2024-04-02, 14:28
Citat:
Ursprungligen postat av novastorm1918
Ja om han blir han dömd så har det ingen betydelse om Olof erkänt till brott eller ej. Men hans bedrägari erkännande till Svensk polis kanske påverkar hur den Spanska biokratin ska döma honom till ev. utlämning till USA. Eftersom det nu råder inga tvivel att han är skyldig till åtminstånde ett av dessa brott som han sitter häktad för. Eller vad tror ni andra?

Det är inte Spaniens uppgift att utreda om Olof är skyldig eller oskyldig i det amerikanska åtalet.

Det fungerar inte så att Spanien säger ”nej, vi tror inte att han är skyldig så vi lämnar inte ut honom”. Skulden prövas i USA.
Citera
2024-04-02, 15:12
Medlem
Muttisnaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Det är inte Spaniens uppgift att utreda om Olof är skyldig eller oskyldig i det amerikanska åtalet.

Det fungerar inte så att Spanien säger ”nej, vi tror inte att han är skyldig så vi lämnar inte ut honom”. Skulden prövas i USA.

Precis, så, är det.
Dessutom gillar inte Olof Sverige något vidare utan passar bättre i USA som är möjligheternas och frihetens land.
USA har även stora intressen var pengarna efter knarkbaronens/massmördarens Escobars pengar göms, då är det bra att Cartelens VD är stationerad där i säkert förvar för förhör o.s.v.

Gott om välhängda afro-amerikaner där också som kan ge lite "sexy time" när han tappar tvålen
Citera
2024-04-02, 15:20
Medlem
novastorm1918s avatar
Citat:

Men det är väl Spansk domstol som beslutar om utlämning? Det var i allafall vad Chefåklagren Magnus Berggren hävdar i intervjun i aftonbladets poddcast uppgång och fall
Citera
2024-04-02, 16:00
Citat:
Men det är väl Spansk domstol som beslutar om utlämning? Det var i allafall vad Chefåklagren Magnus Berggren hävdar i intervjun i aftonbladets poddcast uppgång och fall

Ja, eftersom han är i Spanien är det Spanien som beslutar om utlämning.

Huruvida Spanien tror eller inte tror att Olof är skyldig hör inte till saken. Det är mest formalia för att säkerställa att Olof inte riskerar att utsättas för inhumana förhållanden eller dödsstraff och liknande i USA.

Rättssäkerhet osv.
Citera
2024-04-02, 16:33
Medlem
novastorm1918s avatar
Citat:
Ja, eftersom han är i Spanien är det Spanien som beslutar om utlämning.

Huruvida Spanien tror eller inte tror att Olof är skyldig hör inte till saken. Det är mest formalia för att säkerställa att Olof inte riskerar att utsättas för inhumana förhållanden eller dödsstraff och liknande i USA.

Rättssäkerhet osv.

Ja men precis. Då blir nästa följdfråga vad Spaniens domstol har för andra alternativ om de inte vill lämna ut honom till USA..? Eftersom de inte kan dömma honom i Spanien, samt att Sverige kommer inte ta hem honom.

Då är det bara utlämning till USA som återstår. Eller finns det någon annan möjlighet i denna kråksång?
Senast redigerad av novastorm1918 2024-04-02 kl. 17:10.
Citera
2024-04-02, 17:39
Citat:
Ja men precis. Då blir nästa följdfråga vad Spaniens domstol har för andra alternativ om de inte vill lämna ut honom till USA..? Eftersom de inte kan dömma honom i Spanien, samt att Sverige kommer inte ta hem honom.

Då är det bara utlämning till USA som återstår. Eller finns det någon annan möjlighet i denna kråksång?

Alternativet är naturligtvis att Olof släpps. I det läget skulle han sätta sig på ett direktflyg till Sverige och tvingas stanna här för resten av sitt liv för att undvika att bli gripen i andra länder han reser till.

Men det kommer inte hända. Olof blir utlämnad.
Citera
2024-04-02, 17:41
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Spanien har häktat Olof på begäran av USA via Interpol. Spanien prövar inget annat än om Olof kan lämnas ut till USA eller om det finns förhinder såsom dödsstraff, politiskt motiverat, väldigt tunnt material, etc.

Släpps Olof av Spanien så är Olof en fri man. Då kan Olof resa till Sverige och till säkerheten men riskerar att gripas igen om han sätter sin fot utanför Sveriges gränser.

Men det är extremt osannolikt att Olof skulle släppas av Spanien. Det finns för mycket på Olof som USA har gett Spanien som grund för en utlämning. Tröskeln är relativt låg.
Citera
2024-04-02, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Spanien har häktat Olof på begäran av USA via Interpol. Spanien prövar inget annat än om Olof kan lämnas ut till USA eller om det finns förhinder såsom dödsstraff, politiskt motiverat, väldigt tunnt material, etc.

Släpps Olof av Spanien så är Olof en fri man. Då kan Olof resa till Sverige och till säkerheten men riskerar att gripas igen om han sätter sin fot utanför Sveriges gränser.

Men det är extremt osannolikt att Olof skulle släppas av Spanien. Det finns för mycket på Olof som USA har gett Spanien som grund för en utlämning. Tröskeln är relativt låg.
Det jag personligen tycker blir intressant med en rättegång i USA är att då får vi insyn hur han har haft råd att köpa sina bilar. I mitt arbete träffar jag många framgångsrika företagare och Olof är definitivt inte en framgångsrik företagare enligt mig. En pösmunk är en bättre beskrivning på Olof.
Senast redigerad av Berraperra1975 2024-04-02 kl. 18:27.
Citera
2024-04-02, 19:13
Medlem
novastorm1918s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det jag personligen tycker blir intressant med en rättegång i USA är att då får vi insyn hur han har haft råd att köpa sina bilar. I mitt arbete träffar jag många framgångsrika företagare och Olof är definitivt inte en framgångsrik företagare enligt mig. En pösmunk är en bättre beskrivning på Olof.

En rättegång ser vi alla framemot! Det var längesedan jag kände någon sån här skadeglädje för någon som jag gör med Olof. Riktig skitstövel minst sagt. Det som dock fascinerar med Olof är hans personlighets störningar. Det är inte superofta man får ta del av en så här pass öppen psykopat, narcissist och mytoman i en och samma person.

Om eller när han blir dömd så tror jag det landar på minst 8 års fängelse. Samt ett skadestånd som lär bli en enorm summa som det ofta blir amerikanska domstolar

Mail fraud: A maximum prison sentence of up to 20 years. If the scheme also involved a bank, the potential fine increases to up to $100,000: [18 U.S.C. Section 1343

Money laundering: If you are convicted for being involved in a money laundering scheme, you could be ordered to pay twice the value of the money laundered (up to $500,000) and be sentenced to serve a prison sentence based on any underlying felonies that accompany the money laundering charges

https://whitecollarattorney.net/fede...tion%201343%5D
Citera
2024-04-02, 19:24
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975

Jag vet väldigt lite om Olof men han är ett totalt misslyckande. Definitivt ingen affärsman på någon nivå.

Frågar du mig så är det heller inte telefonerna som spökar utan konsten och konsten har orkestrerats av andra. Olof har bara varit en puppet.

Det som kan bli riktigt svettigt för Olof är urkundsförfalskningen för den är inte nådig i det federala systemet. Där har du minst 2 år som skall avräknas ovanpå allt annat som du blir dömd för. Vill domaren vara riktigt jävlig så kan domaren döma att flera liknande sådana åtal körs efter varandra men är ovanligt och väldigt vanligt att åklagaren droppar just den åtalspunkten i en plea bargain.

I en plea bargain så kommer allt att komma fram såvida inte något hamnar under seal vilket då indikerar att Olof har sjungit som en näktergal.

Det som sedan kommer att hända är att Olof begär att avtjäna straffet i Sverige och det blir oftast beviljat så länge Olof inte har varit för besvärlig enligt USA och då tar svenska regler över. Dvs han avtjänar 2/3 och sen blir det villkorligt

Säger fortfarande att han får ca 4-5 år. Mest troligt 4 år. Mycket beror på vilken domare han får.
Citera
2024-04-02, 19:28
Medlem
Citat:
Jag vet väldigt lite om Olof men han är ett totalt misslyckande. Definitivt ingen affärsman på någon nivå.

Frågar du mig så är det heller inte telefonerna som spökar utan konsten och konsten har orkestrerats av andra. Olof har bara varit en puppet.

Det som kan bli riktigt svettigt för Olof är urkundsförfalskningen för den är inte nådig i det federala systemet. Där har du minst 2 år som skall avräknas ovanpå allt annat som du blir dömd för. Vill domaren vara riktigt jävlig så kan domaren döma att flera liknande sådana åtal körs efter varandra men är ovanligt och väldigt vanligt att åklagaren droppar just den åtalspunkten i en plea bargain.

I en plea bargain så kommer allt att komma fram såvida inte något hamnar under seal vilket då indikerar att Olof har sjungit som en näktergal.

Det som sedan kommer att hända är att Olof begär att avtjäna straffet i Sverige och det blir oftast beviljat så länge Olof inte har varit för besvärlig enligt USA och då tar svenska regler över. Dvs han avtjänar 2/3 och sen blir det villkorligt

Säger fortfarande att han får ca 4-5 år. Mest troligt 4 år. Mycket beror på vilken domare han får.
Tror du att det går och få fram alla papper och uppgifter i målen det gäller när tiden är inne.
Citera
2024-04-02, 19:37
Medlem
novastorm1918s avatar
Citat:

Varför bara 4 års fängelse för grovt bedrägeri, penningtvätt, urkundsförfalskning och smuggling?
Låter väldigt lågt för så pass allvarliga ekobrott i staterna.
Senast redigerad av novastorm1918 2024-04-02 kl. 19:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in