• 1
  • 2
2011-01-25, 18:34
Medlem
mkzions avatar
Hej! Har ett sår på underläppen sen e månad tillbaka som vägrar läka. Det sitter exakt i mitten.

Har fått en sårskorpa flera gånger nu, men det räcker ju med att jag äter något eller råkar sträcka lite på läppen så går skorpan upp.

Brukar vara värst efter jag har sovit, sen håller det på att läka under dagen men hinner aldrig bli bra innan de går sönder, och proceduren börjar om igen.

Hur ska jag lyckas få detta att läka? Har testat med nån "aloe vera jelly" som ska vara bra (bla anti-septisk), även frekvent användande av hudsalva (försvarets). Inget verkar hjälpa mer en för stunden dock...
Citera
2011-01-25, 18:39
Bannlyst
Underläppen på insidan av munnen eller utsidan? Låter lite som ett munsår som kan behandlas med Anti.

Annars får du gå till närmsta läkare och kolla vad det är samt få rätt medicin.
Citera
2011-01-25, 18:41
Medlem
willanns avatar
haha märkligt, brukar ibland få precis samma problem. (biter ofta av hud(?) från läpparna).
Kör stenhårt med försvarets, lägger på en blaffa innan jag går å lägger mig å fortsätter under dan så brukar det försvinna efter en tid. Du får försöka att inte öppna käften mer än nödvändigt helt enkelt för att det inte ska spricka.
Citera
2011-01-25, 18:42
Medlem
mkzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToMuchBrandy
Underläppen på insidan av munnen eller utsidan? Låter lite som ett munsår som kan behandlas med Anti.

Annars får du gå till närmsta läkare och kolla vad det är samt få rätt medicin.

det sitter på utsidan av läppen. Dock ganska långt in endå... Känns som det inte kan läka eftersom det är placerat verkligen i mitten och alla lite större rörelser med munnen gör att såret går upp.
Citera
2011-01-25, 18:43
Medlem
mkzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willann
haha märkligt, brukar ibland få precis samma problem. (biter ofta av hud(?) från läpparna).
Kör stenhårt med försvarets, lägger på en blaffa innan jag går å lägger mig å fortsätter under dan så brukar det försvinna efter en tid. Du får försöka att inte öppna käften mer än nödvändigt helt enkelt för att det inte ska spricka.

Hehe jo jag försöker, men problemet är när det blir en sårskorpa. Då kan jag fan inte röra en milimeter utan att det pajjar
Citera
2011-01-25, 18:48
Medlem
willanns avatar
Då kanske det är lite djupare än vad jag brukar ha men jag vet precis vad du menar, enligt mina erfarenheter försvinner det men det kan ta tid så att säga.
Citera
2011-01-25, 18:48
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkzion
Hej! Har ett sår på underläppen sen e månad tillbaka som vägrar läka. Det sitter exakt i mitten.

En hel månad? Ring vårdcentralen per omgående.
Citera
2011-01-25, 18:51
Medlem
willanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon

Alltså sår och sår, vad jag har förstått så är det liksom ett jack. Som ett skärsår på läppen om man säger så.

Så klart du kan gå till vårdcentralen men tror det borde räcka om du går till apoteket och hör med någon kunnig.
Citera
2011-01-25, 18:51
Medlem
mkzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon

Får kolla upp det i veckan, men såret försöker ju läka hela tiden, fast det sitter på ett så värdelöst ställe så det är svårt..
Citera
2011-01-25, 18:53
Medlem
mkzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willann
Alltså sår och sår, vad jag har förstått så är det liksom ett jack. Som ett skärsår på läppen om man säger så.

Så klart du kan gå till vårdcentralen men tror det borde räcka om du går till apoteket och hör med någon kunnig.

Ja, precis det är mer som ett jack..
Citera
2011-01-25, 19:01
Medlem
Napoleons avatar
Det låter inte bra alls tycker jag, så lång tid ska du inte behöva lida
Citera
2011-01-25, 19:05
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkzion