2016-08-21, 09:20
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Självklart i samma tråd eller avdelning som den som ville starta ett Flashback utan regler.

Det vore dock inte så populärt om alla skulle börja ge exempel på hur man vill kategorisera sitt forum. Det skulle bara bli en listtråd, vilket inte är tillåtet.
Nej, inte i tråden om ett Flashback utan regler - om den tråden fyller på sig med exempel som det TS ger undergrävs diskussionen om behov/icke behov av ett regelverk.
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Något för Laidback då kanske?
Ja, snarare det eller kanske (FB) Sista utvägen - för ämnen som saknar eget forum. Men då får trådstarten utformas på ett sätt som gör att tråden inte utvecklas till en ren listtråd.
Citera
2016-08-21, 09:55
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetManDansar
Något för Laidback då kanske?
om tråden inte innehåller något diskussionsunderlag utan i stället är tänkt som en förteckning över medlemmarnas fantasier om hur forumet skulle kunna vara strukturerat är Laidback en mycket bättre placering, ja.
Citera
2016-08-21, 12:58
Medlem
Skorpion76s avatar
Jag provar Laidback! Tack för tipset!
Citera
2016-08-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpion76
Jag provar Laidback! Tack för tipset!

Fin tråd du skapade där, men du ser att det ibland händer att Laidbacktrådar hamnar i papperskorgen. Skicka gärna PM till moderatorerna där och hänvisa till denna tråd, åtminstone om den slängs men gärna även innan (det skulle jag ha gjort).
Citera
2016-08-21, 16:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Fin tråd du skapade där, men du ser att det ibland händer att Laidbacktrådar hamnar i papperskorgen. Skicka gärna PM till moderatorerna där och hänvisa till denna tråd, åtminstone om den slängs men gärna även innan (det skulle jag ha gjort).
Ytterst är det moderatorerna i Laidback som bestämmer. Anser de att tråden inte passar där så är det så.
Citera
2016-08-21, 22:58
Medlem
bombaccis avatar
Jag skulle vilja skapa en tråd som handlar om att vara riktigt gammal, tanken är att ta upp frågor som:

* Vad man tror att man gör som gammal vad gäller:
*Träning (gymmar man på som vanligt eller har man tagit till sig någon annan träning?)
* Vad gör man som hobby?
* Vad tänker man om sin ekonomi. Även de som är riktigt rika, kommer ju dö så vad spelar alla de där miljonerna för roll när man är gammal o knappast lär köpa en ny HD
*tankar kring döden

Funderar på relationsdelen men tveksamt. tråden kommer ha flera olika infallsvinklar men det är de där frågorna jag kommer utgå ifrån.
Citera
2016-08-23, 07:32
Medlem
Skorpion76s avatar
Jag skulle vilja få veta var den här posten passar bäst. Nu har det gått några år sedan den här hände, men det är ändå en sak som fortfarande upprör mig. Nioåriga Vincent slängdes ut från butiken Chelsea i Göteborg för att han var funktionsnedsatt. Han följde med sin mamma och syster som skulle köpa ett linne.
http://www.expressen.se/gt/stoppades-fran-affar--for-att-han-satt-i-rullstol/
När David Lega cyklade in i samma affär och köpte linnet gick det så här:
http://www.expressen.se/gt/har-kor-david-lega-in-rullstolen-i-kladaffaren/
Självklart blev tjejen glad över att hon till slut fick sitt linne, men det ska inte behöva gå till så här.
Senast redigerad av Skorpion76 2016-08-23 kl. 07:35.
Citera
2016-08-23, 08:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag skulle vilja få veta var den här posten passar bäst. Nu har det gått några år sedan den här hände, men det är ändå en sak som fortfarande upprör mig. Nioåriga Vincent slängdes ut från butiken Chelsea i Göteborg för att han var funktionsnedsatt. Han följde med sin mamma och syster som skulle köpa ett linne.
http://www.expressen.se/gt/stoppades-fran-affar--for-att-han-satt-i-rullstol/
När David Lega cyklade in i samma affär och köpte linnet gick det så här:
http://www.expressen.se/gt/har-kor-david-lega-in-rullstolen-i-kladaffaren/
Självklart blev tjejen glad över att hon till slut fick sitt linne, men det ska inte behöva gå till så här.

Lämpligast är att fortsätta i befintlig tråd:

(FB) Butik i Göteborg släppte ej in pojke i rullstol

En enkel sökning på "Chelsea Vincent" gjorde att tråden hittades.
Citera
2016-08-24, 07:30
Medlem
Skorpion76s avatar
Jag har lust att ge lite information om hur det är att ha orienteringssvårigheter eftersom jag får en känsla av att det finn de som inte riktigt vet vad det innebär. Själv har jag orienteringssvårigheter på grund av att jag har dålig syn. Jag är född med en cp-skada och den fick jag i samband med att jag fick en hjärnblödning när jag föddes. Man kan även få en cp-skada genom att man får syrebrist. Ett vanligt sätt att få syrebrist är om barnet får navelsträngen runt halsen.

Om man föds en cp-skada är det inte ovanligt att man får problem med talet. Antingen genom att man talar otydligt och sluddrar eller att man inte kan prata alls, men i mitt fall var det synen som tog den största smällen. Mitt högra öga skelar, vilket innebär att det pekar snett emot det andra och latar sig medan det andra jobbar dubbelt upp.

Dessutom har jag ett fel på synsinnet i hjärnan som kallas nystagmus och som innebär att jag inte kan hålla ögonen stilla. Om jag försöker fästa blicken på det jag tittar på bara flackar den. Det gör bland annat att jag saknar sidoseende och det innebär i sin tur innebär att om jag ska titta åt sidan måste jag vrida på hela huvudet. Den dåliga synen gör också att jag har orienteringssvårigheter som innebär att jag har svårt för att hitta och veta var jag befinner mig. För att jag lättare ska kunna orientera mig krävs det att jag har gått samma väg flera gånger och så att säga har nött in vilken väg jag har gått. Ett annat bra sätt för mig att veta var jag befinner mig är att ta fasta på olika riktmärken som jag stöter på längs vägen.

Flashback är ett stort forum som det är väldigt lätt att gå vilse i. Nu börjar det gå bättre och jag börjar känna mig lite mer hemmastadd, men herre min gud vad jobbig det var alldeles i början. Alla varningar jag fick om att jag postade fel inlägg i fel forum gjorde inte heller saken lättare!
Var skulle jag kunna posta den här?
Citera
2016-08-24, 07:51
Medlem
johanness avatar
Citat:
Jag har lust att ge lite information om hur det är att ha orienteringssvårigheter eftersom jag får en känsla av att det finn de som inte riktigt vet vad det innebär. Själv har jag orienteringssvårigheter på grund av att jag har dålig syn. Jag är född med en cp-skada och den fick jag i samband med att jag fick en hjärnblödning när jag föddes. Man kan även få en cp-skada genom att man får syrebrist. Ett vanligt sätt att få syrebrist är om barnet får navelsträngen runt halsen.

Om man föds en cp-skada är det inte ovanligt att man får problem med talet. Antingen genom att man talar otydligt och sluddrar eller att man inte kan prata alls, men i mitt fall var det synen som tog den största smällen. Mitt högra öga skelar, vilket innebär att det pekar snett emot det andra och latar sig medan det andra jobbar dubbelt upp.

Dessutom har jag ett fel på synsinnet i hjärnan som kallas nystagmus och som innebär att jag inte kan hålla ögonen stilla. Om jag försöker fästa blicken på det jag tittar på bara flackar den. Det gör bland annat att jag saknar sidoseende och det innebär i sin tur innebär att om jag ska titta åt sidan måste jag vrida på hela huvudet. Den dåliga synen gör också att jag har orienteringssvårigheter som innebär att jag har svårt för att hitta och veta var jag befinner mig. För att jag lättare ska kunna orientera mig krävs det att jag har gått samma väg flera gånger och så att säga har nött in vilken väg jag har gått. Ett annat bra sätt för mig att veta var jag befinner mig är att ta fasta på olika riktmärken som jag stöter på längs vägen.

Flashback är ett stort forum som det är väldigt lätt att gå vilse i. Nu börjar det gå bättre och jag börjar känna mig lite mer hemmastadd, men herre min gud vad jobbig det var alldeles i början. Alla varningar jag fick om att jag postade fel inlägg i fel forum gjorde inte heller saken lättare!
Var skulle jag kunna posta den här?
jag saknar dessvärre ett diskussionsunderlag. om du enbart vill informera är flashback fel kanal.

däremot tror jag att det är många här som skulle vara intresserade av att läsa om de erfarenheter man kan göra som CP-skadad, och jag funderar på om inte en tråd med rubriken "jag är CP-skadad, fråga vad ni vill" skulle kunna bli hur bra som helst. jag hade i så fall placerat den i (FB) Sista utvägen - för ämnen som saknar eget forum (som är ett förmodererat forum där man får vänta på att ens trådstarter godkänns innan de syns).

ett krav som brukar ställas för fråga-vad-ni-vill-trådar är att man har med en skrivning i trådstarten om att endast frågor som har med ämnet för tråden att göra (i det tänkta fallet CP-skada) är on topic.
Citera
2016-08-24, 17:50
Medlem
Skorpion76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
jag saknar dessvärre ett diskussionsunderlag. om du enbart vill informera är flashback fel kanal.

däremot tror jag att det är många här som skulle vara intresserade av att läsa om de erfarenheter man kan göra som CP-skadad, och jag funderar på om inte en tråd med rubriken "jag är CP-skadad, fråga vad ni vill" skulle kunna bli hur bra som helst. jag hade i så fall placerat den i (FB) Sista utvägen - för ämnen som saknar eget forum (som är ett förmodererat forum där man får vänta på att ens trådstarter godkänns innan de syns).

ett krav som brukar ställas för fråga-vad-ni-vill-trådar är att man har med en skrivning i trådstarten om att endast frågor som har med ämnet för tråden att göra (i det tänkta fallet CP-skada) är on topic.
Anledningen till att jag över huvud taget skrev det där var för att som sagt sprida information. Om det leder till så mycket diskussion vet jag inte, men jag hoppades på en ökad medvetenhet för hur det kan vara för den som har svårt för att orientera sig. Dessutom brukar det alltid komma fram att en och en annan ocksp känner igen sig i det som man berättar om.
Citera
2016-08-24, 18:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Anledningen till att jag över huvud taget skrev det där var för att som sagt sprida information. Om det leder till så mycket diskussion vet jag inte, men jag hoppades på en ökad medvetenhet för hur det kan vara för den som har svårt för att orientera sig. Dessutom brukar det alltid komma fram att en och en annan ocksp känner igen sig i det som man berättar om.

Flashback är ett diskussionsforum, varför trådarna ska ha ett diskussionsunderlag eller en frågeställning. Vill man bara sprida information får man starta en blogg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in