2011-01-26, 15:43
Medlem
Dprests avatar
Ja... Jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Jag var ute och rände igår och självklart var man inte långt från redlös och lika kåt. Jag klämde en pizza runt 1 och hamnade ganska snart därefter på en efterfest där saliv och andra kroppsvätskor utbyttes med en mycket formidabel hona, av olika anledningar var jag tvungen att bege mig från denna annars mycket angenäma tillställning och tänkte inte mer på det.

Nu idag ringer en av mina kamrater och berättar att donnan jag underhållit igår kväll drabbades av en allergisk reaktion som tydligen skulle utlösts av laktos. Hon är såpass allergisk att hon dör om hon får i sig laktos och inte tar någon kinaspruta i benet typ. Han berättade att hon vid något tillfälle fått grädde på handen och den hade blivit helt uppsvullen med utslag och irritation.

Nu är det så att jag är en extrem ostälskare och jag undrar sonika om jag men framför allt min ostkäft kan ha legat till grunden för denna reaktion?

Vi idkade 10 minuter efter pizzan, tror jag. Jag vet inte hur länge vi höll på men jag vet att jag var hemma vid 5. Jag vet ingenting om hur hon mår, när hon fick reaktionen eller liknande, min kamrat är lika ovetande. Om det skulle vara jag som ligger bakom detta ofrivilliga illdåd så måste väl ändå reaktionen utlösts när hon först kom i kontakt med laktosen? Och om jag inte minns helt fel så finns det väl inte så mycket laktos i ost som i te x mjölk pga det försvinner i tillverkningsprocessen?

Både jag och mitt samvete är tacksam för svar,

Mvh
Citera
2011-01-26, 15:51
Medlem
htebacinoms avatar
Haha låter helt sjukt att nåt sånt skulle kunna påverka så allvarligt, nötallergiker har man ju hört om men inte fan laktos. Med tanke på att honan också var påverkad kanske hon fick för sig att ljuga lite efter att hon tryckt i sig en big-pack glass på egen hand? Tror hon myttAr lite
Citera
2011-01-26, 15:51
Medlem
Danro80s avatar
Ett alternativ är ju att denna fröken har druckit någon drink som det har varit lite mjölk i utan att hon har tänkt sig för på fyllan.
Citera
2011-01-26, 15:57
Medlem
Skatteskolks avatar
Kan tennisspelaren Richard Gasquet lämna ett positivit dopingprov för att han hånglat med någon som snortat kokain så varför inte... Fast är man världsstjärna så kommer man undan.

Jag skulle spåna vidare på ämnet och kolla nötallergi och ägg. Det är ju något folk kan dö av med och det är ju lite vanligare.

Om du åt kebabpizza eller hade sås på pizzan så kan det ju varit laktos i den om det var mjölkprodukter.

Långsökt ja, men inte helt osannolikt. Då är hon i alla fall vansinnigt allergisk.

Skatteskolk
Citera
2011-01-26, 16:02
Medlem
ivanrebroffs avatar
Mer troligt är att hon är allergisk mot mjölkprotein. Vid exponering kan man, om man har svår allergi, drabbas av anafylaktisk chock med de symtom du beskriver.

Om hon lider av en så svår allergi att hon får en så kraftig reaktion för en så liten mängd som mot förmodan skulle funnits kvar i munhålan, så tycker jag att det är ansvarslöst att hon inte är mer försiktig. Du ska inte ha dåligt samvete, för hon berättade ju inget!

En anafylaktisk chock kommer väldigt snabbt och plötsligt, hon skulle känt att det började dra igen i halsen inom några sekunder. Var du verkligen så snabb från platsen?
Jag finner det osannolikt att osten skulle utlöst detta.

Observera skillnaden mellan allergi mot mjölkprotein och laktosintolerans
Citera
2011-01-26, 16:07
Medlem
hon är nog inte laktosintolerant utan allergisk mot mjölkproteinet eller något som jag, då de jag känner som är laktosintoleranta endast får magont när de får i sig mjölk.
själv har det aldrig hänt något allvarligare än eksem eller svullen läpp eller tunga då jag fått i min små mängder mjölk av kyssar eller ätit chips med mjölk i utan större problem.
Citera
2011-01-26, 18:46
Medlem
Dprests avatar
Har pratat med henne och hon mår bra. Hon var allergisk mot mjölkprotein och inte laktos som många misstänkte, hon vet inte hur hon hade fått i sig det. Men hon trodde inte det var jag i varje fall.

Skönt att löste sig, det händer fan konstiga saker ibland...

Tack för svaren,

Mvh
Citera
2011-12-05, 02:30
Medlem
nildavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dprest
Ja... Jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Jag var ute och rände igår och självklart var man inte långt från redlös och lika kåt. Jag klämde en pizza runt 1 och hamnade ganska snart därefter på en efterfest där saliv och andra kroppsvätskor utbyttes med en mycket formidabel hona, av olika anledningar var jag tvungen att bege mig från denna annars mycket angenäma tillställning och tänkte inte mer på det.

Nu idag ringer en av mina kamrater och berättar att donnan jag underhållit igår kväll drabbades av en allergisk reaktion som tydligen skulle utlösts av laktos. Hon är såpass allergisk att hon dör om hon får i sig laktos och inte tar någon kinaspruta i benet typ. Han berättade att hon vid något tillfälle fått grädde på handen och den hade blivit helt uppsvullen med utslag och irritation.

Nu är det så att jag är en extrem ostälskare och jag undrar sonika om jag men framför allt min ostkäft kan ha legat till grunden för denna reaktion?

Vi idkade 10 minuter efter pizzan, tror jag. Jag vet inte hur länge vi höll på men jag vet att jag var hemma vid 5. Jag vet ingenting om hur hon mår, när hon fick reaktionen eller liknande, min kamrat är lika ovetande. Om det skulle vara jag som ligger bakom detta ofrivilliga illdåd så måste väl ändå reaktionen utlösts när hon först kom i kontakt med laktosen? Och om jag inte minns helt fel så finns det väl inte så mycket laktos i ost som i te x mjölk pga det försvinner i tillverkningsprocessen?

Både jag och mitt samvete är tacksam för svar,

Mvh

ah,. det var antagligen du. ert salivutbytande gav henne små mängder mjälkprotein (man kan inte vara allergisk mot laktos) och det gav henne en fördröjd med kraftig reaktion. Korkad brud som inte frågade dig innan ni börja hångla om du käkat mjölk nyligen.
Citera
2011-12-05, 02:32
Medlem
nildavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Mer troligt är att hon är allergisk mot mjölkprotein. Vid exponering kan man, om man har svår allergi, drabbas av anafylaktisk chock med de symtom du beskriver.

Om hon lider av en så svår allergi att hon får en så kraftig reaktion för en så liten mängd som mot förmodan skulle funnits kvar i munhålan, så tycker jag att det är ansvarslöst att hon inte är mer försiktig. Du ska inte ha dåligt samvete, för hon berättade ju inget!

En anafylaktisk chock kommer väldigt snabbt och plötsligt, hon skulle känt att det började dra igen i halsen inom några sekunder. Var du verkligen så snabb från platsen?
Jag finner det osannolikt att osten skulle utlöst detta.

Observera skillnaden mellan allergi mot mjölkprotein och laktosintolerans
'

anafylaktiska chockar kan vara fördröjda också, fråga en som vet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in