2011-01-26, 00:15
Medlem
WhiteShadowss avatar
Hej!

Jag har alltid velat få en fin bild på M42 (Orionnebulosan), ikväll var det klart ute så jag gick ut och testade. Det var lite ljusföroreningar men annars var det helt okej förutsättningar.

Jag blev dock inte nöjd med resultatet:
http://img190.imageshack.us/img190/293/m42wi.jpg

Jag vill få det att likna denna bland annat:
http://farm3.static.flickr.com/2725/...f240a98b57.jpg

Jag höjde ISO till 800 (kanske överdrivet), därav bruset antagligen, satte en slutartid på 10sek och bländare på 4. Jag använder en 500D med EF 70-200 F/4 L.

Jag har läst att en som fotat nebulosan har tagit flera bilder och sedan lagt dom på varandra, har testat men det blev inte ett dugg bättre. Öppnade en bild i PS och öppnade sedan en till och lade den ovanpå den andra och valde lite genomskinlighet, finns det andra metoder?

Om jag väljer för lång slutartid får jag s k startrails, då stjärnorna blir som streck. Har jag för kort slutartid så syns bara nebulosan som ett par stjärnor och det rödaktiga stoftet runt om syns inte. För låg ISO, samma som med kort slutartid, att omkringliggande detaljer inte syns, för hög ISO, brus...

Nu vill jag ha tips på hur jag ska få en så brusfri och skarp bild som möjligt!
Citera
2011-01-26, 01:07
Medlem
Antar att du har den på stativ? Tror det verkar det bli rörelseoskärpa, så testa att köra med spegeluppfällning och gärna fjärrkontroll om du har det.
Är inte van vid stjärnfoto men jag skulle nog blända ner en del. Till minst f 8 i alla fall (kanske är jättefel, folk som kan?).
Citera
2011-01-26, 01:18
Medlem
WhiteShadowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiktorPucci
Antar att du har den på stativ? Tror det verkar det bli rörelseoskärpa, så testa att köra med spegeluppfällning och gärna fjärrkontroll om du har det.
Är inte van vid stjärnfoto men jag skulle nog blända ner en del. Till minst f 8 i alla fall (kanske är jättefel, folk som kan?).
Ja, jag har den på ett stativ och använder trådutlösare. Rörelseoskärpa? Kanske man kan kalla det, men inte på grund utav mig utan på grund utav att jorden snurrar (stjärnorna rör sig över himlen).

Blända ner tror jag inte att jag ska, jag vill ju ha så mycket ljus som möjligt. Ska jag blända ner till 8 så måste jag ha mycket längre slutartid för att det ska bli nåt, och med lång slutartid så vandrar stjärnorna över himlen och ser ut som streck.
Citera
2011-01-26, 01:36
Medlem
sommarlovs avatar
Du behöver ett riktigt teleskop med kamera-adapter.
Plus en motor som vrider runt allt i samma hastighet och riktning som himlen.
Detta finns, prova beg. på ebay.

Alltid låg iso.
Citera
2011-01-26, 03:01
Medlem
xposures avatar
Jepp, du behöver som sagt ett motordrivet stativ för detta ändamål.
Går själv i tankarna på att skaffa ett, men det finns så mycket annat man måste ha också..
Citera
2011-01-26, 09:59
Medlem
Med en fast kamera finns det en tumregel att slutartiden kan vara högst cirkus 600 dividerat med brännvidden innan stjärnorna blir små streck. Så med ett 600mm teleobjektiv kan du inte använda en slutartid längre än en sekund, med ett normalobjektiv drygt tio sekunder etc. Så skit i Orion, på med det vidaste du har och sikta på vintergatan!
Citera
2011-01-26, 10:30
Medlem
Det du behöver är ett teleskop och T-ring med adapter och en stadig montering. exempelvis Eq5 ev Eq6 och guide teleskop och en jävlar massa annan skit. och det enklaste är att fota i primärfokus. skicka PM så kan jag hjälpa dig mera..har all skit som behövs
Citera
2011-01-26, 10:55
Medlem
WhiteShadowss avatar
Tack för era svar! Tydligen så har inte jag den utrustning som krävs, ska jag skaffa sån utrustning så blir det nog dyrt, väldigt dyrt. Jag har ingen aning om priserna men ett stativ med motor och teleskop låter ju knappast billigt. Jag tror inte att det är värt att satsa på sån utrustning då jag bara kan använda det i ett halvår då det är klart väder.
Citera
2011-01-26, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteShadows
Tack för era svar! Tydligen så har inte jag den utrustning som krävs, ska jag skaffa sån utrustning så blir det nog dyrt, väldigt dyrt.
lägg på lika mycket till så närmar du dig slutkostnaden. men du måste inte ha ett motoriserat stativ eller ens ett teleskop. jag har sett massor av fina astrobilder tagna direkt med kameran och massor av mycket fina bilder tagna med enkla monteringar, som hemmagjord dobson-montering och newtonreflektor.

särskilt gäller detta för så stora, vidsträckta objekt som Orion-nebulosan. astrofotografering kan göras billigt men om du inte har pengarna att köpa utrustning så ställs krav på fotografen istället. sånt här har amatörfotografer med minimal budget sysslat med i över 100 år, ofta med enastående resultat. jag säger inte att det är lätt eller att det blir bra på första försöket.

bygg en sån här http://www.instructables.com/id/Stan...o-photography/ för en hundring.
Senast redigerad av Leukoplast 2011-01-26 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in