2011-01-26, 04:05
Medlem
Tråden "Den vidriga undre medelklassen" fick mig att undra varför och framför allt hur; man kan se ner på människor som har det lite sämre ställt än sig själv. Så därför startar jag den här tråden.

(Ledsen om tråden nu blir felplacerad)

Eftersom en bild säger mer än tusen ord: Dessa foton (gjorde ett collage) som jag kom över i natt på Facebook ringar in ett ganska intressant samhällsfenomen. Vissa grupper ur den övre medelklassen tycks ha en inneboende förtjusning för att se ner på andra (fattigare) människor.

Varför gör de sig till? Vad håller de på med? Varför tror dem att de tillhör en bättre "klass" än oss andra?

Vad hände med den stolta arbetarklassen, som stod för sina värderingar och sitt klasshat? Varför sneglar så många på Hollywoodfruarna och Stureplan? Vem är det som lurat övre medelklass bratsen att tro att de är tillhör de "lyckade" i livet? Vem är det som fått tusentals barn växa upp i tron om att de är bättre än andra eller ännu värre - rikare och därför mer värda?

Kan det rentav vara bristen på empati, logik och verkligetsuppfattning som får dessa människor att känna sig överlägsna och söka sig till och tråna efter eliten runt Stureplan?

Tilläggas kan väl också att bilderna är troligtvis extremt likt personen som startade den andra tråden
Citera
2011-01-26, 04:47
Medlem
luktar aktivist
Citera
2011-01-26, 08:56
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Gillar inte när folk hatar andra som de inte ens känner. Lite taskigt av dem att ha en sån tråd, lika taskigt av oss att skriva i den här. Tänkte först skriva att vi kan ju inte rå för i vilken del av samhället vi föddes, men sen kom jag att tänka på att det finns de som har det mycket värre. Finns exempelvis väldigt mycket rasister här på fb, så har man flytt från ett krig och kommit hit är det inte lätt.

Om överklassen ser ned på mig bryr jag mig inte. Visserligen kommer jag från en mindre bruksort och i sånna är det ju sällan populärt att flasha med pengar.
Citera
2011-01-26, 09:40
Medlem
bjornebarns avatar
I Sverige är det inte konstigt. Folk som har det lite bättre till jättebra ställt, är de som straffas mest och blir mest pissade på av statens diskriminerande lagar, som säger att rika skall jobba för alla, medan fattiga inte skall behöva jobba. Det är klart man blir sur, när man känner att nästan alla ens pengar (procentuellt sett) går till folk som är oförmögna eller rent av för lata för att klara sin inkomst själv.

Man kan tycka att det är missriktat hat, och att det är politikerna man skall bli sur på, men nu är det ju tyvärr så att det är folket, och speciellt då de fattiga, som väljer just dessa politiker. Hatet är alltså inte missriktat och det hela är jämförbart med att bli sur på en inbrottstjuv hemma hos sig.

EDIT

Jag tycker dessutom att folk skall sluta med argumentet "de har fötts fel samhället". Det argumentet stämmer i vissa länder, ja, men Sverige är ett land där ALLA har samma möjligheter till att få utbildning och skaffa jobb. Det är en bra sak, för politik skall inte vara diskriminerande (vilket den är i dag med progressv beskattning, för att ta ett exempel).
Senast redigerad av bjornebarn 2011-01-26 kl. 09:48.
Citera
2011-01-26, 10:42
Medlem
TheHorrors avatar
Jag tycker det känns lite svagt att sitta och gnälla på andras situationer, då det är den enskilda människan som räknas och inte vad denne/andra har för inkomst/rikedomar.

Att ha ett samhälle som är så perfekt jämställt ekonomiskt sätt, är lika orealistiskt som att alla skall ha flygplan till bilar. Se till att din egen vardag blir dig själv värdig, gör dom handlingar som rättfärdigar dig, men ni skall veta att i det mänskliga samhället så har ojämnheter i ekonomin en fruktansvärd betydelse både för våran utveckling och vårat sätt att leva.

Sedd ur olika perspektiv, dom som sneglar upp mot de rikare människorna, och grunnar sig på det, är ju egentligen inte bättre än dom i så fall, då du drivs av samma lust för pengar som dom...
Citera
2011-01-26, 10:48
Medlem
JJ233s avatar
Skulle man komma ifrån en relativt välbärgad familj, dock född och uppvuxen i en bruksort. Där skulle man aldrig kunna sagt ett dyft om hur mycket pengar man har ägt eller hur mycket föräldrarna äger. Nämner man då att ens föräldrar tjänar över 45lax i månaden blir det ett jävla liv, då är det fel hit och dit och det är ändå inte stora pengar..
Ren avundsjuka från den så kallade "arbetarklassen" som inte vill något annat än ha pengar och när någon annan har pengar är det fel på hela systemet.

Medelklassen vandrar däremot runt och hoppas dom stora pengarna ska komma in på kontot genom att spela på hästar eller liknande, så extremt avundsjuka på överklassen att det är sanslöst. Ska hela tiden framförhålla sig bättre än vad de egentligen är.

Sen har vi den trevliga överklassen, de som skyller allt på de fattigare och att Sveriges politik är så vänster inriktad att de inte har råd att överleva, säger att hela skattesystemet är korrupt och att alla skattade pengar går till folk som bidragsfuskar.

Överklassen=Giriga
Arbetarklassen=Avundsjuka
Medelklassen=Giriga och avundsjuka

Det finns idioter i varje klass, men det gör inte hela klassen till idioter. Vi lever i en värld som är styrd av pengar så det vore konstigt om folk inte ville ha pengar.
Citera
2011-01-26, 17:21
Medlem
Det går att hitta något att se ned på i alla samhällsklasser. När folk ser ut, pratar, äter eller beter sig på ett speciellt sätt, för att de tillhör en viss social grupp - så blir det i regel rätt "vidrigt" när man ser på det från utsidan. Det är inte själva klassfenomenen, utan konformiteten och inskränktheten som kan vara lite frånstötande.
Citera
2011-01-27, 03:29
Medlem
Generella skillnader går att finna mellan olika klasser men den individuella variationen är större. Därmed finner jag det meninglöst att raljera över klass. Istället identifierar jag mig som svensk och nordeuropé. Att ställa klasser mot varandra, män och kvinnor mot varandra eller nordeuropeér mot varandra är kontraproduktivt för både Sverige och västvärlden. Hela diskussionen kring "White-trash" som växt fram är djupt tragisk. Både för de på samhällets botten och för de som ser ner på sina bröder. Istället borde folk visa medkänsla för våra bröder än om realpolitiska verktyg för att hjälpa saknas.

/Pu
Citera
2011-01-27, 12:13
Medlem
Opaques avatar
Övre medelklass ? Det är ofta dom som driver företag med anställda.

Som företagare i Sverige får man ständigt och jämt veta att man är otrolig priviligerad som ska skattas hårt och helst skämmas att man suger ut sina anställda. Det är en form av avundsjuka förklädd som klasskamp.

Ingen verkar riktigt fundera på att företagande, speciellt i exportsektorn, drar in kapital till Sverige. Samma kapital som ska betala Sveriges välfärd eftersom det beskattas .

För dessa företagare har jag personligen inget annat än respekt.
Citera
2011-01-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Generella skillnader går att finna mellan olika klasser men den individuella variationen är större. Därmed finner jag det meninglöst att raljera över klass. Istället identifierar jag mig som svensk och nordeuropé. Att ställa klasser mot varandra, män och kvinnor mot varandra eller nordeuropeér mot varandra är kontraproduktivt för både Sverige och västvärlden. Hela diskussionen kring "White-trash" som växt fram är djupt tragisk. Både för de på samhällets botten och för de som ser ner på sina bröder. Istället borde folk visa medkänsla för våra bröder än om realpolitiska verktyg för att hjälpa saknas.

/Pu

Eller så lägger man ned kollektivismen helt och börjar identifiera sig själv som en individ med individuella egenskaper (visserligen präglade av omgivningen) istället för som svensk/europé/arbetarklass/medelklass.
Citera
2011-01-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Eller så lägger man ned kollektivismen helt och börjar identifiera sig själv som en individ med individuella egenskaper (visserligen präglade av omgivningen) istället för som svensk/europé/arbetarklass/medelklass.

Är du jude? Skulle du i så fall vilja släppa din judiska identitet och istället bara identifiera dig som en individ?

/Pu
Citera
2011-02-16, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym

Citat:
Ursprungligen postat av Pu
Är du jude? Skulle du i så fall vilja släppa din judiska identitet och istället bara identifiera dig som en individ?

Min fråga kan tyckas konstig. Men av Pseudoanonym posthistorik att döma så är han jude. Och judar argumenterar ofta för att européer inte ska identifiera sig som européer. Samtidigt anser de ofta att judar själva ska identifiera sig som judar. Därav min fråga till herr Pseudoanonym.

/Pu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in