2011-01-25, 06:35
Medlem
(Ledsen om tråden nu blir felplacerad).

Eftersom en bild säger mer än tusen ord: Detta foto som jag kom över i natt på Facebook ringar in ett ganska intressant samhällsfenomen. Vissa grupper ur arbetarklassen och den undre medelklassen tycks ha en inneboende förtjusning inför någonting de själva hade beskrivit som "flärd".

Varför gör de sig till? Vad håller de på med?

Vad hände med den stolta arbetarklassen, som stod för sina värderingar och sitt klasshat? Varför sneglar så många på Hollywoodfruarna och Stureplan? Vem är det som lurat undersköterskorna att tro att de är fem hundra kronor från "det goda livet"? Vem är det som fått tusentals barn växa upp i tron om att de ska bli "entreprenörer" eller ännu värre - "akademiker" - med värdelösa examina från Mittuniversitet eller liknande.

Varför är det så få människor som står upp för sin arbetarklass? Vad är det för fel på att ha ett vettigt arbetaryrke?

Min gissning är TV. Den sunda fascination man känt inför diverse mediepersonligheter tycks ha bytts ut mot en ångest, ett utanförskap de tror man kan komma ur genom att slinga håret hos "Bettan" och dricka Chapel Hill till sin fredagstacos.

Kan det rentav vara bristen på en arbetarrörelse som får dessa människor att känna sig vilsna och söka sällskap i andra läger? Och apropå politik, röstar dessa pseudolivsnjutare på Moderaterna? Tycker det är en intressant detalj jag inte riktigt har koll på.

Min sista fråga. På samma sätt som "white trash" blivit en begrepp de flesta känner till, finns det en korrekt benämning på denna grupp? (Fotot kan ses som en slags definition).

De parallella tendenser som finns inom den övre medelklassen hör också hit, även om jag inte känner att jag får något grepp om dessa människor riktigt än.

Citera
2011-01-25, 06:41
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernieMadoff

Min sista fråga. På samma sätt som "white trash" blivit en begrepp de flesta känner till, finns det en korrekt benämning på denna grupp? (Fotot kan ses som en slags definition).
Kallas för "Svensson"... det är samma människor som flyttade ut från miljonprojekten och arbetarbyggningar för att köpa radhus i någon förort. Människor som jobbar och sliter för en skitlön, på fabriker och vårdinrättningar men som någon gång vill få slappna av från vardagen- och har man inte råd att flyga SAS Business Class till Nice så får man ta en "Spadag med mamma och moster". Du måste förstå att arbetarklassen var stolt för de hade det bättre än generationen innan - man hade toa inne, varmvattenetc.. Idag vill arbetarklassen fortfarande ha det bättre än generationen innan...
Senast redigerad av FetFulElak 2011-01-25 kl. 06:51.
Citera
2011-01-25, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Citat:

Kallas för "Svensson"... det är samma människor som flyttade ut från miljonprojekten och arbetarbyggningar för att köpa radhus i någon förort. Människor som jobbar och sliter för en skitlön, på fabriker och vårdinrättningar men som någon gång vill få slappna av från vardagen- och har man inte råd att flyga SAS Business Class till Nice så får man ta en "Spadag med mamma och moster". Du måste förstå att arbetarklassen var stolt för de hade det bättre än generationen innan - man hade toa inne, varmvattenetc.. Idag vill arbetarklassen fortfarande ha det bättre än generationen innan...

Nja. Jag uppfattade det som att arbetarrörelsen inte var stolt över sitt välstånd, sina prylar eller sina hus, utan över sin gemenskap, sammanhållning och solidaritet. Är jag fel ute?

Tror inte heller att "Svensson" är en bra benämning. Jag tänker mig att Svenssons trots allt i stor utsträckning har fötterna på jorden, lever ett trivsamt liv med sina barn, lirar innebandy och snickrar på verandan. Denna grupp är ju snarare Svenssons som strävar uppåt - alternativt de som inte når upp ligger lite under Svenssons i klasstegen, men som desperat sneglar mot den övre medelklassen utan att förstå att det mest blir pinsamt.
Citera
2011-01-25, 06:47
Medlem
danwars avatar
Ja, jag håller verkligen med dig!

Tycker bara det är pinsamt när man träffar folk som skäms över att deras föräldrar har klassiska arbetaryrken, som försöker läsa värdelösa utbildningar bara för att kunna säga att de har kommit längre upp än sina föräldrar (trots att de säkert inte får jobb med högre status).

Jag är 21, i min generation har vi alltid kallat denna typ av människor (något märkesplagg, sosseskumpa osv) för wrats (för tydlighetens skull uttalas ofta vrats, även om råtta också passar bra), vilket helt enkelt står för wannabe brats. De kännetecknas av att hela tiden snegla på övre medelklassen med avundsjuka blickar (och ofta kommentarer som skriker avundsjuka) för att en gång i månaden gå ut på något fint ställe och bränna mer pengar än vad de har råd med.
Citera
2011-01-25, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danwar
Ja, jag håller verkligen med dig!

Tycker bara det är pinsamt när man träffar folk som skäms över att deras föräldrar har klassiska arbetaryrken, som försöker läsa värdelösa utbildningar bara för att kunna säga att de har kommit längre upp än sina föräldrar (trots att de säkert inte får jobb med högre status).

Jag är 21, i min generation har vi alltid kallat denna typ av människor (något märkesplagg, sosseskumpa osv) för wrats (för tydlighetens skull uttalas ofta vrats, även om råtta också passar bra), vilket helt enkelt står för wannabe brats. De kännetecknas av att hela tiden snegla på övre medelklassen med avundsjuka blickar (och ofta kommentarer som skriker avundsjuka) för att en gång i månaden gå ut på något fint ställe och bränna mer pengar än vad de har råd med.

Ja, jo. Jag har förstått det som att barn till arbetare traditionellt sett varit stolta över sin barndom. Bilden av att det är fint att komma från en arbetarfamilj tycks vara helt omvänd. Frågar man gamla överklasstofiler har de förstås mer respekt för en arbetare än en medelklasstreber.

Gräver man lite i subkategorierna bland dagens ungdom hittar man säkert många med tydliga arbetarkomplex. På rak arm, visst måste "Täbbs", de där tjejerna med alldeles för mycket brunkräm och ditmålade ögonbryn, wannabe-bratsen, "Emo:s" med flera vara sprungna ur en arbetarklass?
Citera
2011-01-25, 07:30
Medlem
turdmunchers avatar
Har ni lagt märke till vilken gemenskap och kärlek, dem här familjerna har med varandra? Rent utsagt otroligt! Jag tycker att det är kul att se, att de unnar sig något så enkelt och verkligen njuter utav det. De är ett bra exempel på att allt behöver inte kosta stora summor pengar, för att det ska gå att njuta utav det. Men den onda (?) delen utav mig sitter och flinar lite smått åt dem, då jag vet att de troligtvis aldrig kommer att uppleva Hawaii, på ett Hilton hotell etc, utan helt enkelt får nöja sig med sin resa till Gran Canaria och bo på Holiday Inn.
Men man stör ju sig på att de tycker att deras lilla spa besök, var någonting exclusivt på något konstigt sätt. Men de vet ju inte bättre...
Citera
2011-01-25, 07:33
Medlem
N-dawgs avatar
Jag förstår theorin men tror det är en fråga om kvinnligt och manligt, om du hadde visat samma bild fast med Henke-47år uppklädd smed och Göran-52år uppklädd asfaltsläggare hadde jag fått bilden av att grabbarna är på semester å ska ut och ragga bruttor men grundar me ett glas skumpa för 99kr i flygbaren,(intern humor grabbarna emellan). Varför gör de sig till? Vad håller de på med? är frågor som för mig först dyker upp när det är kvinnor det handlar om.

tror det är så för att kvinnor ska vara fina (att titta på) och dessa 2 du visade på bilden försöker visst för allt dom har, uppklädda och dricker findricka..

kanske bara är jag eller fler som ser sexism i svaret på BernieMadoff's fråga?

sen är det ju nog också så att folk har en tendens att förakta och förneka, skulle du fråga tanterna på bilden varför dom försöker Fly från sitt "kast" skulle dom ta till försvaret att dom är som dom är och neka vikten av deras klädselval mm, för att fly dina angrepp och vända situationen till sin fördel.

Vad hände med den stolta arbetarklassen, som stod för sina värderingar och sitt klasshat?
Varför är det så få människor som står upp för sin arbetarklass? Vad är det för fel på att ha ett vettigt arbetaryrke?

Ingenting skulle jag säga, dom finns överallt, VI finns överallt, i regel står dom och grillar i trädgården en solig fredag med en bira i handen, fullt medveten om att dom klassas som "svensson" men med total disciplin i frågan om nöjdhet med sin arbetarklassens livslott, även där tror jag mannen vet att hans gräsmatta är grön men kvinnan tycker det är grönare hos grannen, är jag ute å cyklar??

intressant trådstart
Citera
2011-01-25, 07:40
Medlem
pazeras avatar
Så du tycker folk ska stanna kvar i sina "klasser". En arbetarunge ska inte få utbilda sig? Bara de anrika universiteten ska vara kvar?
Vi lever inte i en tid med massa varvs-arbete och dylikt. Känns som du romantiserar bilden av en arbetare. Du tror en arbetare för 50 år sedan tackat nej till champagne eller lite annan lyx i tillvaron för att behålla hedern att han är arbetare?
Citera
2011-01-25, 07:41
Bannlyst
Citat:
text

Jag läser dina tolkningar och har svårt att riktigt kunna kontrastera eller foga ihop dina åsikter med bilden. Du har rätt på drycken, men det förklarar ingenting i det hela.

Det jag kan se i bilden är två glada personer från ett sällskap eller en familj som avnjuter lite mousserande vin i ett standard-rum.

Jag tycker att det är tråkigt att vi i vårt samhälle går runt och tolkar och värderar varandra utifrån godtyckliga formaliserade symboler.
Senast redigerad av Kissmeyer 2011-01-25 kl. 07:50.
Citera
2011-01-25, 07:49
Medlem
DylerTurdens avatar
Citat:
På rak arm, visst måste "Täbbs", de där tjejerna med alldeles för mycket brunkräm och ditmålade ögonbryn, wannabe-bratsen, "Emo:s" med flera vara sprungna ur en arbetarklass?

Vill inte hålla med dig här. Tror nog att sådana "samhällsklasser" om det nu är rätt att kalla om detta mer har sin härkomst från lågt självförtroende, d.v.s. ren osäkerhet i vem man själv är och att man bara vill känna en gemenskap. Sedan om man härstammar från en borgarfamilj eller betongen spelar väl en viss roll, men det är inte lika distinkt som många tror. Tänk alla de silverskedsbarn som vänsterrevoltar i tidig ungdom t.ex.

Detta är ju också oftast bara en fas för majoriteten. Den som du kallar för "vidriga undere medelklassen" vidhålls livet ut, och grundas också hos personen oftast efter färdig utbildning, när det nu väl blir av.
Citera
2011-01-25, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DylerTurden
Vill inte hålla med dig här. Tror nog att sådana "samhällsklasser" om det nu är rätt att kalla om detta mer har sin härkomst från lågt självförtroende, d.v.s. ren osäkerhet i vem man själv är och att man bara vill känna en gemenskap. Sedan om man härstammar från en borgarfamilj eller betongen spelar väl en viss roll, men det är inte lika distinkt som många tror. Tänk alla de silverskedsbarn som vänsterrevoltar i tidig ungdom t.ex.

Detta är ju också oftast bara en fas för majoriteten. Den som du kallar för "vidriga undere medelklassen" vidhålls livet ut, och grundas också hos personen oftast efter färdig utbildning, när det nu väl blir av.

Vad pratar du om?
Senast redigerad av Kissmeyer 2011-01-25 kl. 07:53.
Citera
2011-01-25, 07:55
Medlem
DylerTurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissmeyer
Vad pratar du om?

Det kanske är lite luddigt, men jag tycker jag förklarar rätt tydligt...

Läs Quoten igen?

Eller så är jag för trött för det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in