2011-01-27, 16:26
Medlem
420Guys avatar
Jag har funderat och filosoferat ett bra tag på hur allting är beskaffat. Rummet, Tiden, Materian, Medvetandet osv. Vad består allt detta av egentligen? Jag är inte så jättebra på kärnfysik, men jag har hört en intressant teori på youtube från en kille som heter Garret Lisi. Han tror inte på strängteorin utan att elementarpartiklarna är ett resultat av en speciell matematisk rörelse av olika energier.

Det finns ett väldigt speciellt mönster i naturen som kallas för Golden Ratio eller gyllene snittet. Det förekommer såväl över stora avstånd ute i rymden som vid mycket små avstånd inom atom-nivå. Förhållandet i gyllene snittet är ca 1,618034. Man får fram förhållandet på detta sätt. Dra ett linjärt streck på ett papper. Dela upp detta streck i två olika långa delar på ett sådant sätt att om man dividerar den totala längden av strecket med längden av den långa delen så ska det bli samma förhållande som om man delar sträckan av den långa delen med sträckan av den korta delen, nämligen ca 1,618034. En pinne på 2,618 meter delas upp i två delar där ena delen är 1,618 m och den andra prick 1 meter. Annars kan man ta en pinne på 1,618 m och dela den i två delar som är exakt 1 meter respektive 61,8 cm. Detta innebär att 1,618034 x 1,618034 = 2,618034. Dessutom är 1/1,618034 = 0,618034. Man får fram förhållandet genom att ta (1+ Roten ur 5)/2.

Anledningen till att detta förhållande förekommer så frekvent i naturen kan ju vara att universum faktiskt växer sedan Big Bang enligt den principen.

Vad är jaget för någonting. Jo det är en privat kanal kring vilken det finns en massa kommunikation. Kommunikation är helt enkelt alla andra privata kanaler runtomkring. Du är helt enkelt all kommunikation runtom dig eller din privata kanal. Man kan kalla denna privata kanal för en privatitet. Denna privatitet kan omfatta olika organisationsnivåer och utgör på så sätt ett eget universum med andra universum runtom eller sammankopplade med sin egen privatitet. För vår del så är vi någon typ av rymdgeometrisk matematik som aktiveras när en nervcell blir aktiverad. Denna upprepning av rymdgeometri tror jag är grunden för en privatitet. Jag ser någonting på 5 meters håll. Dvs det som händer där borta 5 meter från mig får konsekvenser i mitt syncortex (nackloben) i hjärnan. Det är en annan privatitet som transporteras den vägen som min privatitet möter. Då sker en kommunikation. Eftersom en oaktiverad nervcell inte ger oss någon typ av medvetande förrän den aktiveras så tror jag att privatiteten eller delar av privatiteten kan vara vilande.

Vad händer när man dör då? Jo, då tror jag att eftersom denna matematik inte kan uttryckas i nervcellerna längre faller den i ett tillfälligt stadium och upprepas åter i en ny hjärna hos ett foster. Det är precis som att vår matematik ständigt växlar mellan att vara i form av kontakt mellan synapser och aktiverade nervceller. Så övergår den från hjärna till hjärna med något mellanstadium.

Så grunden för medvetandet är dessa två. Privatitet och Kommunikation.

En annan sak som är väldigt framträdande i naturen är dualismen. Den tar sig i uttryck som våran bilaterala kropp med en nästan identisk höger- och vänstersida. Andra exempel är bladen på träd, hanne och hona, spermie och ägg, kromosompar och den dubbelsträngade DNA-molekylen.

Det mönster man kan se under historien är i alla fall att kommunikationen mellan privatiteter bara ökar och ökar. Så har det varit ända sedan Big Bang och ökat komplexitet är en lag i naturen snarare än tvärtom. Ju mer komplext ett system är desto snabbare växer också ny komplexitet i detta system. Kolla bara industrialismen och IT-revolutionen.

Ovanstående text skrev jag för ett tag sedan. Sedan har jag funderat vidare.

Ett sätt man skulle kunna illustrera detta med är mandelbrotsekvensen. Det är en sekvens i vilken fraktaler upprepar sig i all oändlighet. Man kan zooma in och ständigt hitta nya mönster av kurvor och linjer och även nya små mandelbrotar som omger alla symmetriska figurer.

Om varje sådan här liten mandelbrot skulle motsvara en privatitet och linjemönstret runtom den får motsvara den typ av rymdgeometriska upprepning som man består av och även de val man väljer att göra. I vårat fall upprepning av aktiverade nervceller. Denna matematik kan försvinna tillfälligt och genast komma tillbaka. Den allra största mandelbroten får vara Gud. Kommunikationen ökar om man väljer större och större förgreningar. Men efter ett tag får man vända om för att det blev en mindre förgrening och prova ett annat alternativ. På 1700-talet insåg man att krig inte var lösningen längre. Man fick ta en annan väg för att kommunikationen skulle öka.

Kommunikationen ökar. Det är okej att slakta en gris för att bygga upp människor. Vi människor har med vår jättekomplicerade hjärna en mycket viktigare uppgift här i livet. En gris har inte lika stor hjärna och mindre kommunikation. Det är däremot absolut inte okej att slakta en annan människa för att äta, för vi har högre kommunikation.
Citera
2011-01-27, 17:47
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Älskar gyllene snittet... det är nåt nära magiskt över det.

Människan har inte störst hjärna. Den är typ medelstor. Intressant det du skrev på slutet också om grisen. Jag ser det mer som att vi har olika plats eller rang/kast i världen och att det är det som avgör vad som är ok/rätt.
Citera
2011-01-27, 18:37
Medlem
420Guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Älskar gyllene snittet... det är nåt nära magiskt över det.

Människan har inte störst hjärna. Den är typ medelstor. Intressant det du skrev på slutet också om grisen. Jag ser det mer som att vi har olika plats eller rang/kast i världen och att det är det som avgör vad som är ok/rätt.

Nej, inte störst. Men vi tillhör de djur som har störst antal kopplingar synapser, dvs kopplingar. Våra 100 miljarder nervceller har var och en kontakt med 10.000 andra nervceller.

Delfinarter är jämbördiga med oss eller har kanske ännu mer synapser. De har å andra sidan inte några händer eller någon handmotorik som kan bygga upp all den typ av kommunikation i form av uppfinningar som vi använder dagligen. Den långa tummen innebär mycket bra kommunikation med resten av handen. Det handlar om rätt kombination, precis som i schack, komma från olika håll. Likaså DNA som kan både hålla ihop och samtidigt ta in proteiner till sina mellanrum. Det här med den mänskliga handen och DNA kanske är Golden ratio relaterat.
Citera
2011-01-27, 18:59
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420Guy
Nej, inte störst. Men vi tillhör de djur som har störst antal kopplingar synapser, dvs kopplingar. Våra 100 miljarder nervceller har var och en kontakt med 10.000 andra nervceller.
Hur vet du det? Bara läst om att storleken och ev. rynkigheten har betydelse, och våra hjärnor är inte heller rynkigast.

Förhållandena mellan benen på både pekfingret och långfingret är golden ratio.
Citera
2011-01-28, 13:58
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
.Vad händer när man dör då? Jo, då tror jag att eftersom denna matematik inte kan uttryckas i nervcellerna längre faller den i ett tillfälligt stadium och upprepas åter i en ny hjärna hos ett foster. Det är precis som att vår matematik ständigt växlar mellan att vara i form av kontakt mellan synapser och aktiverade nervceller. Så övergår den från hjärna till hjärna med något mellanstadium.
Vad händer om alla människor på jorden dör ut av en komet eller dylikt som krashar på jorden...hur upprepas denna matematik som du talar om i ett nytt foster om det inte finns något?
Citera
2011-01-28, 14:18
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:

Delfinarter är jämbördiga med oss eller har kanske ännu mer synapser. De har å andra sidan inte några händer eller någon handmotorik som kan bygga upp all den typ av kommunikation i form av uppfinningar som vi använder dagligen. Den långa tummen innebär mycket bra kommunikation med resten av handen. Det handlar om rätt kombination, precis som i schack, komma från olika håll. Likaså DNA som kan både hålla ihop och samtidigt ta in proteiner till sina mellanrum. Det här med den mänskliga handen och DNA kanske är Golden ratio relaterat.
Om jag inte missminner mig så var anledningen till delfinernas stora hjärna att de behöver processera enorma mängder information i form av ljudvågor för att få den precision de har när de hör ljud runtom dem.

Däremot så har delfiner också visat prov på en rätt märkningsvärd intelligens. Exempelvis så testade några forskare att se hur delfiner fattade vilket trick de skulle utföra för att få en bit mat. Från början så valde de en speciell rörelse, och delfinen snappade rätt snabbt vad den skulle göra för att få mat och repeterade den rörelsen när den fattade. Sedan bytte forskarna trick som delfinerna skulle utföra för att få mat nästa dag. Tricken blev mer komplicerade och invecklade men delfinerna fattade ändå tillslut vilket trick det var, och efter några dagar visste de om att de förväntades göra ett nytt trick för mat och började att göra massa olika trick direkt de såg forskarna.

Men det är nu det mest anmärkningsvärda kommer. Efter ett tag så kom forskarna på idén att för att få mat skulle delfinerna göra ett helt nytt originellt trick. Så delfinerna började gå igenom sin procedur att upprepa gamla trick för att hitta vilket det rätta var. Efter ett tag gjorde de ett nytt originellt trick. Delfinen fick mat. Delfinen upprepade tricket, men fick förstås ingen belöning denna gång. Till en början blev delfinen väldigt förvirrad men fortsatte göra olika trick, tills den gjorde ett helt originellt, då den fick belöning. Delfinerna uppfattade så småningom att det var helt nya originella trick som var haken i det hela och när de väl fattade det så visade den massvis med nya och helt annorlunda och originella trick, trick som forskarna inte hade sett något liknande av förut, hela tiden efter varann. Riktigt häftigt om du frågar mig!
Citera
2011-01-31, 13:01
Medlem
420Guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Vad händer om alla människor på jorden dör ut av en komet eller dylikt som krashar på jorden...hur upprepas denna matematik som du talar om i ett nytt foster om det inte finns något?

Eftersom jag tror att alla privatititer hänger ihop likt de små mandelbrotarna i mandelbrotsekvensen så blir många själar eller privatiteter vilande, upplever ingen tid eller kommunikation. Men utvecklingen fortsätter. De mer primitiva djur som överlevde kometnedslaget får avkomma där privatiteterna poppar fram igen och börjar kommunicera i form av ny nervcells-rymdgeometri.

Om precis allt liv och varenda bakterie dör ut så finns ändå orsaken till att livet uppkom någonstans antingen längre ut i universum eller i närheten av jorden. Den börjar utveckla livet på nytt och våra privatiteter kommer poppa upp igen.

Intressant det där du nämnde med delfiner. De är väldigt intelligenta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in