2011-02-04, 08:55
Medlem
Blir en intressant dag idag. Tror inte anti Mubarak demonstranterna kommer få så mycket folk de hoppas på men kanske lyckas de tåga mot presidentpalatset? Tydligen finns det ingen tydlig protestledare så det blir väl svårt. Tror detta verkligen är sista chansen för demonstranterna.

Obama vill ha Suleiman som president. http://www.nytimes.com/2011/02/04/world/middleeast/04diplomacy.html?_r=1

Ha lite koll på Syrien idag med, "vredens dag" där.
Citera
2011-02-04, 09:05
Medlem
drdracula141s avatar
Ett tips till alla som vill ha bra koll på twitter-flödet vad som händer i Tahrir Sqaure så använd gärna Tweetdeck som är en bra tjänst att använda gör det själv och får på det sättet koll på en samlad twittter flöde i från Tharir Square och Syrien samtidigt samt vad folk skriver på dom övriga flödena.
Hur går det för er Svenskar som är på plats i Kairo rappotera gärna.
Senast redigerad av drdracula141 2011-02-04 kl. 09:10.
Citera
2011-02-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Bosnien då`? Lägg till Bosnien på din lista och låt wahabisterna ta över så kan du stryka Bosnien också.

1) Bosnien har ingenting med det har amnet att gora.
2) Wahabisterna har inte makten och kommer inte att ha den i nagon av landerna pa min lista.

Gor om, gor ratt...
Citera
2011-02-04, 09:12
Medlem
Dubyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Uppdrag "Avsatta sionisttjanarna":

Iran - done
Gaza - done
Turkiet - done
Tunisien - done
Libanon - done
Egypten - almost completed
Syrien - on its way
Jordanien - on its way
Vastbanken - to do

Fan, det kan inte vara latt att somna nufortiden om man ar jude i den judiska statsbildningen.. Raknar man bort Iran, sa har man inom loppet av bara nagra ar omringats av svurna fiender. Judarna i det tillfalligt ockuperade omradet har nog borjat lida av klaustrofobi.

På vilket sätt är Syriens regim sionisttjänare? De är väl fortfarande lite oense med Israel angående Golanhöjderna?

Vad pekar på att de folkliga revolutionerna kommer sprida sig till Jordanien?
Citera
2011-02-04, 09:17
Medlem
Savoys avatar
Fy fan vad den där Suleiman verkar obehaglig, nästan värre än Mubarak själv. Blir inte förvånad om han själv deltagit ytterst frivilligt i tortyr av en och annan "bråkmakare". Förhoppningsvis kommer realpolitik att tvinga honom att samarbeta med oppositionen nu, annars ser jag inte hur något gott skulle kunna komma från gubbfan själv.
Citera
2011-02-04, 09:23
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubya
På vilket sätt är Syriens regim sionisttjänare? De är väl fortfarande lite oense med Israel angående Golanhöjderna?

Vad pekar på att de folkliga revolutionerna kommer sprida sig till Jordanien?

+1 på dessa frågor.

Jordaniens kung spelar ju sina kort mycket klokt och har redan bjudit in islamister till samtal. Jag tror att han/regimen lyckas punktera aggressiviteten/momentet i protesterna, men också att han faktiskt kommer att genomdriva reformer.

Syrien får vi ju veta redan imorgon hur det kommer att utveckla sig. Hårdare förtryck än i Egypten, men å andra sidan betydligt mindre ren fattigdom. Cyniskt i fallet Syrien är ju att det mest är syrier i trygg exil som uppmanat till demonstrationer imorgon. Ingen trevlig regim att bråka med.
Citera
2011-02-04, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
+1 på dessa frågor.

Jordaniens kung spelar ju sina kort mycket klokt och har redan bjudit in islamister till samtal. Jag tror att han/regimen lyckas punktera aggressiviteten/momentet i protesterna, men också att han faktiskt kommer att genomdriva reformer.

Syrien får vi ju veta redan imorgon hur det kommer att utveckla sig. Hårdare förtryck än i Egypten, men å andra sidan betydligt mindre ren fattigdom. Cyniskt i fallet Syrien är ju att det mest är syrier i trygg exil som uppmanat till demonstrationer imorgon. Ingen trevlig regim att bråka med.

Da svarar jag pa fragorna:

1) Jordanien: oppositionen har sagt att de inte kommer att delta i samtalen sa lange ledaren for den nya regeringen ar personen som gang pa gang riggat valen. Demonstrationerna kommer att hallas i vilket fall som helst sa lange kungen inte gar med pa oppositionens krav. Malet for oppositionen ar inte att storta kungahuset utan att skapa en konstitutionell monarki i Jordanien. Oppositionen ar ganska stor, sen far man inte glomma den stora palestinska befolkningen i landet som knappast ar kungavanlig.

2) Syrien: regimen dar kommer nog att ryka forst av alla (Egypten bortraknat). En liten sektliknande religiosminoritet har makten och fortrycker majoritetsbefolkningen. "Vredens dag" och demonstrationerna kommer att borja idag, sa vi far se hur det kommer att utvecklas.
Citera
2011-02-04, 09:48
Bannlyst
Säkert många som redan berört detta i tråden, men jag hittar det inte.

Någon som funderat på hur dessa dessa kravaller och uppror kommer att påverka världsekonomin?

Hur kommer USA och Sovjet att agera när/om oroligheterna påverkar säkerhet för oljeresurser mm?

Någon?
Citera
2011-02-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Hur kommer USA och Sovjet att agera när/om oroligheterna påverkar säkerhet för oljeresurser mm?

Har du varit i koma de senaste 20 aren? Valkommen tillbaka!
Citera
2011-02-04, 09:52
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Säkert många som redan berört detta i tråden, men jag hittar det inte.

Någon som funderat på hur dessa dessa kravaller och uppror kommer att påverka världsekonomin?

Någon?

Sovjet kommer nog falla samman. Jag inbillar mig att nya stater, som Estland, Ukraina, Vitryssland kommer att bildas. De finns även chanser att dessa stater i framtiden kommer att flytta fokus åt väst och titta mer på ett djupare europeiskt samarbete.

Vem vet - de kanske även söker sig till NATO.
Citera
2011-02-04, 10:17
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
1) Bosnien har ingenting med det har amnet att gora.
2) Wahabisterna har inte makten och kommer inte att ha den i nagon av landerna pa min lista.

Gor om, gor ratt...

Du förstår min poäng ändå. Vad är det för mening att ha ytterligare konflikter i MÖ? För det lät så på ditt inlägg.

Gällande Syrien så har du fel, sonen är rätt så populär och dom höga matpriserna har inte drabbat landet ännu. Som arab, eller kristen lever man helt ok där. Som kurd eller palestiner lever man som djur däremot.
Citera
2011-02-04, 10:23
Medlem
Sista inlägget idag och redan nu?
Är ni totalt blåsta?
Det finns en chatt om ni bara vill prata med varandra. Just nu är det på väg att bli en historisk dag. En händelse som kanske kommer att ge eko i århundraden och en möjlighet för oss FlashBackare att få vara med på, men vem orkar bläddra genom en djungel av skitsnack.
Den här dagen vill ni använda till att sitta och förstöra för Fl.back genom ert jävla religionshat och chatter.
Judar, sionister, det finns väl andra trådar att ta upp sådant i? Men det klarar ni inte, för det finns inga där som vill diskutera med er. Kan ni fatta varför?
Nej istället vill man blanda sig i vad som helst varesig det är hus o hem eller en politisk händelse, där det är flest användare bara. Lycka till i livet säger jag bara om ni nu har något vilket jag betvivlar.
Jag ber er, förstör inte händelsernas tråd utan ta era diskussioner här Vad tror ni om Egyptens politiska framtid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in