2011-01-25, 22:40
Medlem
tomibollen_2s avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Surtsey

14 november 1963. Eruptionen kan ha startat några dagar tidigare och pågick till 5 juni 1967

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eldfell

Eldfell fick ett stort vulkanutbrott som inträffade år 1973

Kan ju hälsa att dessa utbrott med mera kunskap gav en rejäl vinter i bygden där jag växte upp. Då var jag bara en pojkspoling som tyckte det var kul med fimbulvinter och meter höga snödrivor.

Men hoppsan, känner igen tecknen från förra årets vulkanomania på Island. Denna vintern, har varit nåt och bita i

När det sprutar på Island så fryser vi i Sverige, har hänt förr kommer hända igen.

Som reflektion kommer jag ihåg att det sällan var några problem i trafiken på 70-talet då alla hade dubbdäck och vägplogarna var på 24/7 status under snöstormarna.

Nu känns beredskapen lite besvärande. Har inte kunskapen gått i arv som i andra yrken
eller är det kommunernas sparprogram som lett fram till detta elände???
Senast redigerad av tomibollen_2 2011-01-25 kl. 22:45.
Citera
2011-01-25, 22:47
Medlem
jUimis avatar
det finns både fler vägar och bilar nu än på 70-talet så det känns logiskt att det är som det är.
Citera
2011-01-25, 23:01
Medlem
tomibollen_2s avatar
Nja, då borde väl vi ha förutsett utvecklingen och anpassat oss efter den om vi vore intelligenta....

Vilket inte verkar ha skett
Citera
2011-01-25, 23:34
Medlem
JointOfStyxs avatar
Menar du även att den sviniga vintern vi har nu dels kan vara pga utbrottet förra året?
För vintern 2010 var ju inte lite tokig, men jag kanske tolka dig helt fel nu?
Citera
2011-01-26, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomibollen_2
http://sv.wikipedia.org/wiki/Surtsey

14 november 1963. Eruptionen kan ha startat några dagar tidigare och pågick till 5 juni 1967

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eldfell

Eldfell fick ett stort vulkanutbrott som inträffade år 1973

Kan ju hälsa att dessa utbrott med mera kunskap gav en rejäl vinter i bygden där jag växte upp. Då var jag bara en pojkspoling som tyckte det var kul med fimbulvinter och meter höga snödrivor.

Men hoppsan, känner igen tecknen från förra årets vulkanomania på Island. Denna vintern, har varit nåt och bita i

När det sprutar på Island så fryser vi i Sverige, har hänt förr kommer hända igen.

Som reflektion kommer jag ihåg att det sällan var några problem i trafiken på 70-talet då alla hade dubbdäck och vägplogarna var på 24/7 status under snöstormarna.

Nu känns beredskapen lite besvärande. Har inte kunskapen gått i arv som i andra yrken
eller är det kommunernas sparprogram som lett fram till detta elände???

Jag tror det är för att vi måste lägga våra resurser på annat håll.
På 70-talet hade vi inte ett visst problem som vi har nu.
Citera
2011-01-26, 20:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomibollen_2
Nja, då borde väl vi ha förutsett utvecklingen och anpassat oss efter den om vi vore intelligenta....

Vilket inte verkar ha skett
Det är hål i huvudet rent ekonomiskt att ha så pass mycket överkapacitet att man klarar av den sortens toppar som uppstår i snitt en gång var tjugonde år - eller ens kanske en gång om året, ungefär som gnäll om att SMS inte går fram i tid på nyårsafton. Sen tror jag helt ärligt inte att vi klarar oss så mycket sämre nu. Visst gnäller vi mer eftersom vi är vana vid att alla tekniska prylar alltid funkar och nu är en naturlig del av vardagen, men skrapar man bara lite på ytan så är det inte så illa.
Citera
2011-01-27, 20:46
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointOfStyx
Menar du även att den sviniga vintern vi har nu dels kan vara pga utbrottet förra året?
För vintern 2010 var ju inte lite tokig, men jag kanske tolka dig helt fel nu?
Var inte utbrottet på våren? Alltså har vi inte haft någon vinter efter utbrottet förutom denna.
Citera
2011-01-28, 00:07
Medlem
JointOfStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrebox
Var inte utbrottet på våren? Alltså har vi inte haft någon vinter efter utbrottet förutom denna.

Jag kanske var ganska luddig...
Syftade på att om denna vintern skulle vara kallare pga Island förra året, vad gjorde då att förra vintern var så ovanligt kall?

Men jag skriver i nattmössan nu (med)
Citera
2011-01-28, 14:34
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JointOfStyx
Jag kanske var ganska luddig...
Syftade på att om denna vintern skulle vara kallare pga Island förra året, vad gjorde då att förra vintern var så ovanligt kall?

Men jag skriver i nattmössan nu (med)

Denna vinter har inte mycket med vulkanutbrottet på Island att göra. Beror snarare på förändringar av den nordatlantiska oscillationen. http://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_oscillation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in