• 1
  • 2
2011-01-26, 17:43
Medlem
hammarby1964s avatar
Stavros Louca och Gunilla Hammar Säfström säger att Sveriges lärare inte räcker till i Aftonblarret!http://www.aftonbladet.se/wendela/article8460691.ab!

Är dessa "superlärare" som fått göra karriär på att leda en(EN) klass rätt under en VT, verkligen sådana superlärare när de arbetar under vanliga lärarbetingelser 10 klasser 200-350 elever/vecka år ut och år in?

Är det några FB:are som haft dem i skolan och kan avslöja myten??
Citera
2011-01-26, 17:52
Medlem
AlwaysAwesomes avatar
Betvivlar starkt att de skulle vara särskilt mycket bättre än andra lärare. Finns ju riktiga rötägg, men sen antar jag att det finns ganska många som ligger på samma nivå som dessa två.
Citera
2011-01-26, 18:36
Medlem
Knotknets avatar
De verkar ha intresset och brinner för sina elevers utvecklingen. Det är skillnaden på bra och dåliga lärare. De här är säkert duktiga men det finns fler. Men dåliga lärare och slöa läraer ska bort från skolan.
Citera
2011-01-26, 18:38
Medlem
FetFulElaks avatar
http://www.metrobloggen.se/jsp/publi...cle=19.5352735

http://www.metro.se/se/article/2006/...5-23/index.xml

Kan väl vara relevant...
Citera
2011-01-26, 20:39
Medlem
barbiekens avatar
det går ju inte att avgöra som systemet ser ut idag.

lärarna lägger själva upp sin undervisning, utformar själva sina prov och betygsätter själva sina elevers prestationer. det finns inga faktiska kontrollsystem för hur väl lärarens betygssättning motsvarar betygskriterierna. och det är faktiskt ren och skär skandal!

underbart att elever nu kan överklaga sina betyg. för då gäller det att lärarna har på fötterna för de betyg de sätter.
Citera
2011-01-26, 23:46
Medlem
Stavros Loucas kröning till superlärare verkar helt grunda sig på de goda resultat som hans elever på "science-enheten" påstås uppnå, dessa klasser beskrivs på Rinkebyskolans hemsida som: "Sveriges spetsklasser i matematik. Vinnare i den internationella matematiktävlingen Känguruns Hopp de sju senaste åren.".

Alla med normal akademisk allmänbildning känner till begreppet socioekonomiska faktorer och att man alltid måste vikta för detta innan man jämför resultat från tex en grundskola centralt i en universitetsstad och en mitt i ett arbetarklassområde om man vill ha ett mätvärde på hur väl skolan och dess lärare i sig presterar. Att Rinkebyskolan elever med ett upptagningsområde nästan enbart bestående av socialgrupp 3 och lägre skulle ha "Sveriges spetsklasser" och prestera internationella tävlingsresultat i matematik på löpande band framstår naturligtvis som fullständigt osannolikt för varje bildad betraktare.

Tyvärr är inte våra journalister i regel varken bildade eller allmänbildade, de nämner gärna sin viktiga granskande uppgift men hemfaller oftare åt den mer rent kopierande. De tre följande sakerna krävs det inte mycket grävande för att börja ifrågasätta:

(Inom parantes jämför jag med en annan skola med matematikinriktning, Näsbyskolan i Täby.)
  • Tävlingsresultatens giltighet som nationell nivåmätare
Så långt som att Kängrun är internationell tävling stämmer det, runt 6 miljoner elever jorden över deltager varje år. Däremot är inte dess huvudsyfte själva tävlandet utan att stimulera och utveckla (främst de medelmåttiga) elevernas intresse. På den svenska hemsidan kan man läsa "en matematiktävling med inriktning på alla elever, det är alltså inte en elittävling."

Den nationella elittävlingen i Sverige heter Högstadiets matematiktävling, ingen av Loucas elever har nått finalen där.

(Täby: Kängrun nämns inte, däremot att "Skolan har också vid ett flertal tillfällen vunnit den nationella tävlingen Högstadiets matematiktävling, senast läsåret 2008/2009.")
  • Tävlingsresultatens rimlighet
På Rinkebyskolans hemsida ligger en artikel från 2004 som stoltserar med att hela 2 elever i åk 8 och 7 st i åk 9 hade alla rätt. Vad som inte står där men som går att hitta i tidningsartiklar är att i de runt 400 andra klasser i Sverige som gjorde den här tävlingen samtidigt var det bara 1 annan elev som hade alla rätt.

Med kännedom om att tävlingen görs på den egna skolan och de tävlande övervakas på det sätt den egna läraren anser lämpligt överlämnar jag åt var och en att dra sina egna slutsatser...

(Finalen i Högstadiet Matematiktävling går på Danderyds gymnasium och övervakas på det sätt som tävlingsledningen anser lämpligt.)
  • Hans elevernas prestationer
2005 avgick 14 av 28 av Loucas elever i science-klassen med slutbetyget MVG i matematik. Imponerande kan först tyckas, men betänk att detta är en profilklass i matematik där de mest intresserade av runt 130 i en åk 9 på skolan har sållats ut.

(Täby: "Läsåret 2009/2010 hade 22 av våra elever nått MVG i matematik A, den första kursen på gymnasiet, redan på vårterminen i år 9.")

Efter att de tre ballongerna har punkterats är det inte mycket kvar av det som lyfter honom i alla artiklar som är skrivna. Att han är engagerad kan man nog inte ta ifrån honom, men det bör ju krävas lite mer innan man utses till nationell pedagogisk ledstjärna.
Citera
2011-01-27, 10:45
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbieken
det går ju inte att avgöra som systemet ser ut idag.

lärarna lägger själva upp sin undervisning, utformar själva sina prov och betygsätter själva sina elevers prestationer. det finns inga faktiska kontrollsystem för hur väl lärarens betygssättning motsvarar betygskriterierna. och det är faktiskt ren och skär skandal!

underbart att elever nu kan överklaga sina betyg. för då gäller det att lärarna har på fötterna för de betyg de sätter.
Du kan kolla skillnaden mellan nat.prov o betyg o få ett mått på överbetygen.
Citera
2011-01-27, 13:10
Medlem
Azaels avatar
Baserat på intrycket man får ifrån TV så verkar de ju helt klart vara kompetenta och framförallt engagerade och engagerande. Jag är själv utbildad lärare, jobbar inte i branschen längre dock, och tyvärr är väl det så att läraryrket inte direkt lockar de skarpaste hjärnorna och mest brinnande personligheterna i landet och det är därför som undantagen kan lysa så på pass skarpt. Sen så tycker jag i och för sig att nian är lite sent att sätta in insatsen, men bättre sent än aldrig. Svenska skolan lider av flera systemfel dock, så riktade insatser som det här lär inte ordna mycket. Bra TV i alla fall.
Citera
2011-01-27, 14:01
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
OK matteläraren som ska vara ninja, jag antar att han jobbar på rinkebyskolan, i så fall känns det inte det minsta ninja. Vad säger databasen Siris om matten på rinkebyskolan?
I årskurs nio får - av 133 elever, 115 gjorde provet - får 46,1% av eleverna betyget...... G, 34,8% får däremot betyget UNDERKÄNT, 11,3% får MVG, så för varje MVG blir 3 underkända, imponerande. Räknar vi baklänges innebär det att 13elever av 115 får betyget MVG på nationella provet. Rinkebyskolan ligger alltså en bra jävla bit under kommunen som helhets resultat;
Stockholms kommun, 44,8% G, 23,3% VG, 17,7% MVG, 14,3% UNDERKÄNDA.
Klart att han inte är enda läraren men 13 elever på en skola med MVG på nationella känns ju inte super direkt.

NINJA, eller njae.

Sen så sysslade SVT med värsta sortens statistikförvanskning när programmet sändes förra gången, de hävdade att klassen var topp tio (eller liknande) i sverige i matte genom att klassens medel var X och så jämförde man det med hela skolors medel, vilket naturligtvis ger jävligt fel bild. Klassens medel måste naturligtvis vägas mot andra klassers medel, annars säger det jävligt lite.

EDIT: Sen verkar det gått sådär med djupinlärningen http://www.dn.se/nyheter/sverige/kla...t-pa-gymnasiet

Sen har tanten bildat AB http://www.ratsit.se/5568210123
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2011-01-27 kl. 14:07.
Citera
2011-01-27, 19:44
Medlem
Snurrens avatar
Var det inte den där matteläraren Stavros, som blev en hjälte när tunnelbanetåget brann på Rinkeby station för några år sedan. När massmedia rapporterade så skrevs de idel lovord om denna man. Har själv jobbat som lärare i 5 år och förstår att när eleverna älskar sin lärare så spelar han roll, då lär dom sig det han vill lära ut. Fram för fler sådana lärare. Så vill jag inflika att den bästa lärare jag sett "in action" var en obehörig lärare. Men jäklar vilket engagemang han hade. Bättre än dom flesta!!!
Citera
2011-02-18, 08:11
Medlem
evolutes avatar
Att det finns exceptionella lärare är givetvis positivt men det är ingenting som kommer att förändra och förbättra den svenska skolan som helhet. De flesta lärare är givetvis inte exceptionella och kan inte bli det utan det man måste göra är att höja medelnivån på lärandet. Jag tror inte nödvändigtvis bristerna ligger i de enskilda lärarnas kompetens utan i de didaktiska metoder som lärs ut, eller inte lärs ut, på ex. lärarhögskolan och i fortbildningen. Vill vi ha bättre vård i landet så klagar man inte på enskilda läkare utan man utvecklar den medicinska praktiken.

Många klagar på att ex. dåliga kunskaper hos matematiklärare men detta är knappast det största problemet. Istället handlar det om förmågan att förmedla de kunskaper som de redan har. En matematisk talang blir givetvis inte en talangfull lärare eftersom det ställs helt andra krav.

Vad gäller "superlärarna" i Klass 9A tycker jag att man ser ganska tydligt att de är mycket kompetenta och engagerade lärare. Att försöka detaljstudera resultat blir inte meningsfullt eftersom vi inte har tillgång till alla fakta. Det vi har tillgång till är videoupptagningar på hur de fungerar i ett klassrum och där tycker jag att de i många aspeker är föredömen.

Att förvänta sig att de efter ett halvår (?) i en problemklass för alltid ska omvandla eleverna till idealstudenter är orimligt. Det som de kan visa är att det går att vända en trend men någon annan måste ta upp stafettpinnen efter dem.
Citera
2011-02-18, 09:07
Medlem
The Beach boys avatar
Jag tycker det är bättre som det är i USA där undervisningen är mer som en kommunikation mellan elev och lärare. Det är också det ända som jag tycker är bättre i USA vill jag tillägga. Dom har fler tvkanaler det är också bra, men det hör som inte hit. Sen är det alltid bra med lärare som engagerar sig i sina elever.
Senast redigerad av The Beach boy 2011-02-18 kl. 09:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in