2011-01-25, 16:57
Medlem
mongrolians avatar
ahojhoj
har precis fått en replacement dator på min gammla dator som föll i backen (inte mitt fel). jag undrar vad jag ska göra med batteriet nu i början så att det håller längre.
Det har inget kräm i sig nu, så jag laddar det, borde jag låta datorn bli full laddad eller kan jag köra igång direkt utan att det spelar ngn roll?

tack
Citera
2011-01-25, 17:01
Medlem
Sonic-s avatar
För att batteriet ska få så lång livslängd som möjligt så kan du aldrig låta batteriet gå under 40% av sin kapacitet.

Första gången du använder batteriet så ska du helst låta det ladda till 100% och ev 1 timme extra utan att starta datorn.

var noga också med att inte ladda batteriet i onödan.

Dock så anser jag att innan mitt batteri slutar fungera så har jag hunnit köpa en ny dator.
Citera
2011-01-25, 17:02
Medlem
Bäst att låta den ladda fullt kanske? Säkert OK att använda medan den laddar dock.
Citera
2011-01-25, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic-
För att batteriet ska få så lång livslängd som möjligt så kan du aldrig låta batteriet gå under 40% av sin kapacitet.

Första gången du använder batteriet så ska du helst låta det ladda till 100% och ev 1 timme extra utan att starta datorn.

var noga också med att inte ladda batteriet i onödan.

Dock så anser jag att innan mitt batteri slutar fungera så har jag hunnit köpa en ny dator.

Helt riktigt!
Citera
2011-01-25, 17:06
Medlem
Roadblocks avatar
Första gångerna ska batterier laddas helt för att sedan laddas ur helt (kör datorn till den dör av batteribrist).
Sedan så ska du använda batteriet då och då, kör inte konstant på laddarkabeln för batteriet blir sämre om det inte används. Ju mer batteriet används desto bättre.

Mobilers batterier har väldigt lång livslängd för att de konstant används. I datorer håller de inte lika länge då laddaren ofta sitter i och batteriet används därmed inte.
Citera
2011-01-25, 17:06
Medlem
mongrolians avatar
betyder det att jag borde ta ut batteriet när det är färdigladdat? att batteriet slutar att fungera oroar jag mig inte för utan att det ska kunna hålla sig i toppform.
menar du att batteriprestandan kan sjunka eller bara att det är större risk att det plötsligt dör?
Citera
2011-01-25, 17:16
Medlem
Om det är litium i batteriet får det absolut inte laddas ut helt någonsin.
Citera
2011-01-25, 17:30
Moderator
MondoBizarros avatar
ÖDOI ► Hårdvara
/Mod
Citera
2011-01-25, 17:34
Medlem
mongrolians avatar
det är Li-ion batteri.
varför får det aldrig laddas ur?
Citera
2011-01-25, 17:41
Moderator
MondoBizarros avatar
Här står nog allt du behöver veta och inte mycket av det som sagts i tråden stämmer tydligen:
Charging lithium-ion batteries
Citera
2011-01-25, 18:22
Medlem
mongrolians avatar
man tackar så mycket för alla svar
Citera
2011-01-25, 18:35
Medlem
Oavsett vad du gör så kommer batteriet att tappa kapacitet allt eftersom tiden går. Två faktorer som påverkar detta svinn av kapacitet är temperaturen och vilken laddningsgrad som batteriet har. Ett batteri som under en längre tid har förvaras i en sval miljö kommer att ha längre batteritid än ett identiskt batteri som förvaras i en varmare miljö. Att förvara ett batteri en längre tid laddat till 40% ger en bättre batteritid än att förvara samma batteri laddat till 100%.

Sedan angående detta med att ladda ur batteriet totalt. Om battericellernas interna spänning sjunker tillräckligt lågt så kommer det inte längre att gå att ladda batteriet. Detta skulle t ex kunna hända om man har ett nästan oladdat batteri som man bara låter ligga oanvänt en längre tid. Att låta batteriet ladda ur sig till den grad att datorn stänger av sig själv skall inte vara någon fara med så länge som man laddar upp batteriet igen inom rimlig tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in