2011-02-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Det muslimska brödraskapet har en global agenda med utgångspunkt i islam. Det är andra än Egyptierna som drabbas av att islam får möjlighet att utöva makt. Även folk inom Egypten som tex kopterna. Du är ute och cyklar.

Det muslimska brödraskapet vill återupprätta kalifatet och införa sharia, islamisk lag. Kalifen har enligt sharia vissa uppgifter och befogenheter, exempelvis:
Här kommer lite info om de idéer som ligger till grund för det muslimska brödraskapet:
Det muslimska brödraskapet beskriver sin agenda i ett dokument som beslagtogs i en rättegång i USA:

Muslimers bedyranden om det muslimska brödraskapets harmlöshet kan du avfärda som vilseledande och lögn.

Flåt, men varför är det så många kristna o kopter som deltar i demonstrationerna då??
Om det är MB som organiserar alltihop alltså? Är kristna o kopter dumma i huvet?
Citera
2011-02-04, 17:40
Bannlyst
Hörde nån kvinna i en intervju om att de har ett litet internt larmsystem, de börjar slå på metallgrejer när de ser fara närma sig typ M+ män eller andra hemskheter. Så hör ni ljudet så vet ni vad det betyder.
Citera
2011-02-04, 17:43
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Flåt, men varför är det så många kristna o kopter som deltar i demonstrationerna då??
Om det är MB som organiserar alltihop alltså? Är kristna o kopter dumma i huvet?
De vill bli av med Mubarak och hans förtryck, kopterna har tex varit utsatta av polisstyrkorna har jag hört. Men de kristna vill knappast ha muslimska brödraskapet istället. Många av dem vill ju ha demokrati och rättigheter men inte alla av dem definierar saker på samma sätt. Det muslimska brödraskapet ser nog demokrati främst som en möjlighet att kunna komma till makten och inte mycket mer. De är dock bra på propaganda.
Senast redigerad av SummaSummarum 2011-02-04 kl. 18:07.
Citera
2011-02-04, 17:45
Medlem
Roland.Petterssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom

Var kan man läsa om att dom egyptiska kristna kopterna deltar i Muslimska Brödraskapets stenkastning på Tahrirtorget i Kairo?
Kan vi få en länk?
Citera
2011-02-04, 17:49
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland.Pettersson
Var kan man läsa om att dom egyptiska kristna kopterna deltar i Muslimska Brödraskapets stenkastning på Tahrirtorget i Kairo?
Kan vi få en länk?

Bra fråga, här finns en tråd som har sådana länkar:
https://www.flashback.org/t1435716
Citera
2011-02-04, 17:50
Bannlyst
Citat:
Kan vi få en länk?

Jag orkar inte leta upp en länk där det pratas om att även kristna försvarade sig från angriparna i veckan,men som vilken hyfsat klipskt människa som helst borde du förstå att man försvarar sig alltid om man blir attackerade oavsett om man är kristen eller muslim.

Dock kan jag ge dig en länk på ett klipp där kristna människor skyddar dom muslimer som ber genom att skapa en mänsklig mur och armkrokar runt om dom som ber.
Så dom måste ha varit beredda på något specifikt hot, och vad det hotet va vet du nog själv.

http://www.youtube.com/watch?v=AqXfZTgOCOE
Senast redigerad av ryskspion 2011-02-04 kl. 17:53.
Citera
2011-02-04, 17:55
Medlem
MonkeyPlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
De vill bli av med Mubarak och hans förtryck, kopterna har tex varit utsätta av polisstyrkorna har jag hört. Men de kristna vill knappast ha muslimska brödraskapet istället. Många av dem vill ju ha demokrati och rättigheter men inte alla av dem definierar saker på samma sätt. Det muslimska brödraskapet ser nog demokrati främst som en möjlighet att kunna komma till makten och inte mycket mer. De är dock bra på propaganda.
Man bör absolut vara på sin vakt mot att MBs islamistiska agenda får fullt spelrum. Men mitt intryck är att MB i en hyfsat fri och öppen valkampanj skulle få tona ned sina radikala element.

Det verkar lite väl pessimistiskt att hävda att de enda alternativen är fortsatt Mobarak styre eller en Islamiststat a la Iran under Muslimska brödraskapet. Förhoppningsvis kan vi se en parlamentarisk demokrati med MB som en parlamentarisk spelare som nödgas att tona ned sin islamistiska retorik och politik (ev splittras i en moderat och en radikal falang) för att kunna erhålla stort folkligt stöd.

Hur troligt detta är kan jag i och för sig inte uttala mig om. Det kanske bara är önsketänkande, men förhoppningsvis är MB inte i praktiken är så läskiga som dess namn och vissa av dess företrädare kanske antyder.
Citera
2011-02-04, 17:59
Medlem
Citat:
Jättebra att mitt inlägg tagits tillbaka i debatten här på Flashback. Yttrandefriheten kanske har en chans även här?
Just nu önskar jag mest att Barack Obama och EU låter bli att intervenera i Egyptens inre angelägenheter. Gör dom det så är det ett flagrant brott mot Folkrätten.
Allt stöd till Egyptens folk och presidenten.

Alltså det har aldrig varit raderat... Och varför är det så farligt att om EU/USA läger sig i de interna angelägenheterna i Egypten eller du kanske är emot att de la sig i Irak med? Dessutom har väl de inte lagt sig i utan bara sagt att han bör avgå. Det är en åsikt inte ett brott mot folkrätten.
Citera
2011-02-04, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effe81
Dessutom har väl de inte lagt sig i utan bara sagt att han bör avgå. Det är en åsikt inte ett brott mot folkrätten.

Att försöka påverka den politiska processen i ett annat land är ett brott mot FN:s Folkrätt.
Barack Obama och EU skall knipa ihop truten angående Egypten.
Citera
2011-02-04, 18:12
Medlem
Börjar det klinga av?
Mina tankar:
Det gick inte och man vill tillbaka till arbete och ett vanligt liv.
Många lämnar TS och det förstår man, kvinnor och barn orkar inte.
Kommer det att bli mer av detta, knappast. Det var ett bra försök som nästan höll hela vägen, men det kommer att återgå till det (o)normala? Mubarak kommer att avgå när det sagts men en ny president kommer som är tillsatt av de med störst finanser.
Vad kan ha kommit ut av dett då, har man vunnit något?
Ja det tror jag. Israel, USA och EU kommer säkert att föra en annan slags kanske humanare politik efter detta. Men människan glömmer så fort. Man säkrar nog att sådant här aldrig mer kan hända. Antagligen genom att direkt slå ner alla försök.
Så det är dock en förlust för mänskligheten, eller?
Citera
2011-02-04, 18:13
Bannlyst
En typisk politisk komplikation är att muslimasen inte kan sköta sig i något avseende. Nu spöar de och försöker döda dem som är där för att ge stöd eller rapportera. Egypten behöver en diktator, våld är det enda språket de begriper. Djur är djur. Låt dem sköta sig själva och ta inte emot flyktingar. Skit i dessa idioter.
Citera
2011-02-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KooperativSkog
Egypten behöver en diktator, våld är det enda språket de begriper. Djur är djur. Låt dem sköta sig själva och ta inte emot flyktingar. Skit i dessa idioter.

Jag håller inte med. Låt Egyptens folk slippa islamisterna i Muslimska Brödraskapet.
Det räcker bra med Iran som gudsstat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in