2011-01-25, 16:41
Bannlyst
Hej.

Råkade slinka in på Lidl och köpte en stor burk (1550gram) inlagd gurka.
Men nu läser jag att hållbarheten är tre dagar efter burkens öppnande!
Vad i helvete, jag äter ju inte upp ett och ett halvt kilo smörgåsgurka på tre dagar.

Kan man ta hållbarheten med en nypa salt eller?
Citera
2011-01-25, 16:44
Medlem
Druffsens avatar
Det kan väl omöjligt stämma? jag har en burk som står i flera månader, den ligger ju ändå inlagd eller?
Citera
2011-01-25, 16:49
Medlem
Självklart håller den fler än tre dagar. Det som står på förpackningen är endast en rekomendation. Dessa "bäst-före-datum" som alla luras av. Ett bäst-före-datum innebär inte "livsfarlig-att-äta-efter".
SNÄLLA DU använd syn, lukt, smak. Du känner när något är för gammalt. Så länge det inte ahr möglat, och smakar dåligt så är det inte för gammal, vare sig det gått en dag eller en månad längre.

Du ska nog kunna njuta av den goda gurkan ett tag Enjoy!
Citera
2011-01-25, 16:50
Medlem
christerys avatar
Tror man börjar se på lagen när det är slut, är den inlagd så är nog 3 dagar en underdrift. 3 månader kanske, men jag vet inte brukar inte köpa mastodontförpackningar.
Citera
2011-01-25, 16:56
Medlem
Fickludds avatar
Jag lade in egen gurka i augusti/september förra året och den är fortfarande utmärkt. Då tycker man att även industrigurkan, med dess tillsatser, ska stå sig minst ett halvår.
Citera
2011-01-25, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Druffsen
Det kan väl omöjligt stämma? jag har en burk som står i flera månader, den ligger ju ändå inlagd eller?

Citat:
Ursprungligen postat av påskkycklingar
Självklart håller den fler än tre dagar. Det som står på förpackningen är endast en rekomendation. Dessa "bäst-före-datum" som alla luras av. Ett bäst-före-datum innebär inte "livsfarlig-att-äta-efter".
SNÄLLA DU använd syn, lukt, smak. Du känner när något är för gammalt. Så länge det inte ahr möglat, och smakar dåligt så är det inte för gammal, vare sig det gått en dag eller en månad längre.

Du ska nog kunna njuta av den goda gurkan ett tag Enjoy!

Ja inlagd i socker, attika, salt, vatten, senapsfrö och stabiliseringsmedel. Precis samma som en burk felix (förutom att felix saknar stab.medel).
Felix hållbar till våren 2012 (flera månader gammal burk), bara den förvaras i kyl när den är öppnad.
Lidls hållbar till dec 2013, men bör förvaras i kylskåp och förbrukas inom tre dagar när det är öppnad.

Jo jag äter så länge den känns ok. Men man blir ju ändå fundersam varför man skriver sådär.
Senast redigerad av Helfyllekille 2011-01-25 kl. 17:01.
Citera
2011-01-25, 17:05
Medlem
dePauls avatar
https://www.flashback.org/t1044868
Citera
2011-01-26, 16:28
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Hej.

Råkade slinka in på Lidl och köpte en stor burk (1550gram) inlagd gurka.
Men nu läser jag att hållbarheten är tre dagar efter burkens öppnande!
Vad i helvete, jag äter ju inte upp ett och ett halvt kilo smörgåsgurka på tre dagar.

Kan man ta hållbarheten med en nypa salt eller?
Köpte en likadan hösten 2009, den räckte i över fyra månader och blev inte dålig.
Citera
2011-01-28, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Köpte en likadan hösten 2009, den räckte i över fyra månader och blev inte dålig.

Ja min torde räcka nåt liknande.

Men man blir ju fundersam över varför de skriver sådär?
Varför ta till sådana extrema marginaler och riskera att förlora köpare (de som läser på burken)?
Citera
2011-01-31, 21:35
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Ja min torde räcka nåt liknande.

Men man blir ju fundersam över varför de skriver sådär?
Varför ta till sådana extrema marginaler och riskera att förlora köpare (de som läser på burken)?
Jag tror att de räknar med att folk som är hysteriska över bäst före datum slänger burken tvåtredjedelsfull och börjar köpa småburkar av samma märke. Dvs profiten höjs hos tillverkaren och Lidl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in