2011-01-25, 20:11
Medlem
Arbetarbroders avatar
Hamnade i en diskussion med min flickvän, som köpt hem blodpudding, om hurvida det är naturligt att käka blod eller inte.

Min teori är att vi är rovdjur, så det är fullt naturligt för oss att äta kött. Men att göra korv och "pudding" på blodet från djur... Det känns på något sätt som man sjunkit lågt, det känns ovärdigt på något vis. Vi är ju inga vampyrer.

Hur har det sett ut i historien? Gjorda vi korvar och liknande på djurens blod redan då? Eller när började det här? Hur såg det ut på stenåldern, vikingatiden osv? Drack vi djurens blod då? Som en vana alltså? Det var ju lite tuffare tider då och min flickvän hävdar att man då borde tagit tillvara allt på djuret och även druckit upp blodet... Kanske är en fråga för kunniga inom Historia men jag undrar ändå.

Vi har en pudding med blod från mängder av djur hemma i kylskåpet.. Både kor, grisar, kanske även lamm, som man samlat ihop blodet ifrån och gjort till en pudding. Fan vad det äcklar mig.

Och hur går det till egentligen? Hur får de ut blodet och kan göra korv och pudding av det? Halal-slaktar de djuret och samlar upp det för att få ut maximalt blod eller går de via hjärtat på något sätt?

Och vad tycker ni?
Är det naturligt för människan att äta blod? Eller är det någonting som kom på 1900-talet iom industrialiseringen av matindustrin där allt ska tas tillvara på?
Citera
2011-01-25, 20:15
Medlem
Vattenspanns avatar
Jag tror att det var vanligare förr än idag men det är bara en spontant tanke. I Emil i Lönneberga äter dom till exempel blodpalt:

Citat:
I Emil i Lönneberga (Emil och paltsmeten) beskriver Astrid Lindgren småländsk palt: ""Vi får palt till middag", sa hon [Ida]. Du kanske inte vet vad palt är för någonting? Det är stora svarta klumpar med fett fläsk inuti. Det smakar som blodpudding fast olika och mycket bättre. Man gör palt av blod, precis som man gör blodpudding av blod, och när det nu hade varit grisaslakt i Katthult, så var det klart att Emils mamma skulle koka palt."
- Wikipedia

Förr var det förmodligen viktigare än idag att äta allt som gick på ett djur. I och med den indsutrialiserade processen kan vi slakta fler djur och behöver därför ine ta till vara på alla delar utan bara dom "bästa". Hur många ser man idag som äter grisklövar, grishjärta och så vidare? Det var mycket vanligare för bara några generationer sedan.

Citat:
Inälvsmat var vanligare förr då man i stort sett tog vara på djurens alla ätliga kroppsdelar. I samband med slakt lagade man lungmos bestående av hjärta, lungor, lever och annat småkött som inte kunde sparas. Av blod lagar man t.ex. blodpudding och blodpalt, av levern lagas bl.a. korvkaka och leverkorv o.s.v. alla klassisk husmanskost. Inälvsmat konsumeras numera i ringa omfattning i Sverige, men är fortfarande utbrett i sydligare länder.
- http://www.menyse.com/3.12685/varufakta/om-inalvsmat/

Vet även att masajer i stor utsträckning lever på blod och mjölk så det är uppenbarligen något som funkar att äta.

Citat:
Traditionally, the Maasai diet consisted of meat, milk, and blood from cattle
- Wikipedia

Dock bör det nog tillagas på något sätt först om man inte ätit det från väldigt tidig ålder och vant tarmfloran. Själv tycker jag blodpudding är snuskigt just för att det är blod. Något jag inte verkar vara ensam om:

Citat:
I dagens samhälle är vi lite avvisande till blod och livs*medelsindustrin döljer ofta en råvara som blod bakom omskrivande benämningar.
- http://www.menyse.com/3.86/varufakta/blodmat

Har för mig att det finns något i människoblod (eller kanske i allt blod) som gör att man kräks om man får i sig för mycket. Så det lär inte vara helt ok eller så kanske det måste tränas upp.

Citat:
A person who isn't used to drinking blood in any substantial quantity may become nauseated at first, but after some time to adapt, he or she can continue to drink blood without the side effects.
- http://www.cliffsnotes.com
Senast redigerad av Vattenspann 2011-01-25 kl. 20:25.
Citera
2011-01-25, 20:52
Medlem
svinpäls7s avatar
Nu är jag själv ingen fantast av blodmat men jag tycker inte att det skulle vara onaturligare att äta det än att äta njure, lever, hjärta eller vilken annan del som helst av ett djur.
Sen är det ju så att blodet inte dricks rent precis.;-)
Både blodpudding och svartsoppa innehåller en hel del annat än blod.
Citera
2011-01-25, 22:02
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Hamnade i en diskussion med min flickvän, som köpt hem blodpudding, om hurvida det är naturligt att käka blod eller inte.

Min teori är att vi är rovdjur, så det är fullt naturligt för oss att äta kött. Men att göra korv och "pudding" på blodet från djur... Det känns på något sätt som man sjunkit lågt, det känns ovärdigt på något vis. Vi är ju inga vampyrer.

Blod har vi ändå ätit under ganska lång tid. Jag tycker snarare tvärtom att man ska ta tillvara på så mycket som möjligt även om jag själv inte äter njurar ex.

Citat:
Hur har det sett ut i historien? Gjorda vi korvar och liknande på djurens blod redan då? Eller när började det här? Hur såg det ut på stenåldern, vikingatiden osv? Drack vi djurens blod då? Som en vana alltså? Det var ju lite tuffare tider då och min flickvän hävdar att man då borde tagit tillvara allt på djuret och även druckit upp blodet... Kanske är en fråga för kunniga inom Historia men jag undrar ändå.

Vi har en pudding med blod från mängder av djur hemma i kylskåpet.. Både kor, grisar, kanske även lamm, som man samlat ihop blodet ifrån och gjort till en pudding. Fan vad det äcklar mig.

Ja, precis som det skrevs tidigare så ville man ta tillvara på allt, man hade inte råda att plocka godbitarna helt enkelt. Dessutom tycker jag det är mer etiskt rätt att göra så. Sen handlar mycket om vad man fått som barn, har man inte ätit blodpudding som liten är risken ganska stor att det förblir så...

Citat:
Och hur går det till egentligen? Hur får de ut blodet och kan göra korv och pudding av det? Halal-slaktar de djuret och samlar upp det för att få ut maximalt blod eller går de via hjärtat på något sätt?

Halalslaktade djur är inte ett bra sätt om man vill spara på blodet då det av förklarliga skäl blir praktiskt bökigt att samla upp det hygieniskt. I vanlig slakt här i Sverige för man in en specialformad kniv med flera eggar som skär av de större kärlen i främre bröstaperturen. Kniven är kopplad till en sug som samlar upp blodet. Blod är ett utmärkt substrat för bakterier därför vill man inte ha kvar det i djuret, det är främst därför man avblodar ett djur.

Citat:
Och vad tycker ni?
Är det naturligt för människan att äta blod? Eller är det någonting som kom på 1900-talet iom industrialiseringen av matindustrin där allt ska tas tillvara på?

Ja, jag tycker det är naturligt och etiskt rätt att göra så. Jag tror snarare så att att det minskat ju längre in på 1900-talet vi kom, att vi ta reda på allt i form av blodpudding och andra "rena" former av blodprodukter.
Citera
2011-01-26, 00:53
Medlem
krutkurts avatar
Blod är väl lika naturligt att äta som kött och inälvor även om de enda jag medvetet ätit är lever och hjärta.
Citera
2011-01-26, 10:25
Medlem
dePauls avatar
Om man betraktar frågan ur ett historiskt perspektiv så kan man konstatera att i alla kulturer där man äter kött så använder man också blod, antingen i lagad form eller som det är.

~Paul~
Citera
2011-01-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Om man betraktar frågan ur ett historiskt perspektiv så kan man konstatera att i alla kulturer där man äter kött så använder man också blod, antingen i lagad form eller som det är.

~Paul~

Då konstaterar jag att judarna och muslimerna inte förtär blod, då det är tabu (förbjudet)..

Mvh Joel T
Citera
2011-01-26, 20:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagoth
Då konstaterar jag att judarna och muslimerna inte förtär blod, då det är tabu (förbjudet)..

Mvh Joel T
Ja, det är det nu, pga religiösa orsaker. Men dessa regler har gällt under de senaste ca 3K åren. Hur gjorde man innan?

Dessutom är det inte alla judar och inte alla muslimer som följer dessa regler. Vad jag vet så är det de troende som gör det + eventuellt jehovas vittnen. Religiösa orsaker har dock inte med själva kärnfrågan att göra.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in