2025-07-13, 14:21
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Sommarpratare 2026.
Citera
2025-07-13, 14:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det va en stor typ sopsäck full med valören 100 dollarsedlar. Om jag gissar så va det säker tusen stycken. Valören på sedlarna va alltså 100 dollar. Vete tusan hur man skriver det inser nu att det blev helt tokigt. Hur skriver man det korrekt hjälp mig.

Kan det ha varit de 25.000 $ som Olof måste betala in för att hans plea deal ska börja gälla?

Det står på flera ställen i dokumentet att Olofs familjemedlemmar har fått pengar från brotten. Är det pappan och frun som avses? Blir de på något sätt indragna i utredningen nu när Olof skrivit på?

Det står också att Olof medger att han begått brotten tillsammans med andra personer. Är de också häktade?

Olof måste också enligt dokumentet samarbeta helt och hållet med myndigheterna, så påståendet att Olof kvittrat som en fågel under förhören borde vara korrekt.

Finns det någon möjlighet att Olofs erkännande som han skickade till svenska myndigheter kan användas emot honom när han kommer hem? (Jag antar att de brotten rimligen är preskriberade när Olof släpps, men är ändå lite nyfiken.)
Citera
2025-07-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kan det ha varit de 25.000 $ som Olof måste betala in för att hans plea deal ska börja gälla?

Det står på flera ställen i dokumentet att Olofs familjemedlemmar har fått pengar från brotten. Är det pappan och frun som avses? Blir de på något sätt indragna i utredningen nu när Olof skrivit på?

Det står också att Olof medger att han begått brotten tillsammans med andra personer. Är de också häktade?

Olof måste också enligt dokumentet samarbeta helt och hållet med myndigheterna, så påståendet att Olof kvittrat som en fågel under förhören borde vara korrekt.

Finns det någon möjlighet att Olofs erkännande som han skickade till svenska myndigheter kan användas emot honom när han kommer hem? (Jag antar att de brotten rimligen är preskriberade när Olof släpps, men är ändå lite nyfiken.)
Många bra och intressanta frågor som jag själv har undrat över. Kanske Novus4212 kan hjälpa till och bringa klarhet.
Citera
2025-07-13, 14:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Sommarpratare 2026.

Det blir väl sommaren 2030 ungefär om inte Frankrike dömer ut för hårda straff.

Det slår väl inte den Netflixserie som kommer?

På något märkligt sätt tycker jag att Olofs historia lite liknar Fyre Festival, rent tv-mässigt.

Olofs reklambilder på lättklädda modeller kan varvas med intervjuer från Youtubers som blev indragna och varva det med trailer-trash-offren som beställde, men inte fick någon eldkastare eller telefon.

Som "spänningshöjare" kan man också klippa in maffiascener, med äkta picassotavlor och skumma typer varvat med klipp från Pablo Escobars "karriär" och Olofs kontakter i Colombia.

När idéerna tar slut går det bra att klippa in bilder på hyrda bilar och eleganta hotell och följa Olofs viktresa i fängelset, där Big Tyrone recenserar Olofs "framgångar".
Citera
2025-07-13, 14:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Många bra och intressanta frågor som jag själv har undrat över. Kanske Novus4212 kan hjälpa till och bringa klarhet.

Ja Novus4212 lyckades gissa straffet väldigt exakt (om vi utgår från att han missade att man numera får straffrabatt om man är ostraffad). För övrigt verkar han vara en av skribenterna i tråden som har bäst koll på hur det hela faktiskt går till i rättssystemet i USA.
Citera
2025-07-14, 02:26
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Precis som "svenske" Paul Mardirossian som greps i Sydamerika av amerikanska agenter för narcoterrorism, gjorde en plea deal där han golade allt och alla och fick sedan åka hem. Han säger i intervjuer att allt lades ner, att hans advokater slog det amerikanska rättssystemet men så var det inte. Han dömdes men i en plea bargain. Finns en kul tråd om det, så klart är Novus4212 kungen i den tråden också: (FB) "Svenske" knarksmugglaren Paul Mardirossian, 42, gick rakt i USA:s terrorfälla

Inte ens när Mardirossians plea bargain fick att ladda hem på Justitiedepartementets hemsida och där det stod uttryckligen att Mardirossian golat så ville vissa idioter tro på det utan de köpte Mardirossians lögner.

Jag har träffat herren ifråga. Total pajas. Gjorde bort sig totalt. Även när han blev presenterad med officiella dokument så hävdade han att stod som vinnare mot USA och att han hade hållit käften.

Och ja, Paul sjöng som en näktergal mot allt och alla.
Citera
2025-07-14, 02:36
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Dom $25,000 är med stor sannolikhet redan betalda. Dom skall in till US Marshals konto fortast möjligt och dom tar inte cash från Olof precis.

Det kan eventuellt bli att några, beroendes på utsträckning, kan bli åtalade för penningtvätt men det tror jag inte. Kanske att USA lämnar över material till Sverige som kanske kikar på det nu eftersom att USA har fällt Olof men jag tror inte att så sker.

Att Olof skulle bli åtalad i Sverige ser jag som uteslutet eftersom det då blir dubbelbestraffning såvida jag inte har missat något i Olofs fall.

USA har fått sitt pond of flesh. Dom har fått sin pressrelease. Dom är nog nöjda. Detta är egentligen inget stort case. Snarare tvärtom.

Det jag vill se, men inte orkar gräva i, är om åklagarsidan har inkommit med en 5K.1.1 motion ("5K1.1 letter refers to a motion or request made by the government to reduce a defendant's sentence due to substantial assistance provided in the investigation").

Om så är fallet så har Olof gett tyngre information än att bara snitcha litegrann. Vi får se när han har fått sin dom. Och även då kan eventuellt detta hållas under seal om så är fallet.

Man kan logga in (betald service) och se vilka dokument som finns tillgängliga i Olofs fall och skulle något fortfarande hållas sealed efter dom har fallit, ja, då kan man räkna ut både det ena och det andra.
Citera
2025-07-14, 03:01
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ja Novus4212 lyckades gissa straffet väldigt exakt (om vi utgår från att han missade att man numera får straffrabatt om man är ostraffad). För övrigt verkar han vara en av skribenterna i tråden som har bäst koll på hur det hela faktiskt går till i rättssystemet i USA.

Tack men, njaeee, inte riktigt så.

Jag vet inte vart du har fått intrycket av att det finns en straffrabatt för en förstagångare i USA och du blandar nog ihopa saker och ting lite.

Vad som nu ligger på bordet är en Plea Bargain där åklagarna har gått med på att endast rekommendera 33 månader som högsta straff OM Olof uppfyller vissa krav samt går med på att bla utlämning till Frankrike inte motsägs.

Den "straffrabatt" som nämns är endast vad åklagarna har gått med på i det hela. Rabatten består således i att "vi lovar att inte rekommendera mer än 33 månader i spjället."

Dvs, Olof har horat sig för att få denna rekommendation från åklagarna som gör att åklagarna är nöjda.

Men det är bara första steget.

Nu hamnar detta på domarens bord som har fria händer att get ut vilket straff hen vill. Domaren kan gå över 33 månader. Kan gå under. Domaren kan göra vad fan som helst.

Ja, domaren brukar hålla sig inom ramen för vad åklagarna rekommenderar (beror mycket på vilken domare man får och mycket annat) men ibland kan en domare säga "detta är alldeles för lågt straff för vad hen har erkänt sig skyldig till" och döma ett högra straff.

Det är dock sant att förstagångare, såvida det inte är mord och liknande, brukar alltid få straff i den lägre skalan och ibland rejält under vad skalan anger hen skall få som straff. Detta kan kanske ses som en "straffrabatt" men det är ingen uttalad sådan såvida the Federal system inte har tillförts en sådan av Kongressen.

Vad jag inte visste var att det låg en utlämning till Frankrike i potten. Det förklarar till stora delar den relativt stora rabatt som Olof nu har fått av åklagarna.

USA har under tidens gång samarbetat med Frankrike, fått och delat information, och således anser sig USA stå i viss skuld till Frankrike som också vill ha en del av kakan efter allt arbete och resurser som har lagts ned.

Frankrike har ju allt nationellt intresse av att skydda sina värdefulla konstnärer och konstverk så det måste statueras exempel. Där kan Olof ligga lite risigt till och USA vet mer än vad dom har sagt till Olof gällande vad Frankrike har i bevisning och vad Frankrike vill göra med Olof.

Det låga rekommenderade straffet från USA's sida får mig att tro att Frankrike eventuellt vill slå hårt mot Olof och statuera exempel. Det ligger i nationens intresse att skicka avskräckande signaler mot andra som vill deala med falsk konst. Men det är givetvis bara min egen högst personliga spekulation.

Olof får sitta hela sin tid, minus 15% good time om han sköter sig, samt häktningstiden i Spanien avräknad. Sen blir det utlämning till Frankrike. Någon typ av straff kommer att ges annars så hade inte Frankrike efterfrågat Olof. Olof begär överföring till Sverige som tar över straffet med svenska regler för villkorlig frigivning (sitta 2/3 av straffet).

Olof kommer aldrig att kunna resa till vissa länder såsom USA (svartlistad), Kanada, Nya Zeeland, Australien, Japan och några andra länder och finnas i Interpols databas ett bra tag framöver även efter avtjänat straff.

Det kommer också att bli mycket svårt för fettot att upprätthålla bankkonton utomlands så min gissning är också att Olof kommer att byta namn för att vaska bort så mycket som möjligt av den skit han har satt sig i själva.
Citera
2025-07-14, 03:02
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Sommarpratare 2026.

Kanske inte 2026 så han sitter i spjället fortfarande men jag kan nog se det längre fram i tiden när han är tillbaka i Sverige. Hade inte alls blivit förvånad om så sker.
Citera
2025-07-14, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Och ja, Paul sjöng som en näktergal mot allt och alla.
Finns hans plea bargain kvar att ladda ner någonstans? Tänkte ev se till att den inte glöms bort....

Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Kanske inte 2026 så han sitter i spjället fortfarande men jag kan nog se det längre fram i tiden när han är tillbaka i Sverige. Hade inte alls blivit förvånad om så sker.

Citera
2025-07-14, 09:43
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Finns hans plea bargain kvar att ladda ner någonstans? Tänkte ev se till att den inte glöms bort....

https://pacer.uscourts.gov/
Citera
2025-07-14, 13:36
Medlem
Rekas avatar
Jag vill egentligen inte dra in barn i tråden, men är Olof K verkligen far till Svetlanas dotter?
Dottern är ju på inget sätt likt Olof K till utseendet.

(Och hur Olof K har fått ihop det med Svettlana är ju ett mysterium. Hon måste ha en fetish som går mot kraftigt överviktiga män med svår mytomani samt storhetsvansinne.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in