• 1
  • 2
2011-01-27, 03:08
Medlem
Zapplines avatar
Tjena alla. Fr ngra veckor sedan brjade min dator fucka upp sig riktigt rejlt och jag vet fan inte vad jag ska gra t saken.

En eftermiddag nr jag skulle starta datorn, s vgrade den helt enkelt, skrmen blev bara svart och sen stod den dr och tuggade, jag vet inte hur lnge, men i alla fall 40 minuter eller s. Jag beslt mig d fr att starta om datorn, och efter mnga misslyckade frsk, tnkte jag att jag skulle rycka ut min externa hrddisk fr att lta datorn lgga lite extra kraft p uppstart. Detta gick som ni skert frstr helt t helvete.

Efter nnu fler misslyckade omstartsfrsk blev jag s tokig att jag beslt mig fr att formatera skiten istllet fr att truga med en ondlig mngd omstart.

Jag stter i min W7 skiva, startar om datorn, lser lite ur min bok och glmmer helt bort att man ska trycka ner valfri tangent fr att starta med skivan. Och hr och hpna mina vnner, Windows startar som om det aldrig varit ngot fel p skiten. Dr sitter jag lng i ansiktet och undrar va fan som frsiggr.

Nu testar jag starta om datorn utan skivan, det fungerar inte, med skivan och min externa hdd, fungerar inte heller, utan min externa hdd och med skivan igen, och se p fan, den startar.

S vad i helvete fr min dator att bete sig som en verkrd kalkon. Visst det fungerar ju men det e ju sjukt irriterande att behva stta i W7 skivan och koppla ur den externa varje gng jag vill starta min dator. Ngon som vet vad jag kan gra t saken?

OBS! jag prvade nyligen att formatera min dator, men exakt samma problem kvarstr.

Tack fr svar mvh Zappline
Citera
2011-01-27, 06:26
Medlem
apskafts avatar
Det lter exakt som det problemet som jag hade fr nt r sedan,det jag kom fram till var att det var fel p hrddisken.Testa att lgga ditt OS p en annan hrddisk om du kan ,s ska du se att det funkar.
Citera
2011-01-27, 09:59
Medlem
Nights avatar
Tanka ner Ultimate Boot CD p den finns program s du kan testa hrddisken fr att se om den r trasig. Skulle ocks kunna vara ramminnet som r trasigt. Finns programvara p disken fr att desta det med.

http://www.ultimatebootcd.com/
Citera
2011-01-27, 10:49
Medlem
Zapplines avatar
Tack s mycket jag ska testa med Ultimatatebootcd och se om jag kan f rtt p det d. r det min hdd eller mitt ramminne som r problemet r det ju ganska enkelt fixat. Om det inte r det, well, d ligger man lite fuckt p det kan jag tnka mig.

Avlgger rapport snarast.

Mvh Zappline
Citera
2011-01-27, 11:50
Medlem
Zapplines avatar
Alright up to date med vad som har hnt, har prvat att ladda hem och brnna ut ultimatebootcd, startat om datorn and no shit happens, det blir bara en svart ruta, har prvat att ndra bootordning att vlja bootenhet osv ingenting har fungerat har testat att koppla ut den externa och testat att ha den i, ingenting av det gr ngon skillnad.

tydligen r det bara W7 skivan som faktiskt kan lsas som en bootskiva d det r den nda som faktiskt fr datorn att kmpa sig vidare till operativsystemets start.

Ngon som vet vad det kan vara? kan det vara moderkortet kanske? frgan r ocks, skulle det vara billigare att g och bygga ihopa sig en ny dator n att frska luska fram vad det r fr fel p den man har?
Citera
2011-01-27, 13:06
Medlem
christerys avatar
Nej fr guds skull, ge dig aldrig. Att leta problem med burken r ju tusen gnger roligare an att sitta och spela WoW eller nt annat. Klart som f*n att du hittar det tillslut, och det knns bra... Kmpa p!
Citera
2011-01-27, 13:26
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Nej fr guds skull, ge dig aldrig. Att leta problem med burken r ju tusen gnger roligare an att sitta och spela WoW eller nt annat. Klart som f*n att du hittar det tillslut, och det knns bra... Kmpa p!

Du har gett mig nytt mod, tnkte dock mest p om det var fel p ens hrdvara, ska man prova ut alla olika komponenter har man ju snart kpt en ny dator iallafall :P om det inte visar sig att man hade rtt frsta gngen, fr vll testa med en ny HDD iallafall, se om jag kan lna ngon av en polare eller s, fungerar det d vet jag ju vad felet r och d r det ju enkelt att kpa en ny hdd
Citera
2011-01-27, 16:52
Medlem
Nights avatar
Har du inte brnt skivan fel d? Har du kolla p den i windows s att det inte ligger en iso fil p skivan.
Citera
2011-01-27, 17:30
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Starta en command prompt som admin. skriv chkdsk /f /r svara yes och start om.
Tar en timme kanske men det blukar hjlpa om det r hrddisken.
Citera
2011-01-28, 12:49
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Night
Har du inte brnt skivan fel d? Har du kolla p den i windows s att det inte ligger en iso fil p skivan.

Den ligger inte som en ISO p skivan s jag misstnker starkt att den r korrekt brnd, men det vet man ju aldrig :S

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

Kan ju alltid testa det kommandot, inte fr jag riktigt vad vad jag gr, men just nu kan allting vara vrt ett frsk
Citera
2011-01-28, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
men vafan, skriv vad det gr idiot.
Citera
2011-01-28, 14:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truce-
men vafan, skriv vad det gr idiot.
Om du inte kan lista ut vad det gr med frkortningen chkdsk /f /r i sammanhanget reparera hrddisk och dessutom inte kan ska p internet s tycker du ska hlla dig borta frn dator trdar.

Hr r frsta trff p google

http://technet.microsoft.com/en-us/l.../bb490876.aspx
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här