Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Ja Novus4212 lyckades gissa straffet väldigt exakt (om vi utgår från att han missade att man numera får straffrabatt om man är ostraffad). För övrigt verkar han vara en av skribenterna i tråden som har bäst koll på hur det hela faktiskt går till i rättssystemet i USA.
Tack men, njaeee, inte riktigt så.
Jag vet inte vart du har fått intrycket av att det finns en straffrabatt för en förstagångare i USA och du blandar nog ihopa saker och ting lite.
Vad som nu ligger på bordet är en Plea Bargain där åklagarna har gått med på att endast rekommendera 33 månader som högsta straff OM Olof uppfyller vissa krav samt går med på att bla utlämning till Frankrike inte motsägs.
Den "straffrabatt" som nämns är endast vad
åklagarna har gått med på i det hela. Rabatten består således i att "vi lovar att inte rekommendera mer än 33 månader i spjället."
Dvs, Olof har horat sig för att få denna rekommendation från åklagarna som gör att åklagarna är nöjda.
Men det är bara första steget.
Nu hamnar detta på domarens bord som har fria händer att get ut vilket straff hen vill. Domaren kan gå över 33 månader. Kan gå under. Domaren kan göra vad fan som helst.
Ja, domaren brukar hålla sig inom ramen för vad åklagarna rekommenderar (beror mycket på vilken domare man får och mycket annat) men ibland kan en domare säga "detta är alldeles för lågt straff för vad hen har erkänt sig skyldig till" och döma ett högra straff.
Det är dock sant att förstagångare, såvida det inte är mord och liknande, brukar alltid få straff i den lägre skalan och ibland rejält under vad skalan anger hen skall få som straff. Detta kan kanske ses som en "straffrabatt" men det är ingen uttalad sådan såvida the Federal system inte har tillförts en sådan av Kongressen.
Vad jag inte visste var att det låg en utlämning till Frankrike i potten. Det förklarar till stora delar den relativt stora rabatt som Olof nu har fått av åklagarna.
USA har under tidens gång samarbetat med Frankrike, fått och delat information, och således anser sig USA stå i viss skuld till Frankrike som också vill ha en del av kakan efter allt arbete och resurser som har lagts ned.
Frankrike har ju allt nationellt intresse av att skydda sina värdefulla konstnärer och konstverk så det måste statueras exempel. Där kan Olof ligga lite risigt till och USA vet mer än vad dom har sagt till Olof gällande vad Frankrike har i bevisning och vad Frankrike vill göra med Olof.
Det låga rekommenderade straffet från USA's sida får mig att tro att Frankrike eventuellt vill slå hårt mot Olof och statuera exempel. Det ligger i nationens intresse att skicka avskräckande signaler mot andra som vill deala med falsk konst. Men det är givetvis bara min egen högst personliga spekulation.
Olof får sitta hela sin tid, minus 15% good time om han sköter sig, samt häktningstiden i Spanien avräknad. Sen blir det utlämning till Frankrike. Någon typ av straff kommer att ges annars så hade inte Frankrike efterfrågat Olof. Olof begär överföring till Sverige som tar över straffet med svenska regler för villkorlig frigivning (sitta 2/3 av straffet).
Olof kommer aldrig att kunna resa till vissa länder såsom USA (svartlistad), Kanada, Nya Zeeland, Australien, Japan och några andra länder och finnas i Interpols databas ett bra tag framöver även efter avtjänat straff.
Det kommer också att bli mycket svårt för fettot att upprätthålla bankkonton utomlands så min gissning är också att Olof kommer att byta namn för att vaska bort så mycket som möjligt av den skit han har satt sig i själva.