2011-01-27, 01:50
Medlem
mirran_hs avatar
Hej!

Har en underbar Papillontik p drygt 3 r. Vrldens absolut goaste, mysigaste vovve. Har tidigare bara haft hanhundar s detta r min frsta tik.
Nu har "hundfolk" omkring mig brjat frga mig om jag tnker para henne, vilket jag inte tnker gra och d menar de att jag "absolut ska sterilisera henne, fr annars kan hon f livmodercancer" och alla mjliga sjukdomar. Jag har sjlv inte tidigare inte haft en tanke p att sterilisera henne, men nu nr de flesta menar att jag borde gra det s har jag brjat fundera p om man "br" gra det.

Nr hon lper s upplever jag att hon r "lg" i humret, allts deppig. Hon r skendrktig mellan lpen och skendrktigheten upptrder litet olika frn gng till gng. Snuttar p sina juvrar(heter det s), s dom blir rda och kladdiga, gmmer mat i soffan, bddar, kissar p mattor (ej golv) och sen har hon brttom brttom till soffan dr hon gmt torrfoder.

Fick hra idag av en kennelgare som bara har tikar att det finns risker med sterilisering, allts att tiken kan f t.ex diabetes om man steriliserar henne, mm och hon avrdde mig frn sterilisering.

Jag kan inget om tikar och r nu vdligt fundersam p hur jag ska gra. Eftersom en Papillon kan bli upp till
18-20 r s vore det ju katastrof om hon redan vid 4-5 rs ldern fick livmodercancer och jag var tvungen att avliva henne bara fr att jag inte steriliserat henne, som man sagt jag borde gra.

Tog reda p fr ett tag sen att en sterilisering kostar 7.500 kr p Sdra djursjukhuset i Kungens kurva. Hon skulle d f stanna kvar ver natten (min nskan). Det finns billigare alternativ p andra stllen, men jag har alltid anlitat Sdra djursjukhuset nr det gller mina hundar/katter och jag r njd med dem, s det r dr jag tnker gra det isf.

F. s mste jag sga att jag r s oerhrt glad ver min lilla Papillon som tydligen r ovanlig p s stt att hon aldrig skller, aldrig glfsar, aldrig bits, alltid glad och positiv mot alla mnniskor och hundar (utom bruna hundar!!) som hon mter. En riktig prla och den finaste hund jag haft. Har haft ganska mnga hundar i mitt liv, men denna r bara en riktig liten underbara prla!
Citera
2011-01-27, 02:04
Medlem
humanoidftws avatar
http://www.bukefalos.com/f/archive/i.../t-625361.html

http://www.alltomhundar.com/hundforu...hp?f=1&t=32623

Dr har du lite om mnet . Tyvrr har jag tv hanhundar s jag kan inte besvara dina frgor s vl s jag lnkade till dom som diskuterat mnet
Hoppas det kommer till hjlp!
Citera
2011-01-27, 07:57
Medlem
Roxanas avatar
Att de skulle f diabetes har jag aldrig hrt talas om, men de kan f lite svrare att hlla ttt.
Tiken kan behva kissa oftare och det tex komma lite kiss nr hon sover.
Detta finns det medicin fr.
Citera
2011-01-27, 10:52
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanoidftw
http://www.bukefalos.com/f/archive/i.../t-625361.html

http://www.alltomhundar.com/hundforu...hp?f=1&t=32623

Dr har du lite om mnet . Tyvrr har jag tv hanhundar s jag kan inte besvara dina frgor s vl s jag lnkade till dom som diskuterat mnet
Hoppas det kommer till hjlp!

Tack fr lnkarna. Det frsta inlgget i frsta lnken sg nstan ut som det var skrivet av mig *S*

Det verkar nog som om jag ska gra som jag planerat, dvs lta kastrera/sterilisera henne innan nsta lp,
dvs i maj.

mvh
Citera
2011-01-27, 11:24
Medlem
Zanizailas avatar
Det heter kastrering, inte sterilisering. Vid sterilisering kapar/stnger man av ggledare eller sdesledare. Vid kastrering tar man bort testiklar hos hanhund och livmoder och ggstockar hos tik.
Steriliserar man tar man allts bara bort mjligheten till reproduktion, det ndrar inte p beteendet och minskar inte risken fr vissa sjukdomar.

Skrev fr vrigt ett inlgg om kastrering hos tikar hromdagen p ett annat forum, klistrar in det...

Citat:
Frdelar...
* Risken fr livmoderinflammation (drabbar ungefr 25-50% av okastrerade tikar) och livmodercancer blir lika med zero.
* Om man kastrerar fre frsta lpet minskas risken fr ljuvertumrer med 90%.
* Man/hunden slipper humrsvngningarna i samband med lp.
* Man/hunden slipper skendrktighet.
* Ingen risk fr onskade valpar.

Nackdelar...
* Risk fr inkontinens (drabbar ungefr 10% av alla kastrerade tikar, med strre risk fr strre hundar, och det gr att behandlas).
* Risk fr viktkning. Detta tydligen fr att det tar mycket energi att bilda knshormoner, s man fr minska fodergivan, och om det behvs, motionera hunden mer.
Citera
2011-01-27, 17:36
Medlem
Jag tvingades kastrera min hund vid 10 rs lder p grund av livmoderinflamation, vilket jag tidigare frlorat tv hundar i.
Nu har jag bestmt att kastrera alla ev tikar jag skaffar vid senast 6 r, min hund har inga problem alls av kastreringen utan r vldigt lugn och harmonisk, ja hm lite mer matglad d kanske.
Citera
2011-01-27, 19:32
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Jag tvingades kastrera min hund vid 10 rs lder p grund av livmoderinflamation, vilket jag tidigare frlorat tv hundar i.
Nu har jag bestmt att kastrera alla ev tikar jag skaffar vid senast 6 r, min hund har inga problem alls av kastreringen utan r vldigt lugn och harmonisk, ja hm lite mer matglad d kanske.

Min Papillon r tung, ganska krallig ver manken, ryggen mm, men absolut inte tjock och inte matglad p nt stt. Hon gr redan nu p dietmat fr att inte bli tjock. Hon vgde nstan 6 kg nr jag senast vgde henne och d fr man tnka p att hon inte r tjock och inte speciellt stor/hg, men bred.

Hon r inte nn stress"pelle"- utan en lugn sansad dam, s jag undrar hur lugn hon kan bli egentligen :-) men som sagt hon mr inte bra nr hon lper och r stressad d hon r skendrktig, s redan det kanske r skl fr att gra operationen.
Citera
2011-01-27, 19:50
Medlem
Snurrens avatar
Hur i all vrlden skulle en kastrering kunna medfra diabetes? Det lter som en prktig skrna i min ron. Dremot tycker jag att det r klart humant att kastrera en tik som nd inte ska paras, d slipper hon stressen med lp och skendrktighet. Har sjlv katt och i "vr" vrld r det helt normalt att kastrera bde honor och hanar, av ngon anledning ser inte hundgare p det p samma stt. Jag frstr faktiskt inte varfr.
Citera
2011-01-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
Min Papillon r tung, ganska krallig ver manken, ryggen mm, men absolut inte tjock och inte matglad p nt stt. Hon gr redan nu p dietmat fr att inte bli tjock. Hon vgde nstan 6 kg nr jag senast vgde henne och d fr man tnka p att hon inte r tjock och inte speciellt stor/hg, men bred.

Hon r inte nn stress"pelle"- utan en lugn sansad dam, s jag undrar hur lugn hon kan bli egentligen :-) men som sagt hon mr inte bra nr hon lper och r stressad d hon r skendrktig, s redan det kanske r skl fr att gra operationen.

JAg vill inte se en hund till med livmoderinflamation de va rtt otrevligt vldiga smrtor och slippa stressen r vrt mycket. Tycker du gr helt rtt i att vervga det, ring runt till fler kliniker fr f ett bttre pris.
Citera
2011-01-27, 21:23
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
JAg vill inte se en hund till med livmoderinflamation de va rtt otrevligt vldiga smrtor och slippa stressen r vrt mycket. Tycker du gr helt rtt i att vervga det, ring runt till fler kliniker fr f ett bttre pris.

Har ringt runt till olika kliniker och de har lgre pris n Sdra Djursjukhuset, men de jag ringt skickar hem vovvsingen samma dag, ngot jag inte vill. Sen r det ocks s att jag mste knna mig trygg med kliniken nr det nu nd r en sn stor operation. Har gtt hos Sdra Djursjukhuset i mnga r, s det fr bli dom :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in