2011-01-26, 21:08
Bannlyst
Hej!

Installerade om Win 7 idag, så jag förde över den information som jag ville spara till min andra hårddisk (D), och nu när jag är klar så står det att den har 71 mb ledigt av 100 mb (Den ligger på 500 normal) Och den har fått sitt namn bytt till "Reserverad av Systemet".
Det ligger en fil på den som heter "grldr.bak".
Och om jag högerklickar på hårddisken så kan jag välja "Återställ tidigare versioner", ska jag göra det?

Det stod inget om det när man fick välja vart man skulle installera OS:et. Jag valde bara att den skulle installera på :C, vilket den har gjort. Men varför gör den såhär?

Är det jag hade på hårddisken förut förlorat? Eller går det att få tillbaka? Hur?

Hjälp uppskattas verkligen!!!
Citera
2011-01-26, 21:15
Medlem
när du installerar windows 7, skapas en 100MB stor partition där startfiler och en del verktyg för windows ligger. så det är inget onormalt.

Om du kollar under enhetshanteraren, finns disken med där under Diskenheter?

Om den finns där, kolla under diskhantering, om partitionen finns och att den har en enhetsbokstav tilldelad.

ta gärna en print screen på både enhetshanteraren och diskhantering och du inte löser det.

//zekel
Citera
2011-01-26, 21:36
Medlem
du har nog blandat ihop partitionerna bara.
om det inte löser sig finns det recovery-program som kan plocka fram informationen från disken igen ifall du inte skriver över den genom att installera eller lagra saker på disken.
Observera att du inte bör göra en recovery på samma disk som du bootar ifrån eller lagra Recovery-materialet på samma disk
Citera
2011-01-26, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zekel
när du installerar windows 7, skapas en 100MB stor partition där startfiler och en del verktyg för windows ligger. så det är inget onormalt.

Om du kollar under enhetshanteraren, finns disken med där under Diskenheter?

Om den finns där, kolla under diskhantering, om partitionen finns och att den har en enhetsbokstav tilldelad.

ta gärna en print screen på både enhetshanteraren och diskhantering och du inte löser det.

//zekel
Här får du en dump (Har lite panik så bilden blev för stor xD)
http://data.fuskbugg.se/dipdip/diskhantering.png

Men det verkar som allt finns kvar iallfall, men hur gör jag nu??

På C så har jag operativet, D är för Downloads och E för Filmer etc.
Verkar som Partitionen som skulle ligga på C har tagit D:s plats?
Citera
2011-01-26, 21:56
Medlem
angelofsins avatar
Det verkar som att partitionen finns kvar, men ingen enhetsbokstav verkar vara tilldelad den partitionen. Se om du kan ge den en bokstav där under Diskhantering. Jag har inte Windows själv så kan inte vara mer specifik.
Citera
2011-01-26, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Det verkar som att partitionen finns kvar, men ingen enhetsbokstav verkar vara tilldelad den partitionen. Se om du kan ge den en bokstav där under Diskhantering. Jag har inte Windows själv så kan inte vara mer specifik.
Tackar! Det fungerade och allt fanns kvar.
Men vad ska jag göra med "hårddisken" som har reserverats för systemet (C)? Har inte haft en sådan för vad jag vet :S
Citera
2011-01-26, 22:06
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Tackar! Det fungerade och allt fanns kvar.
Men vad ska jag göra med "hårddisken" som har reserverats för systemet (C)? Har inte haft en sådan för vad jag vet :S

Låt den vara kvar, då den är reserverad av systemet, som det står. Sedan Windows 7 skapar installationsprogrammet den automatiskt om jag inte missminner mig. Storleksmässigt spelar det väl ingen roll då den är 100 Mbyte?
Citera
2011-01-26, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Låt den vara kvar, då den är reserverad av systemet, som det står. Sedan Windows 7 skapar installationsprogrammet den automatiskt om jag inte missminner mig. Storleksmässigt spelar det väl ingen roll då den är 100 Mbyte?
Nä, bara undrade ifall det var något speciellt med den.
Citera
2011-01-26, 22:14
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Nä, bara undrade ifall det var något speciellt med den.

Den fyller säkerligen någon funktion. Jag har dock ingen information att ge dig angående det. Här finns säkert någon som kan fylla i.
Citera
2011-02-01, 22:37
Medlem
sorry, har inte varit in på flashback på några dagar...

skönt att det löste sig

partitionen som det står Reserverad av systemet, innehåller startfilerna för Windows och lite verktyg som dem har lagt till för felsökning och reparation ifall Windows skulle haverera, dock är dem verktygen inga mirakellösare men kan lösa en del mindre problem... :-P

//zekel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in