-28, 13:06
Medlem
För att dom är små korkade pojkar som saknar manliga förebilder och måste därför få dom via film och tv...

Förstår inte hur man kan tycka om Tony Montana om man inte är ovanstående.
Citera
2011-01-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caen
En hel generation män skulle dö ut.
En hel generation kriminella män i så fall.
Och det är väl bara bra. Mer brudar och mindre kriminalitet. Hyllar man Tony Montana är man fan helt slut i huvudet.
Citera
2011-01-28, 13:45
Medlem
kallestolpillers avatar
Aldrig förstått varför Tony Montana hyllas så mycket.. jag menar, visst han jobbar sig upp och blir rik.. men han är aldrig någon som jag riktigt respekterar? han gör dåliga val och blir girig, vilket leder till hans död, är det något att hylla?

edit: Då är väl Mr. Nice hundra gånger mer imponerande.
Citera
2011-01-28, 15:06
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallestolpiller
Aldrig förstått varför Tony Montana hyllas så mycket.. jag menar, visst han jobbar sig upp och blir rik.. men han är aldrig någon som jag riktigt respekterar? han gör dåliga val och blir girig, vilket leder till hans död, är det något att hylla?

edit: Då är väl Mr. Nice hundra gånger mer imponerande.

Samt att han är förälskad i sin syster.

Jag tror att fascinationen för Montana kan härledas till att Scarface togs upp av den amerikanska hiphop-kulturen och på så sätt även blev en kultrulle bland hiphop-fantaster i Sverige. Jag tror att Strage tar upp fenomenet kort i boken Mikronfonkåt när han skriver om Infinite Mass som började lyssna på NWA och kolla på Scarface i tonåren. Lyssna på gammal gangsterhiphop och kolla på Scarface har blivit för dagens hiphopare vad Quadrophenia och The Jam har blivit för modsen.

Scarface har också ett ödesmättat och fatalistiskt slut. Man vet att det kommer att gå åt helvete för honom. Filmen kan inte sluta lyckligt. Det är förutsagt. Just det ödesmättade kan dra till sig ungdomar från förorten. De vet att det inte finns någon väg ut från misären och deras sociala klass. Deras liv och situation är lika ödesmättat som Montanas. Man kan ta sig till toppen och tjäna en massa pengar, men det kvittar - det kommer ändå sluta med att det går åt helvete...

Äsch, jag bara spekulerar och svamlar...ska tänka vidare. Jag är också tämligen övertygad om att det har skrivits om fenomenet.
Citera
2011-01-28, 22:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Då är det kanske ännu knasigare hur folk som ändå verkar ha åtminstone en genomsnittlig IQ, dyrkar slembollar som Gordon Gecko och/eller Patrick Bateman.
Citera
2011-01-28, 22:44
Medlem
Yrkeskriminella? Det är väl bara småblattar som dyrkar Scarface. Står ju tom "varje gång vi gör ett tillslag i en gängmedlems lägenhet" Det har förmodligen med deras syn på "respekt" att göra...

Min uppfattning är att riktiga yrkeskriminella inte har förebilder från filmens värld.
Citera
2011-01-28, 22:50
Bannlyst
Förstår det ej heller, filmen är ju gjord för att visa vilket obildat jävla avskum till kriminellt blattelågliv han är (obs, jag är ej någon bonnrasist, nu använder jag ordet blatte för att han verkligen är en sådan "kriminell blatte" som man menar då). De Palma glorifierar verkligen inte Tony Montana på något sätt, han visar honom som samhällets vidriga bottenskrap, och detta tar wiggers och gangsters efter. Totalt hjärndöda individer som inte förstår filmens innehåll och budskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in