• 1
  • 2
2012-09-06, 16:22
Medlem
Wh0jjys avatar
Finns ett examensarbete gjort 2007 om att etablera Taco Bell i Sverige där du kanske kan hitta information så du slipper göra samma arbete 2ggr:

http://www.hst.mdh.se/uppsatser/fore...FEK-C-1456.pdf
Citat:
Mälardalens Högskola - Ekonomihögskolan

Titel: Taco Bell till Sverige – Finns det potential?

Problem: Taco Bell är en snabbmatskedja som är väletablerade i Amerika och
erbjuder mexikansk mat (taco produkter). Snabbmatskedjan finns
inte i Sverige, även fast det konsumeras mycket tacos bland
svenskar. Det är inte undersökt om tacointresset är tillräckligt stort
för att svenskarna skulle kunna acceptera detta snabbmatskoncept.
Vilka skulle vara Taco Bell’s konkurrenter och finns det några
hinder för deras snabbmatskoncept.

Resultat: Utredningsgruppen kom fram till att det finns ett stort intresse bland
svenska konsumenter för Taco Bell’s produkt. Utredningen visar att
det inte finns några hinder för en eventuell etablering. Därutöver
visar denna utredning att det är en stor fördel att tacos konsumeras i
hemmen, då tacos redan är en accepterad maträtt.
KFC (Kentucky Fried Chicken) hade nån gärna också fått etablera i Sverige, är trött på donken.
Senast redigerad av Wh0jjy 2012-09-06 kl. 16:25.
Citera
2012-09-07, 21:15
Medlem
Har för mig att KFC har funnit i Sverige, någonstans i Stockholm. Men tror vi svenskar är för kräsna för att äta på KFC, bara kyckling blir rätt ut tjatat i ett land med så lite befolkning som i Sverige. Sen Taco Bell, visst det hade varit gött i början, men det har blivit lite av "fredags mys" för svenskar att göra Tacos, och tror det kommer fortsätta så, men försök gärna, jag kommer säkert käka där någongång
Citera
2012-09-08, 06:11
Medlem
Finans.killens avatar
Taco Bell är äckligt och dyrt.

6:50 USD betalade jag igår kväll, hungrig efter 2 timmar. Jävla skitställe.

Om ni ska ta dit något så kör på Hooters, bikinibrudar och burgare = win.
Citera
2012-09-08, 06:23
Medlem
Eftersom tacos är så populärt i Sverige tror jag nog att det kan bli en stor hit, förutsatt att maten smakar bra.
Citera
2012-09-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKe
Tja!

Vet inte om denna ligger rätt, flytta den i så fall.

Vi håller på att göra en marknadsplan om en eventuell lansering av Taco Bell i Sverige. Marknadsplanen ingår i en kurs som vi läser på industriell ekonomi på LTH.

Vi har stött på lite problem med att hitta statistik om olika snabbmatskedjor, typ McD, subway etc som vi tänkte använda för att jämföra med. Saker som vi vill ha reda på är t.ex. vilken typ av kunder som går dit, trender inom snabbmatsindustrin, var restaurangerna väljer att placera sig etc.

Vet någon var man kan få tag i sån statistik?

Tack på förhand!

Ett av de första besluten ni måste ta är om affärsmodellen ska vara likadan som den i USA. eller om man likt Pizza Hut använder det starka varumärket till att nå ett helt annat kundsegment än i hemlandet.

För er som aldrig har besökt Pizza Hut i USA kan jag snabbt berätta att de flesta Pizza Hut restaurangerna där erbjuder endast hemkörning/avhämtning, och medianinkomsten hos deras kunder ligger sannolikt strax under snittet. Samma kundgrupp som en billig lokalpizzeria i Sverige.

I Sverige och många andra länder däremot är Pizza Hut en riktig restaurang som finns på många centrala adresser där man t o m kan beställa bord. När man berättar för amerikaner att man kan beställa bord på Pizza Hut i Sverige brukar de skratta gott...

Beroende på om ni väljer att lansera snabbmatsvarianten av Taco Bell som finns i USA, eller ett försvenskat restaurangkoncept blir det rätt annorlunda.

En svensk kedja som redan har en försvenskat Taco Bell restaurangkoncept är Taco Bar som hittills har ca 20 restauranger i Sverige.
Citera
2012-09-09, 21:21
Medlem
sucuks avatar
I usa är både taco bell och kfc rätt högt upp i "näringskedjan" bland snabbmatställen. De är helt enkelt väldigt dyra jämfört med Mcdonalds, Bk etc.

Jag tror inte det finns potential i sverige, se bara hur svårt subway har haft det under många år, nu verkar det börja lossna men subway lider av samma problem i sitt koncept - priserna är höga.
Citera
2012-09-12, 02:38
Medlem
L-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKe
Tja!

Vet inte om denna ligger rätt, flytta den i så fall.

Vi håller på att göra en marknadsplan om en eventuell lansering av Taco Bell i Sverige. Marknadsplanen ingår i en kurs som vi läser på industriell ekonomi på LTH.

Vi har stött på lite problem med att hitta statistik om olika snabbmatskedjor, typ McD, subway etc som vi tänkte använda för att jämföra med. Saker som vi vill ha reda på är t.ex. vilken typ av kunder som går dit, trender inom snabbmatsindustrin, var restaurangerna väljer att placera sig etc.

Vet någon var man kan få tag i sån statistik?

Tack på förhand!

Finns massvis med rapporter om sådant här. Kostar oftast också väldigt mycket. Om din skola köper in sådan information så finns det. Annars är det kört. Kan förresten säga redan nu att Taco Bell är fel för sverige :P Jag tror att det är alldeles för låg kvalité på maten i deras koncept. Kör istället med Chipotle, de säljer till en snabbt växande marknad, där bl.a. Vapiano har visat att det finns en efterfrågan så kallad "fast casual".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in