2011-01-26, 10:48
Medlem
Jag råkade spilla vatten över min Macbook 13" (Model A1342) vilket ledde till att CMD och ALT "hängde sig". Jag skruvade därför isär datorn och rengjorde tangentbordet med elektronikspray.

När jag sedan skruvade ihop datorn igen så går den inte att starta. När datorn startar operativsystemet (alltså ca 30 s efter uppstart) så slår datorn ifrån strömmen och tvärdör. Jag tänkte att jag kanske hade glömt någon kontakt eller liknande så jag tog noga isär/ihop datorn igen men upplever samma fel.

Någon som har en idé på vad som är fel?

Tacksam för svar ...
Citera
2011-01-26, 10:52
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapteeen
Jag råkade spilla vatten över min Macbook 13" (Model A1342) vilket ledde till att CMD och ALT "hängde sig". Jag skruvade därför isär datorn och rengjorde tangentbordet med elektronikspray.

När jag sedan skruvade ihop datorn igen så går den inte att starta. När datorn startar operativsystemet (alltså ca 30 s efter uppstart) så slår datorn ifrån strömmen och tvärdör. Jag tänkte att jag kanske hade glömt någon kontakt eller liknande så jag tog noga isär/ihop datorn igen men upplever samma fel.

Någon som har en idé på vad som är fel?

Tacksam för svar ...

Hoppas att du inte hade garanti kvar. En isärskruvad laptop tar bort den.
Citera
2011-01-26, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniko
Hoppas att du inte hade garanti kvar. En isärskruvad laptop tar bort den.

Har ingen garanti kvar och om det sitter fuktsensorer i så är den ändå rökt. Vet heller inte hur dem kan se om jag har tagit isär datorn då jag inte behövt ta bort några "bryter garanti lappar".

Någon som har någon aning om min fråga? Slår den av automatiskt om den inte får kontakt med någon HD? Hur kommer man in i BIOS läget så kanske jag kan se där vilka enheter den har kontakt med?
Citera
2011-01-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapteeen
Har ingen garanti kvar och om det sitter fuktsensorer i så är den ändå rökt. Vet heller inte hur dem kan se om jag har tagit isär datorn då jag inte behövt ta bort några "bryter garanti lappar".

Någon som har någon aning om min fråga? Slår den av automatiskt om den inte får kontakt med någon HD? Hur kommer man in i BIOS läget så kanske jag kan se där vilka enheter den har kontakt med?

Svar: Ja, en dator klarar såklart inte att starta operativsystemet från hårddisken om den inte är ikopplad, tyvärr så har jag mycket mer erfarenhet av PC än Mac.

// Jollllis
Citera
2011-01-26, 16:55
Medlem
mefedronkungens avatar
Om du nån gång spiller vatten över en PC-laptop - slit omedelbart ur batteriet och låt datorn lufttorka.
Ang mac så vet jag inte men köper man en "kvalitetsdatoj" för 19 000 kan man ju tycka att den ska klara lite stänk.
Citera
2011-01-26, 17:32
Medlem
svenskbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mefedronkungen
Om du nån gång spiller vatten över en PC-laptop - slit omedelbart ur batteriet och låt datorn lufttorka.
Ang mac så vet jag inte men köper man en "kvalitetsdatoj" för 19 000 kan man ju tycka att den ska klara lite stänk.

Bara för att du köper rysk kaviar så smakar den inte bra om du pissar på den.
Visst smakar den kanske bättre än abbas kvaiar trots pisset.

Men fortfarande smakar den inte bra.
Citera
2011-01-26, 18:26
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskback
Bara för att du köper rysk kaviar så smakar den inte bra om du pissar på den.
Visst smakar den kanske bättre än abbas kvaiar trots pisset.

Men fortfarande smakar den inte bra.
Och pissar man på elektronik så blir det problem oavsett pris. Har man otur hoppar väl strömmen upp och biter en i snasen också
Citera
2011-01-26, 23:24
Medlem
PeteDandys avatar
Låter som en dyr reparation.
Citera
2011-01-27, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mefedronkungen
Ingen elektronik gillar vätska, oavsett om det är en PC eller Mac, tv eller förstärkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in