2011-02-12, 12:57
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland.Pettersson
Finns det trovärdige amerikanska eller egyptiska uppgifter om att Egyptens militär styrs från USA eller är det bara vänstervridna journalisters påhitt?
Jag tror inte ett skit på detta.
När islamisterna på Tahir-torget fick reda på att militären tagit makten så jublade man och vrålade "Allah u akbar", det skulle man knappast gjort om detta innebär att USA tagit makten.

Vem tror du finansierar den egyptiska militärapparaten för att hjälpa Mubarakregimen att kontrollera folket och varifrån tror de köper vapen samt vad är deras GPS-utrustning för att kontrollera missilerna värda om de inte har tillgång till USA:s satelliter?

Det ligger i militärens intresse att ha bra relationer med USA.
Citera
2011-02-12, 12:59
Medlem
Roland.Petterssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Att ta brödet ur munnen och neka den egyptiska befolkningen,med snabb befolkningstillväxt möjlighet att försörja sej av egen kraft kan bara radikalisera dem till att följa extremister och till att starta krig för att ta sej ur rävsaxen och dilemmat.

Vad är det egentligen för fel på alla dessa arbetsskygga araber som bara lever på bistånd från USA?
Varför börjar inte araberna att arbeta som deras judiska grannar i Israel gör? Då skulle dom ju få pengar så att dom kan köpa mat.

Dom enda araber som har det ekonomiskt bra är dom som lever i oljeländerna. Men inte ens där jobbar araberna utan det är gästarbetare från Thailand och Filippinerna som gör allt arbete.

Araberna måste vara världens lataste människor.
Citera
2011-02-12, 13:00
Medlem
Jaernprefektens avatar
Citat:
Finns det trovärdige amerikanska eller egyptiska uppgifter om att Egyptens militär styrs från USA eller är det bara vänstervridna journalisters påhitt?
Jag tror inte ett skit på detta.
När islamisterna på Tahir-torget fick reda på att militären tagit makten så jublade man och vrålade "Allah u akbar", det skulle man knappast gjort om detta innebär att USA tagit makten.

Massorna på torget är säkerligen lika manipulerade och vilseledda som svenska nyhetsläsare. Vem som verkligen styr nu i Egypten lär vi bli varse om i en snar framtid.
Citera
2011-02-12, 13:09
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Vad är det egentligen för fel på alla dessa arbetsskygga araber som bara lever på bistånd från USA?
Varför börjar inte araberna att arbeta som deras judiska grannar i Israel gör? Då skulle dom ju få pengar så att dom kan köpa mat.

Dom enda araber som har det ekonomiskt bra är dom som lever i oljeländerna. Men inte ens där jobbar araberna utan det är gästarbetare från Thailand och Filippinerna som gör allt arbete.

Araberna måste vara världens lataste människor.

Inser du inte att freden med det egyptiska folket är köpt. När brödet inte längre kommer och står på bordet så far de naturligtvis ut hungriga och ansluter sej till de extremister som lovar att de kan förbättra deras villkor och förse dem med bröd och en framtid.

När krubban är tom bits hästarna.
Gammalt klokt talesätt.

Du resonerar som segrarmakterna gjorde efter första världskriget mot Tyskland med ditt sionistiska sätt att resonera.

Deras enda sättet för Tyskland då att befria sej från Versaillesfredens diktat bojor var naturligtvis ett revanschkrig eller expansion österut.
Citera
2011-02-12, 13:14
Medlem
Citat:
Det ligger i militärens intresse att ha bra relationer med USA.

Egyptens militär har haft goda relationer till USA under Mubarak-regimen men nu är det andra tider.
Vi måste hålla i minnet att Egypten har allmän värnplikt och när islamisterna i Muslimska Brödraskapet vinner stöd hos befolkningen så kommer detta även att gälla inne hos militären.

Egyptens armé är troligtvis på väg att bli en gudsarmé av samma slag som Hizbollah och Hamas. Detta är verkligen hemskt.
Citera
2011-02-12, 13:17
Medlem
theloins avatar
Kanske postats tidigare.

Interaktiv karta över Nordafrika och Mellanöstern med twitter-updates.

Tex så verkar de algeriska protesterna öka i storlek och våldsamhet.

http://www.guardian.co.uk/world/interactive/2011/feb/11/guardian-twitter-arab-protests-interactive?CMP=twt_gu
Citera
2011-02-12, 13:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Den sionistextremistiska krigshetsarpropagandan går på högvarv:

http://www.debka.com/article/20660/

Till alla. Först vill jag säga att även om jag vet att mycket återstår innan Egypten kanske får demokrati och mänskliga rättigheter, så är jag ödmjuk och positivt överraskad över de reslutatet det Egyptiska folket har fått med pascifistiska och sekulära metoder. Denna ödmjukhet tycker jag det råder brist på i den här tråden, vi har sett "history in the making" framför våra ögon. Många här ligger kvar i sina skyttegravar och ser nytt stöd för sina gamla åsikter och analyser, istället för att titta på dessa händelser och fundera på om de faktiskt kan vara källa till omprövning av sin syn på världen. Jag ska gärna själv medge att även jag flera gånger har uttryckt mig kaxigt och haft fel om utvecklingen vi har sett hittills i Egypten.

Ezzelino, som "naiv humanist" är jag också nyfiken på hur de moderata och sekulära i Israel hörs nu med tanke på den demokratiska starten i Egypten. Passar de också på att ta sig ton nu eller försvinner de än mer i den israeliska debatten och dränks av vad du kallar den "sionistextremistiska krigshetsarpropagandan"?
Senast redigerad av Madagascar 2011-02-12 kl. 13:53.
Citera
2011-02-12, 13:28
Medlem
Citat:
Inser du inte att freden med det egyptiska folket är köpt. När brödet inte längre kommer och står på bordet så far de naturligtvis ut hungriga och ansluter sej till de extremister som lovar att de kan förbättra deras villkor och förse dem med bröd och en framtid.

Det är möjligt att militärkuppen och islamiseringen av Egypten innebär en talibanisering av landet. Det som i så fall är viktigt är att USA inte försöker att civilisera muslimerna genom närvaro som i Afghanistan, detta är ett totalt hopplöst företag.

Istället skall USA och västvärlden låta ett islamiserat Egypten sköta sig självt så länge dom inte angriper andra än sina egna kvinnor. Men om Egypten skulle skicka terrorister till New York eller attackera Israel, då skall vi lägga en rejäl bombmatta över Kairo.
Citera
2011-02-12, 13:31
Medlem
Citat:
Det är möjligt att militärkuppen och islamiseringen av Egypten innebär en talibanisering av landet. Det som i så fall är viktigt är att USA inte försöker att civilisera muslimerna genom närvaro som i Afghanistan, detta är ett totalt hopplöst företag.

Istället skall USA och västvärlden låta ett islamiserat Egypten sköta sig självt så länge dom inte angriper andra än sina egna kvinnor. Men om Egypten skulle skicka terrorister till New York eller attackera Israel, då skall vi lägga en rejäl bombmatta över Kairo.
Du röstar på SD och håller på israel? Hur tänker du? Eller accepterar du arabiska flyktingar från palestina och även Libanon tex?
Citera
2011-02-12, 13:35
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
---
Ezzelino, som "naiv humanist" är jag också nyfiken på hur de moderata och sekulära i Israel hörs nu med tanke på den demokratiska starten i Egypten. Passar de också på att ta sig ton nu eller försvinner de än mer debatten och dränks av vad du kallar den "sionistextremistiska krigshetsarpropagandan"?

Politiskt och opinionsmässigt är extremistsionisterna fortsatt dominanta i "Israel", och ju mer paranoida de blir, ju mer trängda de upplever sig vara, desto större tendens till likriktning. En tidning som Haaretz ger förvisso fortsatt utrymme åt mer nyanserade och realistiska judar, och en dissident som Uri Avnery håller fast vid sin sunda men naiva syn på hur saker och ting borde ordnas. Men judenheten har nog trots sina väldiga propagandaansträngningar och försök att tysta fria diskussioner nått vägs ände vad gäller ockupationsprojektet "Israel". Mellan 95 och 98 % av befolkningen i Egypten, Jordanien och Libanon tycker enligt undersökningar generellt illa om judar, och de har mycket goda skäl till sin inställning.
Citera
2011-02-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
...ödmjukhet tycker jag det råder brist på i den här tråden, vi har sett "history in the making" framför våra ögon. Många här ligger kvar i sina skyttegravar och ser nytt stöd för sina gamla åsiketer och analyser, istället för att titta på dessa händelser och fundera på om de faktiskt kan vara källa till omprövning av sin syn på världen.

Visst skall man även se kritiskt på sina egna inbitna föreställningar.
Men när det gäller muslimer och demokrati gäller tyvärr samma lagar som mellan eld och vatten, dom har hitintills inte gått att förena.
Vi bör se på islams historia när vi spår islams framtid. Så gör jag även när jag bedömer exempelvis djur, därför klappar jag aldrig en huggorm.
Citera
2011-02-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Du röstar på SD och håller på israel? Hur tänker du? Eller accepterar du arabiska flyktingar från palestina och även Libanon tex?

Dom arabiska palestinierna har ett tjugotal arabländer att välja mellan om dom vill flytta, varför skall dom just flytta till Sverige kan man undra. Judarna däremot har bara ett enda judiskt land att flytta till, Israel.

Här kan du se en intressant karta som visar storleksförhållandet mellan Israel och arabländerna:

http://www.iris.org.il/sizemaps/arabwrld.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in