2011-01-26, 23:46
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Om personen i fråga upptäcker sitt misstag så kommer banken antagligen ödmjukast kontakta dig med en förfrågan att föra tillbaka dem. Du är inte skyldig att lämna tillbaka dem dock.
Men jag tror du kan skynda på processen genom att gå till banken och be om "avsändare" eller säga till att det skett ett misstag...
Vad fan snackar du om? Det är klart man är skyldig att betala tillbaka! Tror du att man får behålla stålarna och spendera upp dem bara för att någon råkat föra över dem på ens konto?
Citera
2011-01-26, 23:58
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Vad fan snackar du om? Det är klart man är skyldig att betala tillbaka! Tror du att man får behålla stålarna och spendera upp dem bara för att någon råkat föra över dem på ens konto?

Du får gärna bevisa att jag har fel.
Men det finns ju massor med ställen man kan dubbelkolla att man gjort rätt, och det är ens egna jävla ansvar att skriva in rätt nummer överallt. Inklusive belopp samt OCR osv.
Men om man är försäkrad lär man ju kunna få tillbaka en del av det i alla fall, men det är nog inget man orkar göra för fyrsiffrigt så självrisken antagligen är större. Banken har i alla fall ingen rätt att dra tillbaka pengarna ifrån ens konto på något sätt.

Men som sagt, om överföringen gäller t.ex. ett köp på internetbutik, eller lön/bidrag osv (från/till allt annat än privatpersoner) så är man skyldig att återbetala. Tror jag.

Jag har aldrig påstått att jag vet allt, skriver ju hela tiden att jag inte är säker. Du dock, påstår att det "självklart" är tvärt om, men då vill jag ha fakta på det, tack.

Om mottagaren av de felaktigt överförda pengarna använt pengarna i godan tro att de tillhörde denne och inte var medveten om att det blivit något fel så har man ej begått något brott.
http://bankforsakring.konsumenternas.se/
Senast redigerad av AlexOnTop 2011-01-27 kl. 00:05.
Citera
2011-01-27, 01:08
[quote=Ankish]Loggade precis in på min internetbank och såg att det är en insättning på 6,9k till mitt konto planerad för imorgon.

Jag har ingen aning om varför eller vem det är som gjort detta, min bank (nordea) ger ingen mer info på nätet.
Självklart kommer jag inte spendera pengarna eller något annat dumt men vad har jag för möjligheter att ta reda på vad det är för filur som vill ge mig pengar?
Antar att jag kan vandra ner till ett nordea kontor och fråga men hur mycket info kan/får de lämna ut?[/QUOTE
Pengar tillbaka från skatten?
Citera
2011-01-27, 01:12
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Du får gärna bevisa att jag har fel.
Men det finns ju massor med ställen man kan dubbelkolla att man gjort rätt, och det är ens egna jävla ansvar att skriva in rätt nummer överallt. Inklusive belopp samt OCR osv.
Men om man är försäkrad lär man ju kunna få tillbaka en del av det i alla fall, men det är nog inget man orkar göra för fyrsiffrigt så självrisken antagligen är större. Banken har i alla fall ingen rätt att dra tillbaka pengarna ifrån ens konto på något sätt.

Men som sagt, om överföringen gäller t.ex. ett köp på internetbutik, eller lön/bidrag osv (från/till allt annat än privatpersoner) så är man skyldig att återbetala. Tror jag.

Jag har aldrig påstått att jag vet allt, skriver ju hela tiden att jag inte är säker. Du dock, påstår att det "självklart" är tvärt om, men då vill jag ha fakta på det, tack.

Om mottagaren av de felaktigt överförda pengarna använt pengarna i godan tro att de tillhörde denne och inte var medveten om att det blivit något fel så har man ej begått något brott.
http://bankforsakring.konsumenternas.se/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

Så ja såvida pengarna inte är dina och den som överfört dom är varse om att det blivit fel så kommer TS få betala tillbaka.
Citera
2011-01-27, 03:11
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Condictio_indebiti

Så ja såvida pengarna inte är dina och den som överfört dom är varse om att det blivit fel så kommer TS få betala tillbaka.

Jo men precis som det står där så är det inte stött av lagar. Det är endast praxis.
Samt det med god tro, och det kan man ju alltid fejka om man nu är av den naturen.
Citera
2011-01-27, 12:04
Medlem
finhatts avatar
Citat:
Jo men precis som det står där så är det inte stött av lagar. Det är endast praxis.
Samt det med god tro, och det kan man ju alltid fejka om man nu är av den naturen.

God tro är inte något man bara kan fejka hur som helst, det är en bedömningsfråga. Om fallet dras till rätten kommer man antagligen kontrollera TS inkomst och övriga penningflöden, om det då visar sig att den insatta summan motsvarar en halv månadslön och satts in utan samband med övriga stora insättningar eller uttag kommer det vara självklart att TS har upptäckt insättningen och borde reagerat därefter.

Sen är kanske inte en så pass liten summa tillräckligt för att dra till rätten, men det är en annan fråga...

All heder till TS som verkar vara en fin människa - syftar på:

Citat:
Sen är 6900 visserligen nästan en halv månadslön för mig men knappast stor summa nog för att bete sig oärligt och elakt emot en annan människa.
Citera
2011-01-27, 12:39
Medlem
Citat:

om TS lägger över pengarna i ett annat konto (i syfte att samla ränta) eller tar ut pengarna i kontanter kan man nog knappast hävda god tro
Citera
2011-01-27, 13:43
Medlem
Mullrets avatar
Kan ju vara en utdelning av aktieinnehav.... Typ Ericsson eller så...
Citera
2011-01-27, 22:48
Medlem
Ankishs avatar
Ifall någon mot all förmodan sitter på nålar så har jag tagit reda på sanningen.

Fick ett brev hem idag från kommunen där jag bodde tidigare om att de satt in försörjningsstöd på mitt konto.
Hade det för några månader sedan när jag slutat plugga och de har antagligen tabbat sig lite i sitt system och börjat skicka till mig igen av misstag. Ringer imorgon och ber dem om uppgifter så jag kan betala tillbaka pengarna.

Slutet gott allt gott.
Citera
2011-01-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Om jag vore du, så skulle jag ha tagit ut pengarna direkt, och lagt undan dom ett tag.

Om ingen kontaktar dig, så kan du slösa pengarna bara. ABSOLUT inte gå tillbaka och säga att något har blivit fel.

Förstår inte ens hur du kan tänka tanken att göra något sådant?

Visst, vissa personer är snälla, men 6900 kronor så kan man nog svälja sin snällhet lite.

Det är p.g.a sådana som dig som folk har låg moral så att det är löjligt.
Tänk om det är pengar som den som gjorde fel verkligen är i behov av, räkningar eller annat kanske inte kan bli betalda vilket kan leda till stora problem.

Jag tycker att TS skall gå till banken och förklara läget. Han kommer sova mycket bättre och vad gör dessa pengarna dig om 10 år om du jämför med vilken skada du kan ha gjort mot en medmänniska?

mina tankar
Citera
2011-01-28, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Ifall någon mot all förmodan sitter på nålar så har jag tagit reda på sanningen.

Fick ett brev hem idag från kommunen där jag bodde tidigare om att de satt in försörjningsstöd på mitt konto.
Hade det för några månader sedan när jag slutat plugga och de har antagligen tabbat sig lite i sitt system och börjat skicka till mig igen av misstag. Ringer imorgon och ber dem om uppgifter så jag kan betala tillbaka pengarna.

Slutet gott allt gott.

Bra gjort!
Citera
2012-05-30, 14:13
Medlem
Keff^s avatar
Samma sak hände mig! ''Någon'' hade satt över 10k på mitt konto. Ringde banken och frågade vem som hade fört över pengar på mitt konto. Hon på banken frågade ifall jag hade haft fonder. Och då slog det mig att jag hade fått brev i från banken några veckor tidigare att fonden skulle upphöra. Så det var lite fondpengar som hade trillat in! Gött var det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in