• 1
  • 2
2011-01-26, 23:23
Medlem
Ankishs avatar
Loggade precis in på min internetbank och såg att det är en insättning på 6,9k till mitt konto planerad för imorgon.

Jag har ingen aning om varför eller vem det är som gjort detta, min bank (nordea) ger ingen mer info på nätet.
Självklart kommer jag inte spendera pengarna eller något annat dumt men vad har jag för möjligheter att ta reda på vad det är för filur som vill ge mig pengar?
Antar att jag kan vandra ner till ett nordea kontor och fråga men hur mycket info kan/får de lämna ut?
Citera
2011-01-26, 23:24
Medlem
RedBraindamages avatar
Om jag vore du skulle jag sätta in pengarna på ett konto med högst ränta, utan att låsa pengarna. När det är klart vem pengarna tillhör ger du tillbaka pengarna utan räntan
Citera
2011-01-26, 23:25
Medlem
fags avatar
Är du säker på att det inte är någon gammal betalning som bara inte gått igenom och pengarna kommit tillbaka?
Läs alla dina mail-konton och se om du fått något intressant där.

Fråga nära och kära.
Citera
2011-01-26, 23:26
Medlem
AlexOnTops avatar
Om personen i fråga upptäcker sitt misstag så kommer banken antagligen ödmjukast kontakta dig med en förfrågan att föra tillbaka dem. Du är inte skyldig att lämna tillbaka dem dock.
Men jag tror du kan skynda på processen genom att gå till banken och be om "avsändare" eller säga till att det skett ett misstag...
Citera
2011-01-26, 23:27
Medlem
Busstids avatar
Gissar att det är någon som råkat skriva in fel kontonummer helt enkelt. Ta kontakt med banken bara så spårar de rätt på personen.
Citera
2011-01-26, 23:30
Medlem
Cosmouses avatar
Om jag vore du, så skulle jag ha tagit ut pengarna direkt, och lagt undan dom ett tag.

Om ingen kontaktar dig, så kan du slösa pengarna bara. ABSOLUT inte gå tillbaka och säga att något har blivit fel.

Förstår inte ens hur du kan tänka tanken att göra något sådant?

Visst, vissa personer är snälla, men 6900 kronor så kan man nog svälja sin snällhet lite.
Citera
2011-01-26, 23:32
Medlem
fags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Om jag vore du, så skulle jag ha tagit ut pengarna direkt, och lagt undan dom ett tag.

Om ingen kontaktar dig, så kan du slösa pengarna bara. ABSOLUT inte gå tillbaka och säga att något har blivit fel.

Visst, vissa personer är snälla, men 6900 kronor så kan man nog svälja sin snällhet lite.
6900 kronor är ju ingenting för många. Om TS har det knapert så kan han ju köra på din idé, annars tycker jag han ska spåra upp vad som gått knasigt och om detta lyckas - ordna så att pengarna kommer tillbaka till rätt person.
Citera
2011-01-26, 23:33
Medlem
Ankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBraindamage
Om jag vore du skulle jag sätta in pengarna på ett konto med högst ränta, utan att låsa pengarna. När det är klart vem pengarna tillhör ger du tillbaka pengarna utan räntan
Nä någon kamprad är jag inte så att jag kan utnyttja sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av fag
Är du säker på att det inte är någon gammal betalning som bara inte gått igenom och pengarna kommit tillbaka?
Läs alla dina mail-konton och se om du fått något intressant där.

Fråga nära och kära.
Har sökt igenom alla tidigare utbetalningar och liknande som jag gjort, ingenting i den storlekssumman.
Inga mail, inga nära och kära som har anledning att ge mig pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Om personen i fråga upptäcker sitt misstag så kommer banken antagligen ödmjukast kontakta dig med en förfrågan att föra tillbaka dem. Du är inte skyldig att lämna tillbaka dem dock.
Men jag tror du kan skynda på processen genom att gå till banken och be om "avsändare" eller säga till att det skett ett misstag...
Är jag inte? Inte för att jag kommer göra det, är en ärlig typ men har jag helt legal rätt över alla pengar på mitt konto oavsett om de kommit dit av misstag?
Ska nog gå till banken imorgon och kolla.
Citera
2011-01-26, 23:33
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Är jag inte? Inte för att jag kommer göra det, är en ärlig typ men har jag helt legal rätt över alla pengar på mitt konto oavsett om de kommit dit av misstag?
Ska nog gå till banken imorgon och kolla.

Jag är inte 100% säker på det, men jag har för mig att det är den som skrivit fel nummer som har fel. Om det däremot är ett företag eller liknande som fört över det så har du skyldighet att ge tillbaka det under vissa omständigheter, tror jag. Men om det är en privatperson... Synd om dem, har jag för mig. Men som sagt, jag är inte helt säker på det.

Citat:

Och här sitter jag luspank och förundras över TS' vänlighet och min hopp för mänskligheten blev plötsligt väldigt mycket större!

And then you came along...
Senast redigerad av AlexOnTop 2011-01-26 kl. 23:35.
Citera
2011-01-26, 23:34
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Inte hoppat mellan jobb eller nåt då?

Jag fick nyligen några tusen som jag inte förstod va dom va ifrån men det visade sig att jag glömt att jag hade jobbat ihop en del semesterpengar som jag fick nu istället för i sommar i och med att jag börjat studera och slutat på jobbet.

Så det kan ju vara någon sån detalj du råkat glömma.
Citera
2011-01-26, 23:36
Medlem
Ankishs avatar
Citat:

Kalla mig barnslig men jag är sjukt osäker på allt som har med banker, referensnr på betalningar och alltihop. Hade jag gjort ett sådant misstag hade jag varit överlycklig om jag fått pengarna tillbaka oavsett summa.

Sen är 6900 visserligen nästan en halv månadslön för mig men knappast stor summa nog för att bete sig oärligt och elakt emot en annan människa.
Citera
2011-01-26, 23:38
Medlem
Ankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApocalypseDude
Inte hoppat mellan jobb eller nåt då?

Jag fick nyligen några tusen som jag inte förstod va dom va ifrån men det visade sig att jag glömt att jag hade jobbat ihop en del semesterpengar som jag fick nu istället för i sommar i och med att jag börjat studera och slutat på jobbet.

Så det kan ju vara någon sån detalj du råkat glömma.
Har visserligen bytt jobb men har redan fått min slutlön samt alla extra småpengar från det företaget samt lön från det nya jobbet så det bör nog inte vara det.
Bra tips dock, ska ringa gamla jobbet och kolla ifall det var något de kanske glömde.

Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jag är inte 100% säker på det, men jag har för mig att det är den som skrivit fel nummer som har fel. Om det däremot är ett företag eller liknande som fört över det så har du skyldighet att ge tillbaka det under vissa omständigheter, tror jag. Men om det är en privatperson... Synd om dem, har jag för mig. Men som sagt, jag är inte helt säker på det.
Aha där ser man.
Får ta och kolla upp det, i värsta fall kanske jag blev lite rikare den här månaden, perfekt när man håller på att ta körkort och svär över hur dyrt det är att ta lektioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in