2011-01-27, 21:09
Medlem
supak1s avatar
Hej, jag vet att det finns en väldigt lång tråd om CSN redan samt endel korta, har kollat igenom alla och de känns antingen oseriösa eller föråldrade.

Undrar som rubriken lyder : Finns det något sätt att komma undan återbetalningskravet om man har tjänat mer än tillåtet. ( Nu menar jag bara de som får bidrag och inte bidrag + lån )

Har räknat lite snabbt på det via CSNs hemsida och det visar sig att om man låt säga tjänat 75kkr och max tillåtna för den perioden var 52kkr så visar det sig att man får betala tillbaka ca 12000kr. Detta är ju fullständigt vansinnigt då det motsvarar en dålig månadslön på jobbet. Dvs man hade kunnat vara ledig en hel månad under sommarn och fap fap fap:at hemma & fått behålla alla pengar som man tjänat under sommarn samt ha rätt till fortsatt fullt CSN bidrag, istället för att man ger bort hela den lönen. Vansinne!

Vill endast ha seriösa och vettiga svar i denna tråd då de tidigare spårat ur totalt.
Håll er till ämnet, vet att många säkert undrar och kommer att ha stor nytta av denna tråd.

Mvh
Citera
2011-01-27, 21:35
Medlem
Studerar du en seriös linje på heltid (vilket dagens politiker, med dylika regleringar, försöker uppmuntra), har du inte tid att jobba heltid vid sidan av. De vill helt enkelt undvika bidragsfusk.
Citera
2011-01-27, 22:09
Medlem
Vissa företag medger försenade löneutbetalningar, kan vara ide att fråga.
Citera
2011-01-27, 23:32
Medlem
Det är ju faktiskt inte bara bidrag du går miste om utan mestadels studielån, som ska betalas tillbaka.
Citera
2011-01-29, 13:58
Medlem
supak1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Det är ju faktiskt inte bara bidrag du går miste om utan mestadels studielån, som ska betalas tillbaka.

Vad menar du? Jag lånar ju inte pengar och är inte i behov av det.
Citera
2011-01-30, 20:11
Medlem
Inför framtiden så kan du ändra antal veckor du studerar. Desto färre veckor du studerar desto högre blir fribeloppet. Genom att ta bort 4 veckor eller liknande från dina studier minns jag att fribeloppet ökade ganska rejält. Kolla på det!
Citera
2011-11-28, 19:31
Medlem
Bump!

Jag delar frågeställning med trådskaparen, men lägger gärna till en
Varför sätter de ett tak på tillåten inkomst samtidigt som man får bidraget?
Svaret ovan borde inte vara relevant om jag minns rätt: Man måste klara kurserna för att få behålla csn bidraget?
Citera
2015-03-25, 15:36
Medlem
supak1s avatar
Jag vill bara tillägga att efter att ha tagit examen för 2år sedan så har jag inte fått hem något återbetalningskrav. Ja tjänade över fribeloppet mina samtliga år som studerande. Mitt råd: Fuska på. Det lönar sig (bokstavligen)
Citera
2015-03-25, 15:44
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supak1
Jag vill bara tillägga att efter att ha tagit examen för 2år sedan så har jag inte fått hem något återbetalningskrav. Ja tjänade över fribeloppet mina samtliga år som studerande. Mitt råd: Fuska på. Det lönar sig (bokstavligen)
Du kommer betala tillbaka förr eller senare. Dom är inte så dumma, tro mig jag trodde också dom "glömt" bort mig, men för ett tag sedan damp det ner dubbla fakturor, så de svider att betala en klumpsumma på ett x antal tusen mer än om jag meddelat dom om detta så fort jag visste om det.
Citera
2015-03-25, 15:48
Medlem
GeneralPoops avatar
Läs datum, Poop
Senast redigerad av GeneralPoop 2015-03-25 kl. 15:51.
Citera
2015-03-25, 15:50
Medlem
GeneralPoops avatar
Läs datum, Poop...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in