• 1
  • 2
2011-01-27, 11:25
Bannlyst
Du är en levande person. Du är tjärnstoft.
Någon gång har allt det du består av skapats långt in i en extremt tung stjärna. Denna har förbränt väte till helium. Till sist är kärnan tillräckligt komprimerad för att starta heliumfusion och stjärnan krymper nu igen i radie och ökar sin yttemperatur. För större stjärnor övergår kärnreaktionerna i kärnan direkt från fusion av väte till fusion av helium.

Sedan stjärnan har förbrukat sitt helium i kärnan fortsätter fusionen i ett skal runt en het kärna av kol och syre. Stjärnan följer sedan en utveckling som påminner om den första fasen som röd jätte, men vid högre yttemperatur.

Vid dessa stadier har de ämnen skapas som du och jag är uppbygd av.

Dessa sprids vid en supernova för att någon gång kanske bilda basen för liv. Dvs först fans det bara väte och helium, sedan kom allt fler mer tunga/komplexa ämnen att bildas.

Du är stjärnstoft, och när du dör är du fortfarande stjärnstoft.

Det är tack vare alla nervcellers kopplingar som hjärnan kan lagra och plocka fram information,minnet är utspritt över hela hjärnan och att olika minnen skapas genom nervcellernas kopplingar.

När du dör upphör alla kemiska processer som håller dig vid liv, gradvis slutar du omvandla energi, ditt hjärta slutar slå och du slutar att andas. Utan syre och energi slutar din hjärna att fungera och ungefär 24h efter det att du anses vara "kliniskt död", slutar även de mer seglivade nervcellerna i gjärnan att spraka, en sista gnista sedan kommer evigheten.

Kanske känns denna process som evigheten i sig. precis som när man skjuter en pil mot en måltavla, så kan man faktiskt hävda att pilen aldrig kommer fram, för när pilen färdats halva vägen har den fortfarande halva vägen kvar, och halva vägen av resterande bit så har den bara färdats 75% av ursprungliga distansen, och halva av den osv. Dvs man kan halvera distansen mot oändligheten där med "kommer pilen aldrig fram".

Kannske känns döden på samma sätt.

Detta är altså det du är, extremt komplext sammansatt stjärnstoft. Du föds i en stjärna, du sprids i en supernåva, du är otroligt fin vem du nu än är, och jag älskar er alla!
Citera
2011-01-27, 11:33
Medlem
woooes avatar
nån som läst lite carl sagan?
Citera
2011-01-27, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woooe
nån som läst lite carl sagan?

Nej bara allmänbildning/egna funderingar

Men coolt, googlade och jag tycker om honom redan xD.
Citera
2011-01-27, 11:51
Medlem
Manifestas avatar
Från stjärnor är du kommen - stjärna skall du åter varda
Låter fint, tycker jag.
Citera
2011-01-27, 12:51
Medlem
Dalailamas avatar
Enligt Di Leva så är vi alla rymdblommor, lite samma tankelinje.

Hur som helst, vackert skrivet TS
Citera
2011-01-27, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Enligt Di Leva så är vi alla rymdblommor, lite samma tankelinje.

Hur som helst, vackert skrivet TS

Rymdblomma är ju fint det med. Men dileva är lite tosig. Jag bygger mitt påstående på vetenskaplig fakta
Citera
2011-01-27, 13:00
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FIashhack
Rymdblomma är ju fint det med. Men dileva är lite tosig. Jag bygger mitt påstående på vetenskaplig fakta

Jo, det tycker jag också men just ordet "rymdblomma" är enligt mig ganska vackert och jag fick den associationen när jag läste din text
Citera
2011-01-27, 13:06
Bannlyst
Citat:
Jo, det tycker jag också men just ordet "rymdblomma" är enligt mig ganska vackert och jag fick den associationen när jag läste din text

Cool, du verkar vara väldigt aktiv på fb (ser dig över allt).

Tycker du om filosofiska frågor?
Citera
2011-01-27, 13:19
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Cool, du verkar vara väldigt aktiv på fb (ser dig över allt).

Tycker du om filosofiska frågor?

Vet inte om jag skall ta det som en komplimang eller inte

Ja, filosofi kan vara väldigt intressant även om jag inte skulle säga att det är ett av mina större intressen i livet.
Citera
2011-01-27, 13:41
Medlem
Jomazis avatar
Mdma?
Citera
2011-01-27, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Mdma?

NEJ! Cannabis räcker för mig. Mdma är fyllt med kärlek(Falsk sådan) men den är dock lika underbar.

Citat:
Vet inte om jag skall ta det som en komplimang eller inte

Ja, filosofi kan vara väldigt intressant även om jag inte skulle säga att det är ett av mina större intressen i livet.

Va tycker du om det påståendet med pilen?

Och kan man säga att livet i sig är oändligt om man utgår från den hypotesen?
Citera
2011-01-27, 14:43
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Du är en levande person. Du är tjärnstoft.
Någon gång har allt det du består av skapats långt in i en extremt tung stjärna. Denna har förbränt väte till helium. Till sist är kärnan tillräckligt komprimerad för att starta heliumfusion och stjärnan krymper nu igen i radie och ökar sin yttemperatur. För större stjärnor övergår kärnreaktionerna i kärnan direkt från fusion av väte till fusion av helium.

Sedan stjärnan har förbrukat sitt helium i kärnan fortsätter fusionen i ett skal runt en het kärna av kol och syre. Stjärnan följer sedan en utveckling som påminner om den första fasen som röd jätte, men vid högre yttemperatur.

Vid dessa stadier har de ämnen skapas som du och jag är uppbygd av.

Dessa sprids vid en supernova för att någon gång kanske bilda basen för liv. Dvs först fans det bara väte och helium, sedan kom allt fler mer tunga/komplexa ämnen att bildas.

Du är stjärnstoft, och när du dör är du fortfarande stjärnstoft.

Det är tack vare alla nervcellers kopplingar som hjärnan kan lagra och plocka fram information,minnet är utspritt över hela hjärnan och att olika minnen skapas genom nervcellernas kopplingar.

När du dör upphör alla kemiska processer som håller dig vid liv, gradvis slutar du omvandla energi, ditt hjärta slutar slå och du slutar att andas. Utan syre och energi slutar din hjärna att fungera och ungefär 24h efter det att du anses vara "kliniskt död", slutar även de mer seglivade nervcellerna i gjärnan att spraka, en sista gnista sedan kommer evigheten.

Kanske känns denna process som evigheten i sig. precis som när man skjuter en pil mot en måltavla, så kan man faktiskt hävda att pilen aldrig kommer fram, för när pilen färdats halva vägen har den fortfarande halva vägen kvar, och halva vägen av resterande bit så har den bara färdats 75% av ursprungliga distansen, och halva av den osv. Dvs man kan halvera distansen mot oändligheten där med "kommer pilen aldrig fram".

Kannske känns döden på samma sätt.

Detta är altså det du är, extremt komplext sammansatt stjärnstoft. Du föds i en stjärna, du sprids i en supernåva, du är otroligt fin vem du nu än är, och jag älskar er alla!

Du menar väl: Stjärnor består av atomer, och atomer består av mindre beståndsdelar, som är manifestationer av någon fundamental energi, och i enlighet med lagen om energins konstans, består vi sannolikt nog av grundelement som alltid existerat, och som kanske, eller kanske inte, ingått i någon stor materiell kropp.

Hitler var gjort av stjärnstoft, så han var en vacker stjärna. Och ditt bajs är gjort af "stjärnstoft". Oh, vilken vacker bajstolle. Kloaken är full till bristpunkten av stjärnstoft. Och jag uppmanar dig att ta din newagelitteratur, findela den (så den inte stoppar toan), och låter den förenas med resten av stjärnstoftet, där, djupt under stjärnstoftsmarken under dina stjärnstoftfötter. Och nästa gång du hittar sur mjölk i kylen, tag då en klunk, och tänk på: Det är surt stjärnstoft från någon stackars stjärnstoftkosses stjärnstoftbröst.

Jag gillar tanken, faktiskt!

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in