2011-02-04, 10:23
Medlem
Startar den här tråden så att diskussionerna kring Egyptens framtid kan tas här.
Just nu sker något historiskt, låt händelserna som sker i Egypten tas i den tråden.
Ni, vi kan även diskutera vad som kan hända om Islamisterna får makten i den här tråden.
Ni som vill diskutera nazism, sionism osv kan även göra det, MEN låt händelserna som sker just nu i Egypten behandlas i tråden för det.
Är man intresserad att diskutera eller försöka hitta anhängare till det man själv tror på, så gör inte det i händelsernas tråd. Det blir bara chatter och det förstör både för er och oss andra.

Så, framtidens Egypten om Mubarak nu går idag eller senare?

Jag tror att han faller kanske inte idag, men tidigare än han själv vill.
Det blir en tillfällig regering som kommer att vara blandat politiskt med militären. Det blir fria val om ett tag och Islam kommer att ha en stor del i det kommande Egypten även politiskt. Något likt Turkiet, det är vad jag tror. Vad tror ni?
Citera
2011-02-04, 10:30
Bannlyst
Han kommer nog tvingas avgå efter det vi sett nu, händelserna på gatorna, känns ju lite samma stil som Rumänien -89 när folket samlades mot Ceausescu också och han insåg att han var tvungen att sticka istället för att stanna kvar och prata till massorna.

Jag hoppas att Egypten får någon liknande Ahmadinejad i Iran eller något. Det vore det bästa för dem.
Citera
2011-02-04, 10:30
Medlem
Adazanims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UKFCTL
Startar den här tråden så att diskussionerna kring Egyptens framtid kan tas här.
Just nu sker något historiskt, låt händelserna som sker i Egypten tas i den tråden.
Ni, vi kan även diskutera vad som kan hända om Islamisterna får makten i den här tråden.
Ni som vill diskutera nazism, sionism osv kan även göra det, MEN låt händelserna som sker just nu i Egypten behandlas i tråden för det.
Är man intresserad att diskutera eller försöka hitta anhängare till det man själv tror på, så gör inte det i händelsernas tråd. Det blir bara chatter och det förstör både för er och oss andra.

Det blir en tillfällig regering som kommer att vara blandat politiskt med militären. Det blir fria val om ett tag och Islam kommer att ha en stor del i det kommande Egypten även politiskt. Något likt Turkiet, det är vad jag tror. Vad tror ni?

Jag tror att han avgår när han själv bestämmer sig för att avgå, man måste förstå att de här är en man som suttit vid makten i snart 30 år och är general med goda kontakter runt om i hela världen. Taktiskt så har han väntat ut demonstranterna, på att maten skall ta slut, bensinen ska ta slut och folket tröttna en aning, därefter sätter han in militären. Men jag tror att han kommer avgå i september och då kommer han på något vis överlämna en stor del av makten till någon som föredras av honom/Israel och USA.
Citera
2011-02-04, 10:44
Medlem
Tack för svaren, intressanta och möjliga. Det viktigaste är ju att folket får som de vill.
Men det blir säkert en orolig tid ett tag efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Han kommer nog tvingas avgå efter det vi sett nu, händelserna på gatorna, känns ju lite samma stil som Rumänien -89 när folket samlades mot Ceausescu också och han insåg att han var tvungen att sticka istället för att stanna kvar och prata till massorna.

Jag hoppas att Egypten får någon liknande Ahmadinejad i Iran eller något. Det vore det bästa för dem.

Ja möjligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Adazanim
Jag tror att han avgår när han själv bestämmer sig för att avgå, man måste förstå att de här är en man som suttit vid makten i snart 30 år och är general med goda kontakter runt om i hela världen. Taktiskt så har han väntat ut demonstranterna, på att maten skall ta slut, bensinen ska ta slut och folket tröttna en aning, därefter sätter han in militären. Men jag tror att han kommer avgå i september och då kommer han på något vis överlämna en stor del av makten till någon som föredras av honom/Israel och USA.

Nja, jag hoppas att det inte blir direkt så. Visserligen vill USA också nu att han avgår nu och att VP tar över. Men frågan är om folket går med på det?
USA eller Israel kommer inte att hjälpa till militärt, den minan går de inte på igen likt Irak.
Angående mat, bensin osv. Har de inte använt allt till sina molotov bomber, så finns det nog kvar och folk utifrån kommer med mat till folket. Så vi får se vad som sker om de nu mot paltset, vad kommer militären att göra då? Det blir onekligen en spännande dag.
Citera
2011-02-04, 10:45
Medlem
Min spådom:

Egypten kommer att gå i Turkiets spår, dvs islam kommer att ha en stor politisk roll. Troligtvis kommer islamstyret hårdna och kanske kommer ett kalifatprojekt sjösättas vid någon tidpunkt. Detta kommer hända flera gånger varpå olika katastrofer följer ända tills man inser att varje person måste ta ansvaret för att inte släppa in islam inom demokratin. Då kommer Egypten bli en verklig demokrati och en väldigt stark sådan. Denna utveckling kommer innebära svåra umbäranden och ta ca 75 år.
Citera
2011-02-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Min spådom:

Egypten kommer att gå i Turkiets spår, dvs islam kommer att ha en stor politisk roll. Troligtvis kommer islamstyret hårdna och kanske kommer ett kalifatprojekt sjösättas vid någon tidpunkt. Detta kommer hända flera gånger varpå olika katastrofer följer ända tills man inser att varje person måste ta ansvaret för att inte släppa in islam inom demokratin. Då kommer Egypten bli en verklig demokrati och en väldigt stark sådan. Denna utveckling kommer innebära svåra umbäranden och ta ca 75 år.

Ingen dum spådom.
Kanske frågan för människan är, om hon någon gång kommer vara redo att ta ansvar utan att se till sin egen vinning i första hand?
- Vi är odjur, även om många är vegetarianer.
Så även i en demokrati finns det förlorare. Det måste in mer empati, även sociala solidariska krafter om det ska bli rättvist. För rättvisa är en stor del i det hela. Rättvisa åt alla, ja det låter som ett skall att användas i demonstrationer. Men det måste få vara så, utan rättvisa är vi nog förlorade som värld. Då kan den bara sluta i anarki.
Citera
2011-02-04, 11:49
Medlem
Yaskos avatar
Med största sannolikhet kommer Egypten att gå Turkiets väg. Många av demokratianhängarna ser AKP regeringen som en förebild i regionen. Det blir med stört sannolikhet konservativa regeringar som kommer att demokratisera de här länderna. Det är bra för folket i området men inte så bra för Israel&USA eftersom de nya ledarna blir för engångsskull tvungna att lyssna på sitt eget folk.

Egypten är intellektuellt arabvärldens ledare och jag har väldigt svårt att se en upprepning av revolutionen i Iran. Inte ens muslimska broderskapet som avbildas som spöken här ute i väst är intresserad av att förvandla landet till en diktatur. Faller regimen i Egypten så är det början på en underbar epok i Mellanöstern där friare samhällen kommer att träda fram.
Citera
2011-02-04, 11:55
Medlem
Egypten är inte Iran, har inte massor av olja i överskott och kan exportera.
Nu är folket delat, dom fattiga gillar Mubarak pga hans subventioner av livsmedel, en bagare samt tva andra blev dödade da bageriet höjde priset pa bröd med 300%, man importerar massor av vete
ifran USA som man säljer till sin befolkning under inköpspris.
Medelklassen vill ha det bättre därav protesterna, billig mat räcker inte. Dessutom stöder till stora
delar den kristna minoriteten (kopterna) Mubarak, dom gillar inte islamister och avskyr palestinier som
bl.a fick skulden för terrordaden i Alexandria nyligen.
I Turkiet har man demonstrerat emot förbudet att dricka alkohol offentligt, sa svart att jämföra det landet med Egypten.
Man har även järnmalm, kalksten, fosfat, manganese, asbest, bly, zink och rare earth metaller.
(iron ore, phosphates, manganese, limestone, gypsum, talc, asbestos, lead, rare earth elements, zinc).
Senast redigerad av Alessandro 2011-02-04 kl. 12:08.
Citera
2011-02-04, 12:05
Medlem
Citat:

Nja, jag hoppas att det inte blir direkt så. Visserligen vill USA också nu att han avgår nu och att VP tar över. Men frågan är om folket går med på det?
USA eller Israel kommer inte att hjälpa till militärt, den minan går de inte på igen likt Irak.
Angående mat, bensin osv. Har de inte använt allt till sina molotov bomber, så finns det nog kvar och folk utifrån kommer med mat till folket. Så vi får se vad som sker om de nu mot paltset, vad kommer militären att göra då? Det blir onekligen en spännande dag.
Ja Israel kommer väl antagligen sprida sina lögner om att egypten har kärnvapen och ockupera en del av egypten igen.
Citera
2011-02-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Ja Israel kommer väl antagligen sprida sina lögner om att egypten har kärnvapen och ockupera en del av egypten igen.

Jag tror inte det. Man skakar nog nu av rädslan att allt förändras utan att det är i deras linje eller p.g.a dem.
Man kommer att få sätta sig ned och börja förhandla nu, med vetskapen om att man inte kommer att få som man vill i allt. Utan nu kommer man få ge också vilket säkert blir en ny erfarenhet.
Det blir säkert en förhandling om det ockuperade området och garanterat är det palestiner som ljublar högst just nu. Men än har inte M avgått
Gaza kommer att bli fritt igen och Hamas kommer att sluta skjuta raketer, vilket kommer att få Israelerna att sakta men säkert vakna upp till en annan ordning/värld.
Ja vi får se, det blir en intressant tid.
Citera
2011-02-04, 13:47
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:

Ja, Egypten är inte Tunisien, inte Turkiet och inte Iran. En f.d. polisstat med repression, väldigt ojämnt fördelning vad gäller ekonomi, resurser, utbildning och levnadsstandard. Och så ska man kanske kasta ut en stor del av den styrande eliten, säkerhetstjänsten (räkna 1 miljon+..) och de rika affärsmännen. Jag kan inte fatta hur det ska fungera? Egypten har inte Tunisiens välutbildade medelklass någonstans och om de kastar ut de som har styrt diktaturen så blir det ett gap som känns svårt att fylla över en natt?

Många har väldigt specifika ställningstaganden och åsikter om EXAKT hur det Muslimska Brödraskapet ser saker. Och hur de resonerar. Det finns falanger inom denna grupp som är fanatiker och de som är något moderata. Att påstå att dessa leder vägen mot frihet känns obegripligt. Oavsett om det är sossar, Jan HJärpe eller allslöns "experter" som drar sig med helt omöjliga slutsatser. Brödraskapet håller käften nu och samarbetar för att få bort Mubarak. Inga paroller, ingen politik ingen religion, ingenting. Bara uttryck om att få bort Mubarak. De säger inget om vad de vill utan kommer attt ta det EFTER Mubaraks fall. Vi har alltså inte en jävla susning om vad de vill om de kommer till makten, och i synnerhet inte eftersom man bör vänta sig en maktstrid.

Om Egypten blir styrt av Muslimska Brödraskapet (förutsatt att det är en fanatisk islamistisk gren som vinner)så har vi nog en stat till som går baklänges ekonomiskt, men knappast så ojämnlikt fördelat som idag skulle jag tänka mig? Kartan skulle ritas om fullständigt med Israel, USA och kanske världspolitiken i vissa aspekter. Jätteintressant och jättesvårt att försöka analysera!
Citera
2011-02-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Ja, Egypten är inte Tunisien, inte Turkiet och inte Iran. En f.d. polisstat med repression, väldigt ojämnt fördelning vad gäller ekonomi, resurser, utbildning och levnadsstandard. Och så ska man kanske kasta ut en stor del av den styrande eliten, säkerhetstjänsten (räkna 1 miljon+..) och de rika affärsmännen. Jag kan inte fatta hur det ska fungera? Egypten har inte Tunisiens välutbildade medelklass någonstans och om de kastar ut de som har styrt diktaturen så blir det ett gap som känns svårt att fylla över en natt?

Många har väldigt specifika ställningstaganden och åsikter om EXAKT hur det Muslimska Brödraskapet ser saker. Och hur de resonerar. Det finns falanger inom denna grupp som är fanatiker och de som är något moderata. Att påstå att dessa leder vägen mot frihet känns obegripligt. Oavsett om det är sossar, Jan HJärpe eller allslöns "experter" som drar sig med helt omöjliga slutsatser. Brödraskapet håller käften nu och samarbetar för att få bort Mubarak. Inga paroller, ingen politik ingen religion, ingenting. Bara uttryck om att få bort Mubarak. De säger inget om vad de vill utan kommer attt ta det EFTER Mubaraks fall. Vi har alltså inte en jävla susning om vad de vill om de kommer till makten, och i synnerhet inte eftersom man bör vänta sig en maktstrid.

Om Egypten blir styrt av Muslimska Brödraskapet (förutsatt att det är en fanatisk islamistisk gren som vinner)så har vi nog en stat till som går baklänges ekonomiskt, men knappast så ojämnlikt fördelat som idag skulle jag tänka mig? Kartan skulle ritas om fullständigt med Israel, USA och kanske världspolitiken i vissa aspekter. Jätteintressant och jättesvårt att försöka analysera!

Ja det är helt riktigt, ingen vet. Som jag skrev i den andra tråden.
Är detta att man vill ha bort Mubarak den verkliga anledningen?
Eller är det att allt just nu skeppas ut via media såsom TV över hela världen. Man har enorma demonstrationer i Jemen och Jordanien. I de andra länderna vet jag inte. Men är Mubarak bara en bricka i ett helt annat spel?
Nu ska vi hylla USA också för vad dom startade för 30 år sedan och de välkomnar Islam i Egypten.
De blir man aldrig kloka på. Så en spännande tid blir det oavsett. Något som du säger är ju utbildningen, den måste man ta tag i och sedan om ytterligare 30 år så är man kanske ikapp, något iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in