Citat:
Ursprungligen postat av
Lova33
Jag har en vän som just nu befinner sig i Sverige med sina två små barn.
Vännen är svenskfödd och svensk medborgare. Barnen är födda i australien (söta och blonda som sin mor (min vän) men har inte fått sina svenska personnummer än.
Mn vän är driftig och har en bra CV från australien samt bra Cv från Sverige (innan australienflytten).
Vad kan jag som vän hjälpa till med?
Det verkar vara extremt svårt att flytta till sitt fosterland. Varför? Kan någon hjälpa mig så jag kan stötta och hjälpa min älskade vän och hennes barn (2&4år).
Citat:
Ursprungligen postat av
najas
Det beror ju på vilken frågeställning du har. Gäller det ekonomi borde
(FB) Privatekonomi vara lämpligt. Är det arbete som är huvudfrågan blir det ju
(FB) Arbetsliv och arbetsmarknad Är det bostadsfrågan som det behöv hjälp med så kan du testa
(FB) Bostad, hem och trädgård
Osv
Förstod inte heller riktigt vilket fokus tråden skulle ha. Men om inget av najas alternativ känns rätt kanske
(FB) Juridik skulle fungera, om det främst är formella saker du undrar över? Om det mer handlar själva "resandet" så kanske
(FB) Long Stay: långtidsvistelser eller
(FB) Sverige skulle fungera också? Osäker dock.
Ett tips är att gå in i de olika forumdelarna och kontakta moderatorerna där och fråga om de vill ha tråden, alternativt formulera om tråden (eller dela upp den i olika trådar du lägger i olika forumdelar) så att frågeställningarna/fokuset framgår tydligare, då blir det också lättare för dig att veta var den ska placeras.