• 1
  • 2
2011-01-26, 17:39
Bannlyst
Har en argumentation med en vän som hävdar att Bear Grylls och resten av alla andra skit överlevnads program gör rätt. Jag tycker dock att dem gör jävligt fel. Min farsa har varit officer i 10 år och hävdar att dem har fel.

Nu till frågan: Gör han/dem rätt?
Citera
2011-01-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejpanders
Har en argumentation med en vän som hävdar att Bear Grylls och resten av alla andra skit överlevnads program gör rätt. Jag tycker dock att dem gör jävligt fel. Min farsa har varit officer i 10 år och hävdar att dem har fel.

Nu till frågan: Gör han/dem rätt?
Han gör fel i flera saker.
Tex det där om att gå på lava att man ska springa över den och att skorna smälter stämmer inte alls.
Din pappa är inte ensam om att tycka så flera andra överlevnadsexperter har sagt samma sak.
Ray Mears kallade Bear för jävla flick-scout!
Citera
2011-01-26, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av When6Loves9
Han gör fel i flera saker.
Tex det där om att gå på lava att man ska springa över den och att skorna smälter stämmer inte alls.
Din pappa är inte ensam om att tycka så flera andra överlevnadsexperter har sagt samma sak.
Ray Mears kallade Bear för jävla flick-scout!

En annan sak jag tänker på är att han ska springa och slänga sig hela tiden.
Citera
2011-01-26, 17:44
Medlem
Peripheryys avatar
I överlevnadsprogram så är ju hela skiten planerad så det är ju inget svårt för dom att överleva.Det vore ju en annan grej om du får motorstopp i någon öknen och inte har några redskap med dig.

Men man får ju en hel del tips från program som dessa annars är det typ bara bullshit.
Citera
2011-01-26, 17:45
Medlem
Ni måste lära er att skilja på underhållning och instruktioner
Citera
2011-01-26, 18:01
Medlem
Programmet har en annan inriktning än traditionell överlevnad. Normalt sätt om du t.ex. går vilse i skogen osv så väntar man på hjälp/ vet att hjälpen finns nära. Medans Bear Grylls exempel går ut på att det inte finns någon annan och man måste klara sig själv.

Visst är mycket av det han visar felaktigt men å andra sidan har han säkert precis fått det berättat för sig av någon lokal förmåga.

http://www.youtube.com/watch?v=3UpSlpvb1is
Citera
2011-01-27, 20:53
Awaiting Email Confirmation
Tv-programet med Bear Grylls handlar mer eller mindre om att människor tycker om att se hur den käre Grylls äter upp obehagliga saker som resten av oss inte skulle vilja ta i med pincett. Det är en show som handlar om att dra tittare, inte om att presentera en realistisk bild av verkligheten. Mycket av det som händer där är med stor sannolikhet planerat på förhand.
Citera
2011-01-27, 23:24
Medlem
Bear Grylls kan och säger mycket vettigt, men det gäller att kunna sila mygg och svälja kameler som det heter. Sortera bort alla skit med hans hopp och spring och studs. Det ger liv och spänning i programet och lockar fler tittare men att överleva handlar inte om att kunna göra en mollbergare nerför ett vattenfall.
Citera
2011-01-27, 23:42
Medlem
Tycker Grylls verkar rätt hård. Skulle ta hans ord före en svensk officerare. SAS eller Kontorsråtta? Kom igen.. Skulle vilja se er dyka under 3dm tjock is och klättra i berg
Citera
2011-01-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowski90
Tycker Grylls verkar rätt hård. Skulle ta hans ord före en svensk officerare. SAS eller Kontorsråtta? Kom igen.. Skulle vilja se er dyka under 3dm tjock is och klättra i berg

Vänta då så ska jag hoppa i..
Citera
2011-01-28, 15:38
Medlem
torkeltuvas avatar
Jo dyka under 3 dm is och klättra i berg har jag nog allt gjort, men aldrig att jag skulle ens komma på tanken i en överlevnadssituation om jag inte led av allvarlig dödslängtan. Det finns ju lite grundprinciper man kan ha nytta av att följa om man vill klara sig.
1. Håll dig torr. Blöt kommer du att frysa och drabbas av hypotermi som slutigen leder till att du på ett eller annat sätt dör. Att se Mr Grylls bada i isvakar, åka forsränning fullt påklädd osv, osv i all oändlighet visar ju att det bara är en machoshow i avsikt att imponera på stadsbor.
2. Ät inte en massa skit, som ormar, ödlor, insekter, grodor mm. Det du riskerar är att drabbas av magsjuka, rännskita, spysjuka osv. Detta gör att du torkar ut och slutligen dör.
3. Drick inte piss och en massa annat jox bara för att du ser det som vätska.. Risken är att du spyr upp all fin vätska du redan har i magen och torkar ut, dessutom riskerar du att paja njurar och det gör INTE att man överlever. Det finns överlevnadshistorier om folk som hinkar i sig piss, och flertalet gånger så överlever dom TROTS att dom hällt i sig det, inte tack vare.
4. Klättra inte runt som en apa i ruttna rep och skit du inte vet håller, var medveten om omgivningen och MINIMERA riskerna. Trillar du ner och bryter en fot, ett ben, bäckenet osv, så är du rökt, räkna med det. Du kommer ingenvart och du kommer sannolikt att ligga skadad på en plats som ingen jävel hittar, ens från helikopter.
Programmet är kul och jag tittar gärna på det, men det är en konstruktion för såna som blir imponerade av machostuket. Inget annat.
ödmjukast
/T
Citera
2011-01-28, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bowski90

Kontorsråtta? En riktig karl är det vi snackar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in