Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-01-25, 18:20
Medlem
Hej!

Jag har skrivit en tentamen där gränsen för godkänd är 40 poäng.
Jag fick 36 poäng, men på pappret (provet) står det Godkänd, plus att det även står 36 poäng.
Tittar jag på "min sida" på högskolan är jag även där Godkänd och även där står poängen angivna som 36 poäng.

Jag vill ogärna göra en omtentamen och som det är nu är jag ju godkänd trots för låga poäng.

Hur ska jag göra? Vad kan detta få för konsekvenser? (Kan jag anklagas för fusk osv) Om dom kommer på detta i efterhand, måste jag då göra en omtentamen?

När man "slutar" högskolan, specificeras alla kurser då? Är det i sådana fall risk för att jag upptäcks långt i efterhand och helt enkelt då retroaktivt blir underkänd?

Jag är kass på hur det fungerar så jag är tacksam för alla råd jag kan få i detta. Jag har ett par år kvar på högskolan och vill egentligen inte ha detta släpande efter mig och absolut inte när jag slutar....

MVH
En Godkänd student!
(med för låga poäng)

Edit: felskrivning
Senast redigerad av supersnut 2011-01-25 kl. 18:39.
Citera
2011-01-25, 18:24
Medlem
Muppers avatar
Du har ju inte gjort något, så att anklagas för något kan du inte. Men om det upptäcks och det faktiskt var meningen att du skulle ha IG i kursen så kan du nog behöva göra om den.

Men jag hade vart tyst och låtsats som att det regnar...
Citera
2011-01-25, 18:24
Medlem
MnasIes avatar
Det blir ju problem om det blivit fel och bara står godkänd men att den menar icke godkänd. Snacka med de, i vissa fall kan de höja bara därför (hänt mig på jurist-linjen)
Citera
2011-01-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MnasIe
Det blir ju problem om det blivit fel och bara står godkänd men att den menar icke godkänd. Snacka med de, i vissa fall kan de höja bara därför (hänt mig på jurist-linjen)

Jo, fast det står både poäng och Godkänd på flera ställen. Både skriftligt på själva provet OCH på flera ställen när man kollar mina kurser på nätet. På alla ställen står det 36 poäng och Godkänt. Det innebär ju att dom skrivit fel på flera ställen.

Kan det vara så att det längre fram bara står G och inte själva poängen.

Hur fungerar det inom högskola, när man läser på "min sida" så står ju poängen samt G, men där står inte att det krävs 40 poäng för att få G. Det står "bara" på det skriftliga provet.

Jag tänker att det kanske är svårt att upptäcka detta i efterhand om man inte har koll på hur många poäng det krävdes för att få ett G.

Kan det vara så att provet finns i digital form och att detta kommer att kontrolleras mot mina poäng samt mitt G i framtiden?
Citera
2011-01-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Du har ju inte gjort något, så att anklagas för något kan du inte. Men om det upptäcks och det faktiskt var meningen att du skulle ha IG i kursen så kan du nog behöva göra om den.

Men jag hade vart tyst och låtsats som att det regnar...

Jag tänker att det kanske kan räknas som ouppmärksamhet och att dom anser att jag bör själv inse att mitt betyg är fel och därigenom hört av mig.

Är ruskigt tveksam till att göra om detta prov, finns liksom lite annat att plugga nu........
Citera
2011-01-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersnut
Jo, fast det står både poäng och Godkänd på flera ställen. Både skriftligt på själva provet OCH på flera ställen när man kollar mina kurser på nätet. På alla ställen står det 36 poäng och Godkänt. Det innebär ju att dom skrivit fel på flera ställen.

Kan det vara så att det längre fram bara står G och inte själva poängen.

Hur fungerar det inom högskola, när man läser på "min sida" så står ju poängen samt G, men där står inte att det krävs 40 poäng för att få G. Det står "bara" på det skriftliga provet.

Jag tänker att det kanske är svårt att upptäcka detta i efterhand om man inte har koll på hur många poäng det krävdes för att få ett G.

Kan det vara så att provet finns i digital form och att detta kommer att kontrolleras mot mina poäng samt mitt G i framtiden?

Är du säker att det verkligen är 40 för godkänt då?
Citera
2011-01-25, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejshejs
Är du säker att det verkligen är 40 för godkänt då?

Japp, står klart och tydligt på det skriftliga provet.
(Men ingen annanstans)
Citera
2011-01-25, 18:40
Medlem
ormanoffs avatar
Betyget kan ändras i efterhand om det är fråga om felskrivning eller annat uppenbart förbiseende av examinatorn. Ditt G kan alltså bli ett U i efterhand. Detta enligt högskoleförordningen.

Du kommer däremot inte bli anklagad för något fusk, det säger ju sig självt.
Citera
2011-01-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Betyget kan ändras i efterhand om det är fråga om felskrivning eller annat uppenbart förbiseende av examinatorn. Ditt G kan alltså bli ett U i efterhand. Detta enligt högskoleförordningen.

Du kommer däremot inte bli anklagad för något fusk, det säger ju sig självt.

Men det innebär då att jag få göra om tentan när och om den upptäcks? Kan det vara så att jag får göra om den efter två år??
Citera
2011-01-25, 18:49
Medlem
Citat:
Men det innebär då att jag få göra om tentan när och om den upptäcks? Kan det vara så att jag får göra om den efter två år??
Vill du slippa otrevliga överraskningar kan det vara bra att höra med någon om betyget verkligen är rätt. Jag vet inte hur hårda de är med poänggränser, kanske skrev du så bra på de 36 poäng som var rätt att de valde att godkänna dig ändå? Jag vet inte. Upp till dig vad du vill göra, men det är nog säkrast att höra av dig och se vad som händer. Om du vill slippa risken att det ändras i efterhand. Sen är det ju en trygghet att veta vad som händer.
Citera
2011-01-25, 18:49
Bannlyst
Tydligen får de inte ändra på betyget efter det lagts ut på Ladok. Det finns alltså en regel som säger att när det hamnat på Ladok som godkänt får det inte ändras.

Edit: Jag frågade en lärare för ca. 2 år sedan och fick det svaret och det var vad han sade, ta det för vad det är.
Citera
2011-01-25, 18:56
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:

Ja, det är möjligt. Om de nu ens upptäcker det.

Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Tydligen får de inte ändra på betyget efter det lagts ut på Ladok. Det finns alltså en regel som säger att när det hamnat på Ladok som godkänt får det inte ändras.

Edit: Jag frågade en lärare för ca. 2 år sedan och fick det svaret och det var vad han sade, ta det för vad det är.

Stämmer inte. Förvånar mig inte att en lärare har dålig koll på högskoleförordningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in