2011-02-03, 18:01
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Måste vi höra dessa oneliners gång på gång från naiva endimensionella människor som inte begriper bättre.

Vad har du för belägg överhuvudtaget för ditt påstående. På vilket sätt menar du att Egypten idag påminner om Iran för 30 år sedan?

Var det så himla troligt med ett demokratibygge i nazityskland, extremauktoritära Japan, Sydkorea, Sovjet, revolutionerna i Östeuropa? Var det någon som på allvar trodde att monarken i världens mäktigaste land skulle tappa kontrollen till en pöbelskock i Frankrike på 1700-talet?

Men så fort det är i mellanöstern så finns det någon naiv föreställning om att demokrati inte är möjlig. Folk tycks tro att hela arabvärlden är något slags religiöst hopkok av dårar och det är ganska tragiskt ärligt talat att människor fortfarande kan ha så barnsliga föreställningar om saker och ting. Men en värld som är enbart svart och vit helt utan nyanser blir naturligtvis lättare att ta till sig för människor som inte förstår bättre. Åtminstone tryggare än en komplex värld som man inte kan förstå sig på.

Väl formulerat!
Andreas Malm skriver en bra grej i AB.
http://www.aftonbladet.se/kultur/article8495575.ab
Citat:
Ursprungligen postat av am
Araber kan inte det här med demokrati. De är ensamma i världen om att sakna känsla för folkstyre. De är outbildade, irrationella, fast i klantänkande, servila mot auktoriteter – och framför allt: de är muslimer. Eller som PM Nilsson skrev i en ledare i Expressen år 2006: ”Efter decennier av förtryck är arabvärlden ett sorgligt torftigt samhälle. Här finns ingen utbildad medelklass, inga fria medier, inget civilsamhälle, ingen sanning att lita på, bara rädsla och konspirationer – och moskén.” I förra veckan, när branden redan flammat upp i Egypten, upprepade Anders Bolling på DN.se genast den gamla ramsan om att ”arabvärlden är sist ut att demokratiseras”, det enda ”hörn av planeten” dit fria val inte nått. Ingen förklaring, inga sammanhang: bara ett svart arabiskt hål i en i övrigt fri värld..
Citera
2011-02-03, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är du säker AJA visar LIVE-bilder från Kairo?

Jag har inte sett några LIVE-bilder från Kairo på drygt en timme på några kanaler, förutom avstånfsbilder av stats-tvn...

Jag tror det finns risk att pro-m har släckt ner för slakt... Hoppas jag har fel...

Intressant faktiskt att veta vem som kan släcka ner utsändningarna, är det M+ och det blir avstängt så är det bara det värsta man kan vänta sig tyvärr. Vi får hoppas isåfall att de inte styr över alla kamerors utsändningar, så sanningen kommer fram.
Citera
2011-02-03, 18:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UKFCTL
Vad är det som sker medan den där j-a vp snackar?
Är det blodbad på gång under tiden. Litar inte en sekund på idioten.
Han säger ju ingenting!

De sista lajv jag hade var ljudet på AJE nu har VP sabbat även det...

Ten people are dead in Cairo Square, doctors in makeshift clinics there tell Reuters.
by Matt Reeder at 5:56 PM

http://live.reuters.com/Event/Unrest_in_Egypt
Citera
2011-02-03, 18:04
Medlem
Charybdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
De sa något med hund och snacka inte om USA, om någon i din familj är hund inom arabvärlden är det väldigt nedgraderat.
Ja, direktöversatt blir det ju "son till en hund". Men jag tror inte rex144 menade nått illa med det han sa. Jag menar, det är lätthänt att uppfatta ord som låter bekanta när man hör nått på ett annat språk.
Citera
2011-02-03, 18:04
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
http://svt.se/2.22584/1.2316045/svt_s_bert_sundstrom_gripen_i_kairo

svensk reporter har gripits av militären..

smart drag av mubarak! säga åt sin militär att gripa utlänningar, så att USA eller nato eller nåt kan rättfärdiga en utländsk närvaro av militärer..

vilket i sin tur kommer neutralisera hela upproret.
vilket betyder att mubarak sitter kvar, eller att en ny nickedocka tillsätts makten.

mubarak kör en fuling, så folket tror att utländsk militär är där för att motarbeta mubaraks politik, när det egentligen är tvärtom!

tro mig! snart kommer nato, FN eller nåt annat fredsbevarande styrka sättas in!

Du menar att Mubarak ger order åt sina anhängare och militär att gripa utlänningar. Nato eller USA sätts in och sedan kväser de, de fredliga demonstanterna i direktsädning mot alla FN-resolutioner eftersom Mubarak arresterat utlänningar.

Du tycker inte att din logik har gått vilse någonstans?
Citera
2011-02-03, 18:05
Bannlyst
Citat:

Ten people are dead in Cairo Square, doctors in makeshift clinics there tell Reuters.

Är vi uppe i 23 döda nu eller har jag missförstått det hela.

Edit:
Funderar på om de lagt ut den sega interljuven nu för att de inte vill släppa bilder från torget...
Senast redigerad av beaver_se 2011-02-03 kl. 18:07.
Citera
2011-02-03, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Är vi uppe i 23 döda nu eller har jag missförstått det hela.

idag ja? sedan startan är vi uppe i 324 och fler än 3000 skadade.
Citera
2011-02-03, 18:10
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charybdis
Ja, direktöversatt blir det ju "son till en hund". Men jag tror inte rex144 menade nått illa med det han sa. Jag menar, det är lätthänt att uppfatta ord som låter bekanta när man hör nått på ett annat språk.

Inte jag heller Jag menade att de inte snackade om USA endast.
Citera
2011-02-03, 18:11
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:

Jag litar inte ett dugg på VP utan vill ha bort honom med en gång in med torget nu får det vara nog med blodbad där. Det är nästan så jag är beredd att åka direkt till Egyptiska ambassaden och ha en protest mot regimen på en gång. Det börjar koka inombords nu när dom dödar utlänningar.
Citera
2011-02-03, 18:12
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-ever49ers
SVT's reporter Bert Sundström har gripits i Kairo.
www.svt.se

-Klockan 14.15 skulle jag ringa upp Bert för att få en rapport från Tahrirtorget. En arabisk röst svarade och sa att Bert hölls fången. Sedan bröts kontakten. Sedan dess har det inte gått att nå honom, säger SVT:s redaktör Robert Wiström.

Han satsade tydligen på fel (arabisk) häst ! Säga vad man vill om Mubarak, men han har åtminstone känsla för hur lösmynta murvlar ska hanteras. Inget daltande med media som vi gör, utan raka maktmetoder som uppskattas i längden av såväl journalister som vanligt folk.

Eller som Arafat sade när han fick Nobels fredspris: - Alla älskar en diktator !
Citera
2011-02-03, 18:12
Medlem
Enligt någon på twitter just nu, så ska det ske en jäkla massa skit under tiden idioten pratar. De kommer visst uppgifter hela tiden som ska vara fruktansvärda. Jag har inte twitter, så jag kan inte bekräfta. Någon annan får kolla detta:
Citera
2011-02-03, 18:14
Medlem
Charybdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Inte jag heller Jag menade att de inte snackade om USA endast.
Jaha, jag missuppfattade dig! Sorry, my bad!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in