2011-01-26, 16:18
Medlem
knullklassons avatar
Sånt här gör mig förbannad. En tjej med slöja söker praktik hos en frisörsalong men får, av förklarliga skäl, nobben p.g.a. att hon bryter mot klädpolicyn de satt upp. Hon anmälde till DO, som nu stämt den stackars företagaren på 150,000 kr.
Att "ta seden dit man kommer" är ett talessätt som man kommer väldigt, väldigt långt på när man vistas i främmande kulturer. Hur har en sådan här människa tänkt att hon ska integreras i ett västerländskt samhälle på ett smidigt sett om hon inte själv är villig att anpassa sig?

"2009 erbjöd sig frisörsalongen/caféet att ta emot sommarpraktikanter. Men när den tilltänkta praktikanten kom till salongen, tillsammans med skolkuratorn, blev hon uppmanad att ta av sig sin huvudduk. Huvudduk passade inte ihop med salongens klädpolicy, enligt den frisör som tog emot henne. Den unga kvinnan nekade och frågade om hon inte kunde få praktisera i cafédelen istället, men fick svaret att där var fullt."
http://www.skanskan.se/article/20110125/MALMO/110129811/1004/*/nekades-praktik-pa-grund-av-huvudduk

Religion var något, som tack och lov, sakta men säkert höll på att raderas ut från det svenska samhället. Men sedan 10-15 år tillbaka i tiden är läget dessvärre omvänt.
Citera
2011-01-26, 16:21
Bannlyst
Nej fy fan.. Speciellt när det gäller en hårsalong där fokusen ligger på just håret.

Samma jävla sak som om jag skulle ha på en mössa när jag jobbar, ingen disciplin alls.
Om jag hade gått in i en hårsalong och sett massa frisörer som döljer deras hår med någon sorts huvudbonad hade jag inte tvekat på att vända direkt och sökt mig till en vettigare hårsalong.

Senast redigerad av ponni 2011-01-26 kl. 16:23.
Citera
2011-01-26, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Sånt här gör mig förbannad. En tjej med slöja söker praktik hos en frisörsalong men får, av förklarliga skäl, nobben p.g.a. att hon bryter mot klädpolicyn de satt upp. Hon anmälde till DO, som nu stämt den stackars företagaren på 150,000 kr.
Att "ta seden dit man kommer" är ett talessätt som man kommer väldigt, väldigt långt på när man vistas i främmande kulturer. Hur har en sådan här människa tänkt att hon ska integreras i ett västerländskt samhälle på ett smidigt sett om hon inte själv är villig att anpassa sig?

"2009 erbjöd sig frisörsalongen/caféet att ta emot sommarpraktikanter. Men när den tilltänkta praktikanten kom till salongen, tillsammans med skolkuratorn, blev hon uppmanad att ta av sig sin huvudduk. Huvudduk passade inte ihop med salongens klädpolicy, enligt den frisör som tog emot henne. Den unga kvinnan nekade och frågade om hon inte kunde få praktisera i cafédelen istället, men fick svaret att där var fullt."
http://www.skanskan.se/article/20110125/MALMO/110129811/1004/*/nekades-praktik-pa-grund-av-huvudduk

Religion var något, som tack och lov, sakta men säkert höll på att raderas ut från det svenska samhället. Men sedan 10-15 år tillbaka i tiden är läget dessvärre omvänt.

Helt rätt, men tyvärr är det väl en annan blatte som ville visa muslimen kalla handen. En svensk VET att det kostar att göra så, en blatte som driver firma har ju helt andra riktlinjer. Det kommer inte kosta hudingen en enda spänn till skillnad från en svensk. Som efter en sådan händelse lika gärna kunnat slå igen.
Citera
2011-01-26, 16:52
Bannlyst
Aldrig tar man upp

Vad så hemskt att visa håret?

Men det är klart, när en burkaklädd kvinna inte ens vågar visa ögonen
Citera
2011-01-26, 17:09
Bannlyst
Sanningen om slöjan

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1362653/Religionshistoriker-tror-pa-okad-tolerans.html

”Slöjan bärs för att kvinnor måste skyla sig så att männen inte kan se deras hår eller hals. Helst ska kvinnan täcka sig helt för annars kan männens sexuella lustar vakna! En sedvänja som förvandlar mannen till en best som inte kan kontrollera sina impulser.”

Varför tigs detta ner medvetet i åratal om debatter om detta plagg?

Varför tar man inte upp, vad är så hemskt att visa håret?

I stället malar man på "diskriminerad"

SK feminiter borde ställa sig i skamvrån! ALLA som stödjer slöjan och samtidigt är för ett jämnställd samhälle är givetvist stora hycklare!

Skrämmande hur stor okunskap många har

Eller så är det medvetet
Citera
2011-01-26, 17:36
Medlem
ozzyruless avatar
Ska jag vara förvånad över detta? Nej! Tycker som någon innan sa att vi skaffar en egen flashback religion!

Förövrigt har jag mött detta fenomen själv. Muslimer som inte vill raka av sig skägget som varit dataingenjörer och fysiker i Irak. Och därför inte fått något jobb här, pga skägget. Dags att anpassa sig???
Citera
2011-01-26, 22:19
Bannlyst
Den här lagen är jättelätt att komma runt, man kan som arbetsgivare bara sköta bortsållningen på ett snyggt sätt. Det enda DO kan åstadkomma är att avlöna en stab av advokater och skapa politiskt hyckleri bland arbetsgivare som slutar vara ärliga med varför de sorterar bort folk.

Om någon hade velat välja bort mig för att jag är vit hade jag hellre velat få höra det från dem än att de sa att "nej det är fullt".
Citera
2011-01-26, 22:25
Bannlyst
Klart att det är rätt av henne att stå på sig. Varför ska hon behöva ta av sig slöjan för? Skulle ha gjort samma sak.
Citera
2011-01-26, 22:31
Medlem
KillForSatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Klart att det är rätt av henne att stå på sig. Varför ska hon behöva ta av sig slöjan för? Skulle ha gjort samma sak.
Som arbetsgivare ska man ha rätt att välja vem man vill anställa. Om den arbetssökande inte accepterar företagets regler så är det väl bara att hitta ett jobb där man får som man vill? Tror knappast att jag skulle få ha kvar min anställning om jag gick klädd som gg allin till jobbet
Citera
2011-01-26, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KillForSatan
Som arbetsgivare ska man ha rätt att välja vem man vill anställa. Om den arbetssökande inte accepterar företagets regler så är det väl bara att hitta ett jobb där man får som man vill? Tror knappast att jag skulle få ha kvar min anställning om jag gick klädd som gg allin till jobbet

Ett litet sjal på huvudet som täcker ens hår stör dig? I sådana fall är det verkligen något fel på dig. Alla vill inte se ut som kvinnorna i din omgivning. Acceptera det.

Det är exakt sådana här problem som uppstår bland svenskar och muslimer. Hur fan ska man kunna integreras i samhället när man inte ens får vara sig själv? Det är inte muslimerna det är fel på, utan ni.
Senast redigerad av Lampara 2011-01-26 kl. 22:40.
Citera
2011-01-26, 22:44
Medlem
Deliberatelys avatar
Är artikeln medvetet skrivet så att all väsentlig information är uteslutet? Iallafall, av den minimala information om anledningen till att personen inte fick praktisera så får vi:

''Men när den tilltänkta praktikanten kom till salongen, tillsammans med skolkuratorn, blev hon uppmanad att ta av sig sin huvudduk. Huvudduk passade inte ihop med salongens klädpolicy, enligt den frisör som tog emot henne.''

Sen i slutet av artikeln så står det att anledningen till stämningen var:

Kvinnan anmälde salongen/caféet till DO som stämt den till AD för att ha diskriminerat den unga kvinnan genom att ha nekat henne praktikplats på grund av att hon bär religiös huvudbonad.

Samt får vi veta att:

''Diskrimineringen har samband med hennes religion och kön.''

Frisören som nekade personen praktikplats sa inte:

- ''Religiösa huvudbonader är förbjudet men alla andra huvudbonader är tillåtna.''

Eller:

- ''Pga din religion och ditt kön så får du inte praktikplats.''

Således är anmälningen och stämningen helt falsk och anledningarna är rena lögner.
Citera
2011-01-26, 22:51
Medlem
KillForSatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Ett litet sjal på huvudet som täcker ens hår stör dig? I sådana fall är det verkligen något fel på dig. Alla vill inte se ut som kvinnorna i din omgivning. Acceptera det.

Det är exakt sådana här problem som uppstår bland svenskar och muslimer. Hur fan ska man kunna integreras i samhället när man inte ens får vara sig själv? Det är inte muslimerna det är fel på, utan ni.
Ni ska inte tillåtas att integreras, ni ska hållas på behörigt avstånd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in