2011-01-27, 16:26
Medlem
420Guys avatar
Jag har funderat och filosoferat ett bra tag p hur allting r beskaffat. Rummet, Tiden, Materian, Medvetandet osv. Vad bestr allt detta av egentligen? Jag r inte s jttebra p krnfysik, men jag har hrt en intressant teori p youtube frn en kille som heter Garret Lisi. Han tror inte p strngteorin utan att elementarpartiklarna r ett resultat av en speciell matematisk rrelse av olika energier.

Det finns ett vldigt speciellt mnster i naturen som kallas fr Golden Ratio eller gyllene snittet. Det frekommer svl ver stora avstnd ute i rymden som vid mycket sm avstnd inom atom-niv. Frhllandet i gyllene snittet r ca 1,618034. Man fr fram frhllandet p detta stt. Dra ett linjrt streck p ett papper. Dela upp detta streck i tv olika lnga delar p ett sdant stt att om man dividerar den totala lngden av strecket med lngden av den lnga delen s ska det bli samma frhllande som om man delar strckan av den lnga delen med strckan av den korta delen, nmligen ca 1,618034. En pinne p 2,618 meter delas upp i tv delar dr ena delen r 1,618 m och den andra prick 1 meter. Annars kan man ta en pinne p 1,618 m och dela den i tv delar som r exakt 1 meter respektive 61,8 cm. Detta innebr att 1,618034 x 1,618034 = 2,618034. Dessutom r 1/1,618034 = 0,618034. Man fr fram frhllandet genom att ta (1+ Roten ur 5)/2.

Anledningen till att detta frhllande frekommer s frekvent i naturen kan ju vara att universum faktiskt vxer sedan Big Bang enligt den principen.

Vad r jaget fr ngonting. Jo det r en privat kanal kring vilken det finns en massa kommunikation. Kommunikation r helt enkelt alla andra privata kanaler runtomkring. Du r helt enkelt all kommunikation runtom dig eller din privata kanal. Man kan kalla denna privata kanal fr en privatitet. Denna privatitet kan omfatta olika organisationsniver och utgr p s stt ett eget universum med andra universum runtom eller sammankopplade med sin egen privatitet. Fr vr del s r vi ngon typ av rymdgeometrisk matematik som aktiveras nr en nervcell blir aktiverad. Denna upprepning av rymdgeometri tror jag r grunden fr en privatitet. Jag ser ngonting p 5 meters hll. Dvs det som hnder dr borta 5 meter frn mig fr konsekvenser i mitt syncortex (nackloben) i hjrnan. Det r en annan privatitet som transporteras den vgen som min privatitet mter. D sker en kommunikation. Eftersom en oaktiverad nervcell inte ger oss ngon typ av medvetande frrn den aktiveras s tror jag att privatiteten eller delar av privatiteten kan vara vilande.

Vad hnder nr man dr d? Jo, d tror jag att eftersom denna matematik inte kan uttryckas i nervcellerna lngre faller den i ett tillflligt stadium och upprepas ter i en ny hjrna hos ett foster. Det r precis som att vr matematik stndigt vxlar mellan att vara i form av kontakt mellan synapser och aktiverade nervceller. S vergr den frn hjrna till hjrna med ngot mellanstadium.

S grunden fr medvetandet r dessa tv. Privatitet och Kommunikation.

En annan sak som r vldigt framtrdande i naturen r dualismen. Den tar sig i uttryck som vran bilaterala kropp med en nstan identisk hger- och vnstersida. Andra exempel r bladen p trd, hanne och hona, spermie och gg, kromosompar och den dubbelstrngade DNA-molekylen.

Det mnster man kan se under historien r i alla fall att kommunikationen mellan privatiteter bara kar och kar. S har det varit nda sedan Big Bang och kat komplexitet r en lag i naturen snarare n tvrtom. Ju mer komplext ett system r desto snabbare vxer ocks ny komplexitet i detta system. Kolla bara industrialismen och IT-revolutionen.

Ovanstende text skrev jag fr ett tag sedan. Sedan har jag funderat vidare.

Ett stt man skulle kunna illustrera detta med r mandelbrotsekvensen. Det r en sekvens i vilken fraktaler upprepar sig i all ondlighet. Man kan zooma in och stndigt hitta nya mnster av kurvor och linjer och ven nya sm mandelbrotar som omger alla symmetriska figurer.

Om varje sdan hr liten mandelbrot skulle motsvara en privatitet och linjemnstret runtom den fr motsvara den typ av rymdgeometriska upprepning som man bestr av och ven de val man vljer att gra. I vrat fall upprepning av aktiverade nervceller. Denna matematik kan frsvinna tillflligt och genast komma tillbaka. Den allra strsta mandelbroten fr vara Gud. Kommunikationen kar om man vljer strre och strre frgreningar. Men efter ett tag fr man vnda om fr att det blev en mindre frgrening och prova ett annat alternativ. P 1700-talet insg man att krig inte var lsningen lngre. Man fick ta en annan vg fr att kommunikationen skulle ka.

Kommunikationen kar. Det r okej att slakta en gris fr att bygga upp mnniskor. Vi mnniskor har med vr jttekomplicerade hjrna en mycket viktigare uppgift hr i livet. En gris har inte lika stor hjrna och mindre kommunikation. Det r dremot absolut inte okej att slakta en annan mnniska fr att ta, fr vi har hgre kommunikation.
Citera
2011-01-27, 17:47
Medlem
Milford.Cubicles avatar
lskar gyllene snittet... det r nt nra magiskt ver det.

Mnniskan har inte strst hjrna. Den r typ medelstor. Intressant det du skrev p slutet ocks om grisen. Jag ser det mer som att vi har olika plats eller rang/kast i vrlden och att det r det som avgr vad som r ok/rtt.
Citera
2011-01-27, 18:37
Medlem
420Guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
lskar gyllene snittet... det r nt nra magiskt ver det.

Mnniskan har inte strst hjrna. Den r typ medelstor. Intressant det du skrev p slutet ocks om grisen. Jag ser det mer som att vi har olika plats eller rang/kast i vrlden och att det r det som avgr vad som r ok/rtt.

Nej, inte strst. Men vi tillhr de djur som har strst antal kopplingar synapser, dvs kopplingar. Vra 100 miljarder nervceller har var och en kontakt med 10.000 andra nervceller.

Delfinarter r jmbrdiga med oss eller har kanske nnu mer synapser. De har andra sidan inte ngra hnder eller ngon handmotorik som kan bygga upp all den typ av kommunikation i form av uppfinningar som vi anvnder dagligen. Den lnga tummen innebr mycket bra kommunikation med resten av handen. Det handlar om rtt kombination, precis som i schack, komma frn olika hll. Likas DNA som kan bde hlla ihop och samtidigt ta in proteiner till sina mellanrum. Det hr med den mnskliga handen och DNA kanske r Golden ratio relaterat.
Citera
2011-01-27, 18:59
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420Guy
Nej, inte strst. Men vi tillhr de djur som har strst antal kopplingar synapser, dvs kopplingar. Vra 100 miljarder nervceller har var och en kontakt med 10.000 andra nervceller.
Hur vet du det? Bara lst om att storleken och ev. rynkigheten har betydelse, och vra hjrnor r inte heller rynkigast.

Frhllandena mellan benen p bde pekfingret och lngfingret r golden ratio.
Citera
2011-01-28, 13:58
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
.Vad hnder nr man dr d? Jo, d tror jag att eftersom denna matematik inte kan uttryckas i nervcellerna lngre faller den i ett tillflligt stadium och upprepas ter i en ny hjrna hos ett foster. Det r precis som att vr matematik stndigt vxlar mellan att vara i form av kontakt mellan synapser och aktiverade nervceller. S vergr den frn hjrna till hjrna med ngot mellanstadium.
Vad hnder om alla mnniskor p jorden dr ut av en komet eller dylikt som krashar p jorden...hur upprepas denna matematik som du talar om i ett nytt foster om det inte finns ngot?
Citera
2011-01-28, 14:18
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:

Delfinarter r jmbrdiga med oss eller har kanske nnu mer synapser. De har andra sidan inte ngra hnder eller ngon handmotorik som kan bygga upp all den typ av kommunikation i form av uppfinningar som vi anvnder dagligen. Den lnga tummen innebr mycket bra kommunikation med resten av handen. Det handlar om rtt kombination, precis som i schack, komma frn olika hll. Likas DNA som kan bde hlla ihop och samtidigt ta in proteiner till sina mellanrum. Det hr med den mnskliga handen och DNA kanske r Golden ratio relaterat.
Om jag inte missminner mig s var anledningen till delfinernas stora hjrna att de behver processera enorma mngder information i form av ljudvgor fr att f den precision de har nr de hr ljud runtom dem.

Dremot s har delfiner ocks visat prov p en rtt mrkningsvrd intelligens. Exempelvis s testade ngra forskare att se hur delfiner fattade vilket trick de skulle utfra fr att f en bit mat. Frn brjan s valde de en speciell rrelse, och delfinen snappade rtt snabbt vad den skulle gra fr att f mat och repeterade den rrelsen nr den fattade. Sedan bytte forskarna trick som delfinerna skulle utfra fr att f mat nsta dag. Tricken blev mer komplicerade och invecklade men delfinerna fattade nd tillslut vilket trick det var, och efter ngra dagar visste de om att de frvntades gra ett nytt trick fr mat och brjade att gra massa olika trick direkt de sg forskarna.

Men det r nu det mest anmrkningsvrda kommer. Efter ett tag s kom forskarna p idn att fr att f mat skulle delfinerna gra ett helt nytt originellt trick. S delfinerna brjade g igenom sin procedur att upprepa gamla trick fr att hitta vilket det rtta var. Efter ett tag gjorde de ett nytt originellt trick. Delfinen fick mat. Delfinen upprepade tricket, men fick frsts ingen belning denna gng. Till en brjan blev delfinen vldigt frvirrad men fortsatte gra olika trick, tills den gjorde ett helt originellt, d den fick belning. Delfinerna uppfattade s smningom att det var helt nya originella trick som var haken i det hela och nr de vl fattade det s visade den massvis med nya och helt annorlunda och originella trick, trick som forskarna inte hade sett ngot liknande av frut, hela tiden efter varann. Riktigt hftigt om du frgar mig!
Citera
2011-01-31, 13:01
Medlem
420Guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Vad hnder om alla mnniskor p jorden dr ut av en komet eller dylikt som krashar p jorden...hur upprepas denna matematik som du talar om i ett nytt foster om det inte finns ngot?

Eftersom jag tror att alla privatititer hnger ihop likt de sm mandelbrotarna i mandelbrotsekvensen s blir mnga sjlar eller privatiteter vilande, upplever ingen tid eller kommunikation. Men utvecklingen fortstter. De mer primitiva djur som verlevde kometnedslaget fr avkomma dr privatiteterna poppar fram igen och brjar kommunicera i form av ny nervcells-rymdgeometri.

Om precis allt liv och varenda bakterie dr ut s finns nd orsaken till att livet uppkom ngonstans antingen lngre ut i universum eller i nrheten av jorden. Den brjar utveckla livet p nytt och vra privatiteter kommer poppa upp igen.

Intressant det dr du nmnde med delfiner. De r vldigt intelligenta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in