2011-01-27, 17:27
Medlem
Hej,

Om några timmar ska jag iväg och filma ett band som en kompis till mig spelar i. Jag använder Canon HV30 med vidvinkellins och en Rode Videomic. Frågan är bara om ljudet blir bra om jag spelar in det med Rode, med tanke på att det inte är en stereomikrofon. Det kanske är bäst att bara använda den inbyggda mikrofonen i kameran?

Någon som har tips eller erfarenhet av något liknande?

Antagligen så kommer inte bilden att bli jättebra med tanke på att det kommer vara mörkt under spelningen, men det borde finnas någon hyfsat bra inställning på kameran. Om det finns någon med förslag på det också, så skulle jag vara väldigt tacksam.

Hjälp mig! Ska gå om lite mer än en timme..
Citera
2011-01-27, 17:52
Medlem
Har filmat en del spelningar. Filmar du i syftet att dokumentera en kompis spelning så kommer det säkert duga. Men annars så tycker jag att man behöver minst två kameror och en fast ljudinspelning för att få acceptabla resultat av att filma konserter. Det är svårt att alltid ha något värt i sökaren. Om man inte har budget att micka upp lokalen, vilket man oftast inte har, så kan det funka att spela in från mixerbordet. Så se om du kan få tag på ljudteknikern och fråga om h*n kan ge dig ljudspår efteråt.

Annars har jag dålig koll på den där kameran, men jag skulle hellre ha bra monoljud än dåligt stereoljud. Ska du ha kameran fast eller handhållen? går du runt kommer ju ljudbilden förändras...

Har på senaste tiden nästan bara använt digitala systemkameror för att filma konserter, då de har överlägsen bildkvalite i dåligt ljus, men även det kan vara kasst ibland.

Som sagt beror det ju på vad du tänkte göra, men att lyckas filma en hel spelning intressant med en kamera och internt ljud känns väldigt svårt. Men något kollage av intressanta klipp kan det ju alltid bli.
Annars tycker jag att du ska satsa på att ha kameran fast för att få en dokumentation av själva spelningen, och då kan man absolut ha överseende med stundtals dålig bild och monoljud känns i sammanhanget som ett väldigt litet problem
Citera
2011-01-27, 18:00
Medlem
Bjorndts avatar
[quote=trickytricky]text

Röde videomic spelar in i mono. Och har du micen direkt i kameran kan jag säga dig att ljudet blir värdelöst hur du än vrider och vänder på det. Jag spelade in med min röde videomic på en nattklubb med min Canon eos 550d och det blev mer eller mindre bara ett brus, ljudkvalitén påminde väldigt mycket om ljudet du får när du spelar in med en mobilkamera på en konsert.
Citera
2011-01-27, 18:14
Medlem
Tack för era svar!

Jag ska inte göra något märkvärdigt med videon eftersom jag inte har utrustning till det, men vill försöka att få så bra ljud och bild som möjligt med det lilla jag har. Jag kommer antagligen inte att få plats med stativ eftersom det kommer att vara mycket folk, men ska försöka hålla mig en bit ifrån scenen och filma allt från en vinkel så att alla kommer med i bild.

Okej, då kanske det är bäst ändå att skippa den externa mikrofonen ändå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in