2011-01-27, 22:09
Medlem
kjeftesmelles avatar
Har en midi-synth (USB) och skulle vilja få ljud i den. As simple as that.

Program? Inställningar? Vad behövs?

Är total newbie på linux så minimalt med komplikationer och enkla lösningar vore tacksamt. Kör Ubuntu.
Citera
2011-01-28, 16:23
Medlem
Förklara mer ingående, är det ett midi-keyboard eller synth med inbyggda ljud du pratar om?
Citera
2011-01-28, 16:38
Medlem
eliras avatar
MIDI är dessutom ett kommunikationsprotokoll som inte har med USB att göra, så även det är oklart. MIDI eller USB? Skriv gärna exakt vad du har för maskin så kan vi se själva.
Citera
2011-01-28, 17:11
Medlem
tror du kanske menar en midi klaviatur?
eller midi controller? i vilket fall som, drivrutiner =win
den erfarenheten jag har av dom iaf.
jag använde min till FL, man var givetvis tvungen att tala om
för fl att den skulle använda sig av klaviaturen också...

men säg mer specifikt vad det är du menar så kan du nog få bättre hjälp?
Citera
2011-01-28, 19:00
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
MIDI är dessutom ett kommunikationsprotokoll som inte har med USB att göra, så även det är oklart. MIDI eller USB? Skriv gärna exakt vad du har för maskin så kan vi se själva.

För att citera Wikipedia: "MIDI-protokollets meddelanden kan även överföras över andra fysiska gränssnitt som har kommit att komplettera eller ersätta MIDI-gränssnittet i moderna keyboards."
Citera
2011-01-28, 19:40
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Jodå. MIDI pratar även USB. De gamla kontakterna är en kvarleva från den gamla hårdvarutiden och kommer snart vara ett minne blott.
Citera
2011-11-24, 17:23
Bannlyst
Ska precis skaffa nytt ljudkort och undrar bara om det finns någon nytta med att köpa ett med MIDI-in (och out för den delen) då mitt MIDI-klaviatur har MIDI-out? Nu kör jag så klart med USB som även matar ström.

Korten jag funderar på just nu är

M-AUDIO FAST TRACK PRO - Med MIDI
LINE6 POD STUDIO UX2 - Utan MIDI
Focusrite Scarlett 2i2 - Utan MIDI

Nu är ju detta ett ämne om MIDI men svara gärna vilket ljudkort du skulle valt...
Citera
2012-01-23, 16:22
Medlem
Bonaqua604s avatar
Jag ska antagligen köpa et Focusrite Scarlett 2i2 USB imorgon. Så jag undrar med om någon här har efarenhet av detta ljudkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in