Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Vad fan snackar du om? Det är klart man är skyldig att betala tillbaka! Tror du att man får behålla stålarna och spendera upp dem bara för att någon råkat föra över dem på ens konto?
Du får gärna bevisa att jag har fel.
Men det finns ju massor med ställen man kan dubbelkolla att man gjort rätt, och det är ens egna jävla ansvar att skriva in rätt nummer överallt. Inklusive belopp samt OCR osv.
Men om man är försäkrad lär man ju kunna få tillbaka en del av det i alla fall, men det är nog inget man orkar göra för fyrsiffrigt så självrisken antagligen är större. Banken har i alla fall ingen rätt att dra tillbaka pengarna ifrån ens konto på något sätt.
Men som sagt, om överföringen gäller t.ex. ett köp på internetbutik, eller lön/bidrag osv (från/till allt annat än privatpersoner) så är man skyldig att återbetala. Tror jag.
Jag har aldrig påstått att jag vet allt, skriver ju hela tiden att jag inte är säker. Du dock, påstår att det "självklart" är tvärt om, men då vill jag ha fakta på det, tack.
Om mottagaren av de felaktigt överförda pengarna använt pengarna i godan tro att de tillhörde denne och inte var medveten om att det blivit något fel så har man ej begått något brott.
http://bankforsakring.konsumenternas.se/