• 1
  • 2
2011-01-26, 14:28
Medlem
hej !
det är så att jag sålde en pryl i tradera för ca 600 kr, har fått betalningen och skickat iväg paketet i en sån grön postpåse. Slängde tyvärr kvittot. Köparen säger att han inte har fått varan och tänker polisanmäla mig =/ vad ska jag göra ? hur stor risk är det att jag åker dit för bedrägeri ?
Citera
2011-01-26, 15:24
Medlem
Bara o bevisa att du skickade den, borde ju finnas nånstans att du skickat den, typ från postcentralen du gjort det, fan vet jag
Citera
2011-01-26, 15:32
Medlem
Forbliranonyms avatar
Precis kontakta företaget som skickade varan så kan du nog få ut en fraktorder.
Citera
2011-01-26, 15:37
Medlem
Flyktsodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Precis kontakta företaget som skickade varan så kan du nog få ut en fraktorder.

Fraktorder? Vad dillar du om? TS har skickat varan i Postens frankerade gröna påse och detta sker utan alla former av kolli-ID, spårnummer och dylikt. Det är likställt med att skicka ett helt vanligt A5-kuvert med ett frimärke. Lycka till att bevisa det, även med kvitto från inlämningsstället är det ett kärvt läge eftersom det inte säger ett dugg om vad som har skickats i påsen eller för den delen om påsen ens är skickad. Det enda kvittot visar är att TS köpt en grön påse - that's it.
Citera
2011-01-26, 15:56
Medlem
då undrar jag måste han inte ha bevis att jag inte har skickat den ? hur ofta utreder polisen sådanna fall ? går det att utreda ens ?
Citera
2011-01-26, 16:54
Medlem
Ord mot ord. Osannolikt att polisen kommer höra av sig, om dem skulle göra det så är det osannolikt att de skulle fortsätta utredningen efter att ha hört din historia. Brott kommer inte att kunna styrkas. Hota med att anmäla tillbaka för falsk anmälan. Vilket inte heller kommer kunna styrkas om dem inte gör husrannsakan och hittar vad du skickat, vilket är osannolikt att de skulle besvära sig med.
Citera
2011-01-26, 17:10
Medlem
sediginteoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopeteroo
då undrar jag måste han inte ha bevis att jag inte har skickat den ? hur ofta utreder polisen sådanna fall ? går det att utreda ens ?

Ord mot ord, läggs ner bums. Kontra och fråga om bevis på att han inte fått den.
Citera
2011-01-26, 18:58
Medlem
jag vet inte vad jag ska göra, vill inte få en prick eller nåt... eller ska jag lämna tillbaka pengarna ? eller är det helt lugnt ? jag har ju trots allt skickat iväg paketet=/
Citera
2011-01-26, 19:29
Medlem
sediginteoms avatar
Vafan du får ingen "prick" det går ju inte att bevisa att du skickat eller att han har tagit emot paketet. Dessutom kan paket dyka upp efter flera veckor (2 mån väntade jag en gång). Säg åt snubben att han får vänta och vill han polisanmäla så låt han göra det. Ställ han mot väggen lite genom att påstå att du misstänker att han tagit emot varan och nu vill han ha pengarna också. Du kan ta det lugnt
Citera
2011-01-26, 23:04
Medlem
Citat:
jag vet inte vad jag ska göra, vill inte få en prick eller nåt... eller ska jag lämna tillbaka pengarna ? eller är det helt lugnt ? jag har ju trots allt skickat iväg paketet=/

Det ni skall göra gemensamt är att få ihop en anmälan hos posten om förlorad försändelse,
posten kommer till en början att säga att de har inget ansvar eftersom det inte är en registrerad försändelse detta är bara skitprat det är klart att de har ansvar du har betalt porto och de har därigenom tatt på sig att leverrera varan,
I vilket fall så finns det speciella formulär att fylla i , Detta är ju faktiskt något som köparen också skulle tänkt på innan han börjar orera om polisanmälan.
Citera
2011-02-01, 14:18
Medlem
okey, han har lagt en anmälan på mig via polisens hemsida.... vad händer nu ? kommer polisen hem till mig eller kommer dem ringa mig ? och vart kommer detta leda ? jag har aldrig blivit anmäld, så är lite orolig
Citera
2011-02-01, 15:09
Medlem
ideviants avatar
Citat:
okey, han har lagt en anmälan på mig via polisens hemsida.... vad händer nu ? kommer polisen hem till mig eller kommer dem ringa mig ? och vart kommer detta leda ? jag har aldrig blivit anmäld, så är lite orolig

Det kommer leda till att dom ber amerika att skicka en helikopter med swatsoldater, skjuta skallen av dig.

Eller inte.

Dom kommer antagligen läsa anmälan, köparen får sedan hem ett brev där det står att Förundersökningen är nedlagd.
Dom har 0 resurser för sånnt här, 600kr är småpotatis.

Vart med om liknande fast då var jag "offret" och det handlade om drygt 6500kr. antagligen han som försöker lura dig.

Passa på att anmäla honom för bedrägeri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in